برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غذاهایی که به مغز انرژی می دهد

بلوبری سرشار از مواد غذایی تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که بلوبری می تواند مغز را از آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت کرده و ممکن است تاثیرات بیماریهای مرتبط با افزایش سن، مثل آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است رژیم غذایی دارای بلوبری بطور قابل توجهی یادگیری و عملکرد ماهیچه ای موش های پیر را بهبود بخشیده و آنها را از نظر ذهنی با موش های بسیار جوان برابر می کند.
ماهی، غذای مغز! یکی از منابعی که برای تکامل و عملکرد مغز ضروری است، ماهی می باشد که سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 بوده و به مغز یک افزایش انرژی می دهد. این چربی های سالم قدرت شگفت انگیز مغزی دارند؛ رژیم سرشار از اسید چرب امگا-3 به کاهش زوال عقل و سکته مغزی کمک کرده و نقشی حیاتی در افزایش حافظه بخصوص با مسن تر شدن فرد، بازی می کند. برای سلامت مغز و قلب، هفته ای دو وعده ماهی بخورید.
مزایای یک رژیم سالم شاید بنظر خنده دار باشد اما این یک حقیقت است: اگر رژیم غذایی شما از عناصر غذایی ضروری برخوردار نباشد، توانایی شما برای تمرکز ذهنی کاهش می یابد. زیاد خوردن یا کم خوردن نیز می تواند با توانایی شما برای تمرکز مداخله کند. یک وعده غذایی سنگین به شما احساس بی حالی می دهد، درحالیکه کمبود بیش از حد کالری باعث دردهای شدید گرسنگی منحرف کننده شود. تلاش برای بهره بردن از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از همه انواع غذاهای سالم و مغذی، منافع بیشماری برای مغز به ارمغان می آورد.
برای یک روز بزرگ آماده شوید دوست دارید روز پر قدرتی را شروع کرده و توانایی تمرکز خود را افزایش دهید؟ روز خود را با غذایی 100 درصد از آب میوه، نان کامل به همراه ماهی سالمون و یک فنجان قهوه شروع کنید. علاوه بر خوردن یک غذای متعادل، تحقیقات پیشنهاد می کند: -خواب شبانه خوبی داشته باشید. -زیاد آب بنوشید. -ورزش کنید تا بتوانید عمیق فکر کند. -آرام باشید تا بتوانید به راحتی فکر کنید.
جینسنگ، ماهی، انواع توت یا قهوه؟ به صدای غذاها و مکمل های غذایی گوش کنید تا یقین پیدا کنید که آنها هر چیزی را به بدنتان هدیه می کنند، از افزایش تمرکز تا افزایش حافظه، وسعت حافظه و عملکرد مغز. اما آیا واقعا این مواد غذایی چنین عملکردی دارند؟ واقعیتی غیر قابل انکار است که هرچه سن بیشتر می شود بدن نیز با آن بزرگتر یا در واقع مسن تر می شود. و خبر خوش در اینمورد آن است که اگر غذا و نوشیدنی های هوشمند را به رژیم خود بیفزایید، می توانید شانس حفظ یک مغز سالم را در خود بیشتر کنید.
شکر آگاهی شما را افزایش می دهد قند، منبع سوخت ترجیحی مغز است. البته منظور ما از قند، شکری که سر میز می گذارید نیست، بلکه گلوکز که بدن از متابولیسم شکر و کربوهیدراتهایی که می خورید بدست می آورد. به همین خاطر است که با نوشیدن یک لیوان ماده شیرین، یک افزایش کوتاه مدت در حافظه، فرآیند فکر کردن و توانایی ذهنی ایجاد می شود. با اینحال مصرف بیش از اندازه قند می تواند در حافظه ایجاد اختلال کند.
قهوه، شما را هوشیار تر می کند در واقع هیچ ماده معجزه گری وجود ندارد که بتواند آیکیوی شما را افزایش دهد یا شما را باهوش تر کند، اما برخی مواد و ترکیبات غذایی هستند که به شما انرژی داده و به تمرکز کردن کمک می کنند؛ مثل کافئین. کافئین که در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی آرامش دهنده ها وجود دارد، هرچند اثرات کوتاه مدت دارد اما بی تردید با نوشیدن آن پس از برخواستن از خواب، بیدارتر خواهید شد! به یاد داشته باشید بیش از حد خوردن کافئین شما را عصبی و نا آرام خواهد کرد.
ویتامین ها و مکمل های دارویی، آری یا خیر؟ در داروخانه ها با مکمل های دارویی و ویتامین هایی روبرو می شویم که تبلیغات آنها ادعا می کند، این داروها ارمغانی از سلامتی هستند. اگرچه مطالعات زیادی که بر روی قدرت مکمل هایی چون ویتامین B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم در افزایش توانایی مغز انجام گرفته، امید بخش است اما داروی مکمل فقط برای افرادی مناسب است که بدنشان فقط در همان عنصر خاص کمبود دارد. محققان درمورد مواد طبیعی چون جینسنگ، درخت چهل سکه و ترکیبات گیاهی، معدنی و ویتامین و تاثیر آنها بر مغز احتیاطی خوش بینانه دارند. بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.
آجیل و شکلات را فراموش نکنید مغزها و دانه ها سرشار از ویتامین E هستند که یک آنتی امسیدان محسوب می شود و با کاهش زوال عقل در اثر افزایش سن، رابطه دارد. شکلات تیره نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده و دارای محرک های طبیعی مثل کافئین است که می تواند تمرکز را افزایش دهد. روزانه 30 گرم شکلات تیره و آجیل میل کنید تا از تمام منافع سودمندی که دارند، بدون کالری، چربی یا قند اضافه، بهره مند شوید.
صبحانه بخورید تا سوخت مغز تامین شود آیا از خوردن صبحانه گریزانید؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشیده و توجه فرد را زیاد می کند. دانش آموزانی که صبحانه می خورند، به طور چشمگیری بهتر از دانش آموزانی عمل می کنند که صبحانه نمی خورند. غذاهایی که در بالای فهرست سوخت مغز قرار دارند و شامل غلات سرشار از فیبر، لبنیات و میوه ها بهترین انتخاب برای صبحانه اند. فقط مراقب باشید بیش از اندازه نخورید. محققان می گویند صبحانه پر کالری مانع از تمرکز فرد می شود.
آووکادو و غلات کامل را به غذاهایتان بیفزایید هر اندامی در بدن به جریان خون وابسته است، بخصوص قلب و مغز. داشتن رژیمی سرشار از غلات کامل (سبوس دار) و میوه هایی مثل آووکادو، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و کلسترول بد را نیز کم می کند. همچنین خطر تجمع پلاک را کم کرده و جریان خون را بیشتر می کند و به زبان ساده تر، یک راه خوشمزه برای انرژی زا کردن سلول های مغزی است. غلات کامل مثل ذرت بو داده و گندم سبوس دار، دارای ویتامین E و فیبر هستند. اگرچه آووکادو چربی دارد، برای بدن خوب است، چرا که چربی آن از نوع تک زنجیره اشباع نشده بوده و به جریان سالم خون کمک می کند.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات