برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماساژ غیردستی برای چه کسانی ممنوع است؟

ماساژ غیردستی برای چه کسانی ممنوع است؟ ماساژ امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و انگیزه و اهداف کسانی که برای انجام این کار اقدام می‌کنند، با هم متفاوت است؛ از رفع خستگی گرفته تا تسکین‌ دردها و رفع گرفتگی‌های عضلانی و... به همین علت، هم مراکزی که ماساژ انجام می‌دهند روز به روز بیشتر می‌شود و هم وسایل و تکنولوژی‌هایی زیادی برای این کار به بازار وارد شده‌اند؛ چه به صورت صندلی ماساژ و چه دستگاه‌های ماساژور دستی.
 ماساژ امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و انگیزه و اهداف کسانی که برای انجام این کار اقدام می‌کنند، با هم متفاوت است؛ از رفع خستگی گرفته تا تسکین‌ دردها و رفع گرفتگی‌های عضلانی و... به همین علت، هم مراکزی که ماساژ انجام می‌دهند روز به روز بیشتر می‌شود و هم وسایل و تکنولوژی‌هایی زیادی برای این کار به بازار وارد شده‌اند؛ چه به صورت صندلی ماساژ و چه دستگاه‌های ماساژور دستی.
اما ماساژ برای همه مناسب نیست و فقط برای افراد کاملا سالم مناسب است. حتی اگر این کار به‌وسیله افراد نابلد انجام شود، ممکن است مضر باشد.
 

1-ماساژور و بیماری قلبی عروقی:

دستگاه‌های ماساژ، مخصوصا ماساژورهای دستی و برقی، از تکنیک‌های ضربه‌ای استفاده می‌کنند بنابراین می‌توانند بیماری افرادی که دچار مشکلات زمینه‌ای هستند، تشدید کنند، مخصوصا در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، افرادی که در قلبشان پیس‌میکر کار گذاشته شده، افراد دچار پوکی‌‌استخوان، بیماران دچار عفونت مزمن ریوی، افراد دچار مشکلات انسداد ریوی (مانند آمفیزم)، سرطان، افراد مبتلا به دیسک و درگیری رشته‌های عصبی مثل سیاتیک یا اعصاب گردنی، ممکن است استفاده از این دستگاه‌ها باعث تشدید بیماری شود.
 

2-ماساژ و ممنوعیت برای بچه ها:

این دستگاه‌ها برای بچه‌ها مخصوصا بچه‌های زیر 10 سال هم مضرند زیرا باعث آسیب صفحه رشد استخوانی آنها می‌شوند و رشد استخوانی‌شان را مختل می‌کنند.
 

3-ماساژ سالمندان و پوکی استخوان:

سالمندان، به‌خصوص خانم‌های سالمند نیز که بسیار مستعد پوکی‌استخوان هستند، اصلا نباید از این ماساژدهنده‌های برقی استفاده کنند چون باعث بروز عارضه می‌شود.
 

4-ماساژ و فشارخون بالا:

این دستگاه‌ها‌ می‌تواند باعث افزایش فشارخون افراد دچار فشارخون بالا یا فشارخون متغیر هم شود.
 

5-ماساژ و آمبولی ریه:

به کار بردن دستگاه‌های ماساژور در نواحی گردن در سالمندان می‌تواند آمبولی ریوی و لخته ایجاد کند که همراه با خونریزی مغزی است.
 

6-ماساژ و خطر برای جنین:

اگر خانم‌ها بارداری از ماساژدهنده برقی استفاده کند، ممکن است باعث آمبولی و کنده شدن لخته شود که هم برای خودش و هم جنین بسیار خطرناک است.
 

7-صندلی ماساژ و مشکل ستون فقرات:

این صندلی‌ها اگرچه ممکن است برای همه افراد عارضه ایجاد نکند اما منفعت چشمگیری هم از لحاظ جسمی ندارد. البته برای افرادی که دچار پوکی‌استخوان ناحیه ستون فقرات هستند ‌می‌تواند بسیارمضر باشد و به‌خصوص برای سالمندان استفاده از این صندلی‌ها را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم.
 

8-تخت ماساژ و هزینه برای هیچ:

تخت‌های ماساژ پیشرفته‌ای وجود دارد که زیرنظر پزشکان و کارشناسان کنترل می‌شود و امکان ماساژ را ایجاد می‌کند اما این تخت‌ها هم بهتر از ماساژ دستی نیستند.
 

9-ماساژ فقط دستی:

اگر کسی به هر دلیل احساس می‌کند به ماساژ نیاز دارد یا تمایل دارد این کار را انجام دهد، باید با مشورت پزشک و در نظر گرفتن احتیاط‌های لازم به فکر یک ماساژدهنده با تجربه و کاردان باشد نه وسایل الکترونیکی/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات