برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

میکروب ها با آب سرد بهتر شسته می شوند یا آب گرم؟

میکروب ها با آب سرد بهتر شسته می شوند یا آب گرم؟ یک بررسی جدید نشان می‌دهد دمای آبی که برای شستن دست به کار می‌رود، از لحاظ زدودن میکروب‌ها چندان مهم نیست و مدت شستن دست موضوع مهم‌تری است.
یک بررسی جدید نشان می‌دهد دمای آبی که برای شستن دست به کار می‌رود، از لحاظ زدودن میکروب‌ها چندان مهم نیست و مدت شستن دست موضوع مهم‌تری است.
دانشمندان آمریکایی در این بررسی دریافتند شستن دست با صابون و آب سرد به همان اندازه آب داغ در زدودن باکتری‌های زیان‌بار و سایر میکروب‌ها از دست‌ها موثر است.
این پژوهشگران می‌گویند آنچه اهمیت بیشتری دارد مالیدن صابون به دست‌ها برای حداقل ۱۰ ثانیه است. البته استفاده از آب سرد نسبت به آب گرم یا داغ باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. این بررسی همچنین نشان داد شستن دست حتی برای ۱۰ ثانیه به‌طور قابل‌توجهی باکتری‌های روی دست را کاهش می‌دهد. این پژوهشگران در این بررسی دست‌های ۲۱ فرد داوطلب را برای چند بار در طول 6 ماه با میزان‌های بالایی از یک باکتری بی‌ضرر آلوده کردند و بعد از این افراد خواسته شد دست‌هایشان را با آب با دماهای 5/15 درجه، ۲۶ درجه یا ۳۸ درجه سلسیوس بشویند. میزان صابون مورد استفاده در این بررسی تاثیر خاصی از لحاظ زدودن باکتری‌ها نداشت. این پژوهشگران می‌گویند بررسی بیشتری مورد نیاز است تا معلوم شود چقدر مقدار صابون و چه نوعی از آن برای زدودن میکروب‌های بالقوه زیان‌بار موثرتر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات