برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درباره آرتروز پا و مچ پا، بیشتر بدانیم

درباره آرتروز پا و مچ پا، بیشتر بدانیم با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتروز، یعنی ساییدگی مفاصل افزایش می یابد. آسیب مفصلی که با آرتروز در ارتباط است، باعث بروز تورم، درد و بدشکلی می شود.
با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتروز، یعنی ساییدگی مفاصل افزایش می یابد. آسیب مفصلی که با آرتروز در ارتباط است، باعث بروز تورم، درد و بدشکلی می شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد اینکه آرتروز چگونه بر پا و مچ پا تاثیر می گذارد و بیمار چگونه می تواند این بیماری ناتوان کننده را مدیریت کند، به شما خواهیم داد.
 

آرتریت چیست؟

آرتریت یا التهاب مفاصل یک اصطلاح عمومی برای بیش از 100 بیماری است. کلمه آرتریت به معنای التهاب مفاصل است. آرتریت باعث ایجاد التهاب و تورم داخل و اطراف مفاصل و بافت نرم اطراف آن می شود. التهاب می تواند باعث بروز درد و خشکی مفاصل شود.
در بسیاری از انواع آرتریت، زوال پیش رونده مفاصل اتفاق می افتد و بافت نرم غضروف که حرکت مفاصل روی هم را آسان می کند، به تدریج از بین می رود. در نتیجه، استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند. همچنین بافت های نرم مفاصل ممکن است شروع به ضعیف شدن و کوچک تر شدن کنند. آرتریت می تواند برای فرد دردناک بوده و در نهایت باعث محدودیت در حرکت، از دست دادن عملکرد مفاصل و تغییر شکل مفاصل متاثر ازآرتریت شود.

 

آرتروز چیست؟

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت یا التهاب مفاصل است. این بیماری به بیماری زوال مفصل یا آرتریت مرتبط با سن نیز معروف بوده و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود. التهاب و آسیب مفاصل باعث از بین رفتن بافت غضروف و در نتیجه درد، تورم و تغییر شکا می شود. تغییراتی که در بیماری آرتروز ایجاد می شود معمولا به آرامی و در طول سالیان دراز اتفاق می افتد، اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد.
 

آرتروز چگونه بر پا و مچ پا تاثیر می گذارد؟

هر کدام از پاهای انسان 28 استخوان و بیش از 30 مفصل دارد. شایع ترین مفاصل پا که توسط آرتروز تحت تاثیر قرار می گیرند، عبارتند از:
-مفصلی که استخوان مچ و ساق پا با سه مفصل پا می سازند که شامل استخوان پاشنه، استخوان درونی وسط پا و استخوان بیرونی وسط پا
-مفصل شصت پا و استخوان پا

 

علایم آرتروز پا و مچ پا چیست؟

-حساسیت به لمس یا درد
-خشکی مفاصل
-تورم مفاصل

 

آرتروز پا و مچ پا چگونه تشخیص داده می شود؟

-سابقه پزشکی که در آن پزشک سوالاتی را از بیمار درمورد اینکه درد چه زمانی و از کجا شروع شده است، می پرسد.
-عکس برداری با اشعه ایکس
-اسکن استخوان
-ام آر آی ، MRI

 

آرتروز پا و مچ پا چگونه درمان می شود؟

روش های درمانی آرتروز پا و مچ پا زیاد است. روش های غیر جراحی که در درمان این نوع آرتروز استفاده می شود، عبارتند از:
-تزریق استروئید به داخل مفصل
-داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم مفاصل
-مسکن ها
-پدها یا کفی های طبی
-استفاده از عصا یا بریس جهت حمایت مفاصل
-استفاده از آتل هایی که پا و مچ پا را حمایت می کنند
-درمان فیزیکی
-کفش های طبی
-کنترل وزن

 

روش هایی برای مراقبت از پایی که به آرتروز مبتلاست

ضروری ترین چیز برای مراقبت از پایی که به آرتروز مبتلاست، پوشیدن کفش مناسب است. یعنی کفشی که پا در آن احساس راحتی کرده و بخوبی و به شکلی صحیح حمایت شود. کفش خوب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:

-کفش باید شکل پایتان باشد
-کفش باید پا را حمایت کرده و پا در آن نلغزد
-کفی کفش لاستیکی باشد تا موقع راه رفتن، انعطاف بیشتری به پا بدهد
-انعطاف پذیر باشد
-اندازه پا باشد. در این مورد می توانید از فروشنده کمک بخواهید

ورزش کردن باعث کاهش درد پا، تقویت عضلات آن و انعطاف پذیری می شود. ورزش هایی که برای پا مناسب است عبارتند از:

-کشش آشیل: کف دستها را روی دیوار بگذارید، یکی از پاها عقب و یکی را جلو گذاشته و به دیوار فشار وارد کنید. پاشنه پا باید روی زمین باشد. در این حالت کششی را در تاندون آشیل و ساق پایتان احساس می کنید. این ورزش را 3مرتبه تکرار کنید و در هر تکرار 10 ثانیه صبر نمایید.

تصویر
-کشش شصت: کش ضخیمی را دور هر دو شصت بپیچید. به کمک کشیدن کش، دو شصت را به هم نزدیک و سپس دور کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و هر حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

-کشش شصت: کش ضخیمی را دور هر دو شصت بپیچید. به کمک کشیدن کش، شصت را به سمت خود بکشید. 5 ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

آیا برای آرتروز پا و مچ پا، گزینه جراحی هم مطرح می شود؟

بیش از یک نوع جراحی برای درمان آرتروز پا و مچ پا وجود دارد. بسته به شدت آرتریت، پزشک بهترین نوع جراحی را برای بیمار انتخاب می کند. در اینجا برخی گزینه های جراحی پا و مچ پا را معرفی می کنیم:
 

خشک کردن یا فیوژن مفصل

در مواردی که درد مفصل مچ پا بسیار شدید باشد پزشک ارتوپد اقدام به جوش دادن و متصل کردن سه استخوان تشکیل دهنده مچ پا می کند. با این کار حرکات مفصل مچ پا کلا از بین می رود ولی در عوض درد بیمار هم از بین می رود. به این عمل جراحی  Arthrodesis هم می گویند. بسیاری از بیماران بعد از این عمل جراحی می توانند به راحتی راه بروند ولی البته نمی توانند بدوند. بیماران بعد از جراحی نیاز به کفش های مخصوص با کف قوس دار Rocker sole دارند. این نوع عمل جراحی برای افراد جوان و فعال که کارهای بدنی سنگین دارند مناسب است. یکی از فواید این عمل جراحی اینست که در آینده نیاز به جراحی های مجدد نخواهد داشت.
 

تعویض مفصل مچ پا

 این نوع عمل جراحی می تواند درد بیمار را از بین ببرد و حرکات مچ پا را هم حفظ کند. البته موفقیت عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا مانند تعویض مفاصل ران و زانو نیست و این مفصل زودتر از دیگر مفاصل مصنوعی شل می شود. با شل شدن مفصل مصنوعی درد بیمار مجدد شروع شده و نیاز به عمل جراحی مجدد بیمار وجود خواهد داشت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات