برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سوالاتی که بیماران روماتیسمی باید از پزشک روماتولوژیست خود بپرسند

سوالاتی که بیماران روماتیسمی باید از پزشک روماتولوژیست خود بپرسند برای اینکه بتوانید یک برنامه خوب جهت درمان آرتریت روماتوئید خود بریزید، در این مقاله به شما 10 پرسش آموزش می دهیم که در مراجعه به پزشک روماتولوژیست خود بهتر است مد نظر داشته باشید.

اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، درمان اولیه و تهاجمی به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب مفاصل و بدتر شدن درد پیشگیری کنید. اما هر درمانی دارای اثرات جانبی است. برای اینکه بتوانید یک برنامه خوب جهت درمان آرتریت روماتوئید خود بریزید، در این مقاله به شما 10 پرسش آموزش می دهیم که در مراجعه به پزشک روماتولوژیست خود بهتر است مد نظر داشته باشید.


1-آیا داروی DMARD برای بیماری من مناسب است؟

درمان آرتریت روماتوئید پیچیده است؛ اما داروهای خاصی وجود دارد که به آنها DMARD یا داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری می گویند و این توانایی را دارند که مسیر بیماری را در بسیاری از بیماران عوض کنند. متوترکسات یکی از این داروهاست که در درمان بسیاری از بیماران مفید واقع می شود اما برنامه درمانی هر بیماری منحصر بفرد است. در مراجعه به پزشک با پرسش این سوال مطمئن شوید که برنامه درمانی که برای شما طراحی شده، مناسب حال شما بوده و باعث بهتر شدن شرایط بیماری در شما گردیده است.

2-آیا داروهای تزریقی بیولوژیک جدید، گزینه درمانی خوبی برای من است؟

در دنیا شرکت های دارویی متعددی وجود دارد که ابزار قدرتمندی در تولید داروهای آرتریت روماتوئید شده اند. مبتلایان به آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید، برای این درمان ها بطور مکرر داوطلب می شوند. داروهای بیولوژیک، پروتئین هایی هستند که مهندسی ژنتیک شده اند و از ژن های انسانی مشتق گشته اند. این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند که نقش کلیدی در التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید بازی می کند.

3-آیا می توانم داروی خود را قطع کنم یا برای دوره ای آن را مصرف نکنم؟

در مبتلایان به آرتریت روماتوئید فعال، قطع دارو اصلا فکر خوبی نیست. در موارد خاص، اگر بیماری شما تا حدودی خفیف یا غیرفعال باشد، پزشک ممکن است وقفه ای در درمان ایجاد کرده و البته بطور دقیق شما را تحت نظر نیز داشته باشد.

4-سرعت پیشرفت بیماری من در چه حدی است؟

مسیر بیماری آرتریت روماتوئید به ویژه مهم است اما پیش بینی آن می تواند سخت باشد. یکی از راه های پیش بینی روند بیماری این است که به سابقه بیماری و پیشرفت های گذشته آن نگاه کرد و مسیر آینده بیماری را حدس زد.

5-درمان بیماری در شما چه اثرات جانبی را تا بحال به دنبال داشته است؟

در مراجعه به پزشک وی شما را از نظر اثرات جانبی داروها نیز مورد بررسی قرار خواهد داد؛ مثل نازک شدن پوست در اثر مصرف استروئیدها. برخی دیگر از اثرات جانبی مثل التهاب کبدی ناشی از مصرف متوترکسات، نیاز به بررسی های آزمایشگاهی دارد.

6- آیا مفاصل من آسیب دیده است؟

در هر جلسه مراجعه به پزشک، وی مفاصل شما را مورد معاینه قرار خواهد داد. شما همچنین به تست های منظمی مثل تست های آزمایشگاهی و تصویربرداری با اشعه ایکس نیز نیاز خواهید داشت. اینها روش هایی هستند که به تشخیص میزان پیشرفت بیماری در شما کمک کرده و تعیین می کنند که آیا نیاز است درمان شما تغییر کند؟

7-چه برنامه های طولانی مدت دیگری بجز دارو درمانی برای زندگی با آرتریت روماتوئید باید مد نظر داشته باشم؟

گاهی دارو درمانی به تنهایی کافی نیست. کاردرمانی، دستگاه های کمکی و مناسب سازی محیط خانه راه کارهای بسیار مناسبی در درمان آرتریت روماتوئید پیشرفته است.

8-آیا جراحی می تواند به من کمک کند؟

جراحی در اصلاح مفاصل آسیب دیده ناشی از آرتریت روماتوئید، می تواند به بیمار کمک کند. در این مرحله توصیه های متخصص ارتوپدی، به ویژه متخصص دست، اغلب کمک کننده است.

9-آیا مراجعه به متخصص های دیگر می تواند به من کمک کند؟

مبتلایان به آرتریت روماتوئید باید به طور منظم تحت نظر یک متخصص روماتولوژی باشند. در کنار آن رابطه با متخصص طب فیزیکی، کاردرمانی، جراح اورتوپد، متخصص درد و یا روانشناس می تواند به بیمار کمک کند.

10-برای حفظ عملکرد مفاصلم چه کارهای دیگری می توانم انجام دهم؟

اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، راه های زیادی وجود دارد که نقش مهمی در روند درمان و فعال بودن شما بازی می کند. ورزش و طب فیزیکی تاثیر بسیار خوبی بر بهبود علایم بیماری دارد. یاد گرفتن روشهایی برای کنار آمدن با بیماری و مدیریت درد، زندگی کردن با وجود روماتیسم را برای شما آسان تر می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات