برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درد عصبی غیر قابل توضیح

درد عصبی غیر قابل توضیح میلیونها نفر در سرار جهان به درد عصبی غیرقابل توضیح مبتلا هستند. درحالیکه درمانهای سنتی می توانند تسکین دهنده های خوبی باشند، راه های دیگری نیز برای کم کردن درد وجود دارد.

اگر دردهای عصبی دارید می دانید که به اشکال مختلفی می تواند بروز کند: سوزش، خارش، شوک الکتریکی و یا سوزن و میخ. اما اگر نمی دانید علت درد چیست، شما تنها نیستید! میلیونها نفر در سرار جهان به درد عصبی غیرقابل توضیح مبتلا هستند. درحالیکه درمانهای سنتی می توانند تسکین دهنده های خوبی باشند، راه های دیگری نیز برای کم کردن درد وجود دارد.

دلیل دردهای عصبی را پیدا کنید

درد عصبی وقتی به وجود می آید که اعصاب آسیب ببینند. بیش از 50 بیماری، دارو و سم شناخته شده اند که می توانند باعث آسیب اعصاب شوند. از جمله:

● دیابت

● عفونت HIV

● بیماری سلیاک

● بیماری فاویسم

● داروها از جمله پیریدوکسین یا ویتامین B6، داروی ایزونیازید، داروهای HIV، و یا شیمی درمانی

● سموم مثل مصرف بالای الکل

● بیماریهای خودایمنی مثل لوپوس و واسکولیت

● کمبود ویتامین B12

● برخی سرطان ها مثل لنفوم یا میلوما

● بیماری لایم

وقتی عصب آسیب ببیند، احتمال اینکه شروع به رفتار غیر طبیعی کند افزایش می یابد. ممکن است این حالت بدون علامت باشد که باعث بی حسی می شود. و یا اینکه پیغام های درد شدید و ناجور بفرستد.

جستجو برای یافتن علت درد عصبی

برای بسیاری از مردم، دلیل درد عصبی حتی پس از آزمایشات بسیار هم مشخص نمی شود. در اینصورت به آن درد عصبی آیدیوپاتیک (غیرقابل توضیح) یا نوروپاتی آیدیوپاتیک می گویند. درد عصبی غیرقابل توضیح ممکن است همچنان در نتیجه آسیب عصبی باشد که در بعضی نقاط اتفاق افتاده است اما دانش پزشکی و آزمایشات موجود، نمی تواند بگوید چگونه، چه وقت و چرا؟
بین 15 تا 20 میلیون آمریکایی فکر می کنند درد عصبی غیرقابل توضیح دارند؛ یعنی در حدود 1 نفر از هر 10 نفر بالای سن 40 سال. البته احتمال بروز آن در افراد بالای سن 60 سال بیشتر است.
در برخی مطالعات، تقریبا نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به درد عصبی غیرقابل توضیح، به دیابت نیز مبتلا بودند. برخی کارشناسان معتقدند که قند خون بالا در پیش دیابت، ممکن است دلیل اصلی این درد باشد.
در سایر مطالعات مشخص شده است که سندرم متابولیک (ترکیب فشار خون بالا، سطوح غیرنرمال کلسترول، چاقی و پیش دیابت) نیز در افراد مبتلا به درد عصبی غیرقابل توضیح، شایع است. این فاکتورها ممکن است در ایجاد درد شرکت کنند.

علایم درد عصبی غیر قابل توضیح

نوروپاتی محیطی آیدیوپاتیک مثل نوروپاتی دیابت، معمولا باعث بی حسی در دست ها و پاها می شود. این بی حسی در صورتیکه دردی نداشته باشد، توجه بیمار را جلب نکرده و تشخیص داده نمی شود.
درد عصبی در نوروپاتی محیطیی آیدیوپاتیک، معمولا در پاها و ران احساس می شود اما ممکن است در دست ها و بازوها نیز بروز پیدا کند. افراد، درد عصبی غیر قابل توضیح را به انواع مختلفی بیان می کنند:

● سوزش

● خارش

● سورن و میخ

● خزیدن

● شوک های الکتریکی

یک تماس ساده می تواند باعث درد عصبی شود و درد ممکن است حتی وقتی هیچگونه تحریکی وجود ندارد، پایدار باشد. اغلب، درد عصبی غیرقابل توضیح شب ها بدتر می شود و با خواب فرد تداخل ایجاد می کند و این باعث پیچیده تر شدن مشکل می گردد، چراکه فرد برای کنار آمدن با درد و غلبه بر آن نیاز به خواب کافی دارد.

جستجوی مراقبت درمانی برای درد عصبی غیرقابل توضیح

هر شخصی که به درد عصبی گرفتار است باید توسط پزشک معاینه فیزیکی کامل شود. آزمایشات دیابت، کلسترول بالا و فشار خون باید انجام شود. به پزشک خود درباره تمام داروها و مکمل های غذایی که مصرف می کنید، صحبت کنید. ارزیابی بیمار جهت بیماریهای ویروسی اخیر و سمومی که ممکن است در معرض آن قرار گرفته باشد، ضروری است. همچنین درباره سابقه بیماریهای فامیلی با پزشک خود مشورت کنید.
درمانهای تراپی برای درمان درد عصبی غیرقابل توضیح در دسترس است و ارزش صحبت کردن درباره آنها با پزشک را دارد. اما درحالیکه داروها بتوانند کمک کنند، تراپی ها معمولا نمی توانند بیش از نیم از درد را کاهش دهند.

درمان های خانگی برای درد عصبی

چندین روش خود مراقبتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با این درد عصبی غیرقابل توضیح کنار آمده و زندگی راحت تری داشته باشید.
● تحرک داشته باشید: ورزش منظم باعث گشاد شدن رگ های خونی در پاها در طول زمان شده و با تغذیه اعصاب آسیب دیده، سلامتی را به آنها بر می گرداند. بایاده روی روزانه شروع کنید و به تدریج بر سرعت و طولیاده روی بیفزایید.
● مراقبت از پاها: اگر به درد عصبی در پاها مبتلایید، هر روز پاهای خود را چک کنید، کفش راحت بپوشید و بطور منظم به پزشک مراجعه کنید.
● خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب خوب شبانه برای کسانی که درد عصبی دارند، کار سختی است. برای افزایش خواب شبانه، سعی کنید عصرها کافئین کمتری بنوشید، ساعت خواب ثابتی داشته باشید و تخت خواب را برای خواب شبانه نگه دارید.
● ارتباط مغز-بدن را برقرا کنید: از پزشک یا دوست مورد اعتماد برای مراجعه به یک درمانگر مشهور، راهنمایی بخواهید. کسی بتواند درمان های تصویرسازی، مدیتیشن، بیوفیدبک یا هیپنوتیزم را انجام دهد.
اگر درد عصبی شما به درمان های دارویی و خود مراقبتی ها پاسخ نداد، وقت آن است که به یک متخصص درد نوروپاتی مراجعه کنید. پزشک مراقبت اولیه می تواند در این خصوص به شما کمک کرده و شما را به یک نورولوژیست ارجاع دهد. متخصص درد نوروپاتی ممکن است با داروهای بدون برچسب یا off-label drugs ها و استفاده آنها برای دردهای عصبی آشنا باشد و بتواند به شما کمک بیشتری کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات