برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاسخ به سوالات شما در مورد مصرف ماهی

پاسخ به سوالات شما در مورد مصرف ماهی ماهی بدلیل داشتن اسید چرب غیر اشباع امگا-3 خواص درمانی زیادی دارد و برای سلامت جسم و روح یکی از بهترین غذاهای توصیه شده است.

ماهی بدلیل داشتن اسید چرب غیر اشباع امگا-3 خواص درمانی زیادی دارد و برای سلامت جسم و روح یکی از بهترین غذاهای توصیه شده است. توصیه شده است هفته ای 2 تا 3 بار ماهی در رژیم غذایی قرار داده شود تا از منافع سودمند آن بهره مند شوید. در این مقاله به سوالاتی که درمورد این ماده غذایی ارزشمند وجود دارد پاسخ داده ایم.

ماهی تازه یا ماهی فریز شده؟

اگر از تازگی ماهی اطمینان ندارید، بهتر است ماهی یخ زده مصرف کنید. ماهی های یخ زده اکثرا بلافاصله پس از صید و در قایق فریز می شوند. این ماهی ها پس از یخ زدایی هنوز خواص خود را حفظ کرده و خوبند.
به بیان دیگر، ماهی تازه ای که هرگز فریز نشده باشد، ممکن است تا رسیدن به دست مصرف کننده چند روزی در قایق مانده باشد. و بعضی از ماهی های تازه ممکن است قبلا فریز شده و موقع فروش و به دور از چشم خریدار یخ زدایی شده و بعنوان ماهی تازه عرضه شوند.

 

آیا مضرات خوردن ماهی از فواید آن بیشتر است؟

بسیاری از غذاها، از میوه ها و سبزیجات گرفته تا محصولات لبنی و گوشت ممکن است با مواد شیمیایی و دیگر مواد ناخوشایند آلوده شوند. ماهی نیز می تواند حاوی جیوه و پلی کلرید بی فنیل یا PCB باشد. اما محققان می گویند فواید خوردن ماهی آن قدر زیاد است که بر مضرات اینچنینی برتری داشته باشد.
 

آیا خوردن ماهی خطر بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و افسردگی را کاهش می دهد؟

فواید خوردن ماهی سالم بطور منظم، زیاد است. ماهی فشار خون را کاهش می دهد، خطر نامنظمی ضربان قلب و بیماریهای کُشنده قلبی را تا 30 درصد کاهش می دهد.
همچنین بنظر می رسد خطر سکته مغزی و برخی سرطان ها را نیز کاهش دهد، خلق و خو را بهبود بخشد و در بهبود روند درمان برخی بیماریهای التهابی از جمله روماتیسم نقش داشته باشد. ماهی دارای خاصیت ضدالتهابی است.

 

اینهمه فواید ماهی بخاطر وجود کدام ماده در آن است؟

اسیدهای چرب امگا-3 به عملکرد سلول های بدن کمک می کند. از آنجا که بدن ما قادر نیست مقدار کافی امگا-3 بسازد، ما مجبوریم آن را از منابع غذایی تامین کنیم. ماهی ها از جمله مواد غذایی هستند که سرشار از امگا-3 می باشند. سالمون، ساردین، ماکرل و شاه ماهی بیشترین مقدار امگا-3 را در بین ماهی ها دارا هستند.
 

براساس توصیه انجمن قلب آمریکا، چند وعده ماهی در هفته باید خورد؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند حداقل هفته ای 2 بار ماهی در رژیم غذایی وجود داشته باشد، بخصوص ماهی های چرب که سرشار از اسید چرب امگا-3 می باشند. هر وعده باید در حدود 100 گرم، مقداری بزرگتر از کف دست یک زن باشد.
 

سوشی (غذایی که در آسیای شرقی پخته می شود و دارای ماهی خام است) دارای تاییدیه عدم وجود باکتری ها و انگل است؟

متاسفانه باید به طرفداران این غذا بگوییم سوشی خطر بیماری های ناشی از غذای آلوده را نسبت به غذاهای پخته بیشتر افزایش می دهد؛ فارغ از اینکه این غذا در بهرتین و تمیزترین رستوران شهر طبخ شده باشد یا خیر.
اگرچه درجه بندی خوب و بد برای سوشی ممکن است در شما این تصور را ایجاد کند، که سوشی های با درجه کیفی خوب عاری از میکروب هستند، اما این تنها یک اصطلاح فروشگاهی است و هیچ معنای استاندارد و قانونی ندارد. ماهی که در تهیه سوشی استفاده می شود، اغلب یخ زده است که باید انگل ها را از بین ببرد. اما تنها راه مطمئن برای از بین بردن انگل ها و باکتری ها این است که ماهی را بپزید.

 

آیا ماهی به تقویت حافظه با افزایش سن کمک می کند؟

بله! ماهی واقعا غذای مغز است. مطالعات نشان داده است که خوردن ماهی کبابی یا پخته شده یک بار درهفته، بطور منظم و طولانی مدت به فرد کمک می کند حافظه کوتاه مدت خود را قوی نگه دارد.
خوردن ماهی بنظر می رسد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مشکلات روحی را کاهش دهد.

 

آیا ماهی های وحشی اسید چرب امگا-3 بیشتری نسبت به ماهی چرورشی دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بستگی به نوع ماهی دارد. بعضی ماهی ها مثل سالمون، ماکرل، شاه ماهی و قزل آلا به هر شکلی که صید شوند، چه از دریا و چه پرورشی، دارای بالاترین میزان اسید چرب امگا-3 هستند.
 

آیا بوی ماهی چیزی طبیعی است؟

ماهی تازه یا اصلا بویی ندارد و یا اینکه بوی ملایمی خواهد داشت. اگر ماهی بوی تند و آزاردهنده داشت، زمان کیفیت مطلوب آن گذشته است. اگر با باز کردن درب یخچال بوی ماهی تمام فضای آشپزخانه را پر می کند بهتر است از خیر خوردن آن بگذرید!
ارتجاعی بودن عضلات ماهی، درخشانی چشم ماهی، قرمز و روشن بودن آبشش ماهی و بسته بودن دهان ماهی از ویژگیهای ماهی تازه است. داشتن ظاهری کدر، بوی ماندگی، فرورفتگی چشمان ماهی و باز بودن دهان ماهی از ویژگیهای ماهی مانده است.

 

آیا بهتر است امگا-3 را از مکمل های دارویی تامین کنیم یا ماهی؟

برای تامین نیاز بدن به اسید چرب امگا-3 بهتر است از ماهی ها استفاده کنید. در بیشتر مطالعات نیز بر این موضوع تاکید شده و مردم تشویق به خوردن ماهی شده اند. مکمل های دارویی امگا-3 ممکن همه فوایدی که در ماهی طبیعی وجود دارد را تامین نکنند.
اخیرا در برخی مطالعات انجام شده بر روی کسانی که در خطر بالای بیماریهای قلبی هستند مشاهده شد که مکمل های دارویی امگا-3 کمکی به روند درمان آنها نمی کند. مبتلایان به بیماریهای قلبی باید درمورد مصرف مکمل های امگا-3 و اینکه برایشان مفید است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنند.

 

اگر ماهی به درستی پخته شود کرم ها و سایر انگل های آن کشته خواهد شد:

ماهی ممکن است برخی انگل ها را با خود حمل کند. از معروفترین این انگل ها کرم نواری است که قادر است د ر لوله گوارش بدن انسان به مدت چند سال زندگی کرده و طولی بیشتر از درازای حیاط پیدا کند! از عوارض وجود این کرم در بدن درد شدید، کاهش وزن و کم خونی است.
اما نگران نباشید. اگر ماهی را به خوبی بپزید طوری که دماب داخل آن به 60 درجه سانتیگراد برسد، هر نوع انگلی در آن کشته خواهد شد.

 

آیا زنان باردار منعی برای خوردن ماهی دارند؟

زنان باردار منعی برای خوردن ماهی نداشته و لازم است 350 گرم در هفته ماهی مصرف کنند. ماهی دارای ترکیباتی است که به رشد و توسعه مغز نوزاد کمک می کند. مطالعات نشان داده است که زنان بارداری که به طور منظم ماهی می خورند کودکانی خواهند داشت که در تست های هوش نمرات بالایی کسب می کنند.
با این وجود زنان باردار باید از خوردن ماهی هاای که جیوه بالاتری دارند، خودداری کنند. کوسه ماهی، شمشیر ماهی و ماکرل دارای جیوه بالاتری در بین ماهی ها هستند. در عوض می توانید ماهی هایی انتخاب کنید که جیوه کمتری دارند مثل سالمون، تن سبک کنسرو شده و یا میگو. زنان باردار یا شیرده می توانند ماهی تن سفید (آلباکور) بخورند اما فقط 170 گرم در هفته، چرا که این ماهی نسبت به تن سبک جیوه بیشتری دارد.

 

آیا غذاهای دریایی عامل بیشترین آلرژی های غذایی هستند؟

بیشترین ماده غذایی که عامل مراجعه به مراکز درمانی بدلیل بروز واکنشهای آلرژی است، ماهی می باشد. برخی افراد قدرت تحمل و هضم ماهی را ندارند و بدنشان نسبت به آن واکنش نشان می دهد. انواع ماهی به میزان متفاوتی حساسیت زا هستند و کسانی که به ماهی حساسیت دارند باید آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند. به جای ماهی می توانید از منابع دیگری که حاوی اسید چرب امگا3 هستند مثل گردو یا روغن کانولا استفاده کنید. به یاد داشته باشید مسمومیت با ماهی با آلرژی به ماهی فرق می کند.
 

آیا این تصور که ماهی به هر شکل پخته شود حتی سرخ شده، مفید خواهد بود درست است؟

ماهی وقتی سالم تر است که کبابی یا آب پز باشد. متاسفانه وقتی ماهی را به شده سرخ می کنید ارزش غذایی اش را از دست می دهد. خوردن غذاهای سرخ شده به مقدار زیاد بخصوص وقتی روغن اشباع یا ترانس باشد، باعث بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. در مطالعه ای که بر روی زنان مسن انجام شده بود مشخص شد تنها خوردن یک وعده ماهی سرخ شده در هفته خطر بروز بیماریهای نارسایی قلبی را تا 48 درصد افزایش می دهد.
از خوردن ماهی سرخ شده پرهیز کرده و ماهی را آب پز یا کبابی کنید.

 

بیماری ترس از ماهی یا اکتو فوبیا چیست؟

می دانید که خوردن ماهی برای سلامت بدن خوب است. اما اگر از آن متنفر باشید چه؟  ترس از ماهی یا ichthyophobia نوعی ترس از خوردن ماهی، ترس از لمس ماهی خام یا ترس از ماهی مرده است. این ترس که در گروه ترس های خاص طبقه بندی می شود شدید و پایدار است. با ترس خود مبارزه کنید. به یاد بیاورید که ماهی ها دارای رنگ ها و طعم های مختلفند. ماهی هایی انتخاب کنید که طعم های خاص ندارند یا ماهی هایی که بافت محکم و گوشتی دارند مثل شمشیر ماهی./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر آیا ماهی مغز دارد

دیدگاه و نظــرات