برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا همیشه گرسنه هستم؟

چرا همیشه گرسنه هستم؟ اگر برای چند ساعت غذا نخورید به‌طور طبیعی با احساس گرسنگی مواجه می‌شوید. اما اگر معده شما به‌طور مداوم و حتی پس از صرف غذا قاروقور می‌کند، باید گفت که احتمالا مشکلی در سلامتی خود دارید.
بدن شما برای انرژی به غذا نیاز دارد، بنابراین اگر برای چند ساعت غذا نخورید به‌طور طبیعی با احساس گرسنگی مواجه می‌شوید. اما اگر معده شما به‌طور مداوم و حتی پس از صرف غذا قاروقور می‌کند، باید گفت که احتمالا مشکلی در سلامتی خود دارید. اگر فردی دچار گرسنگی بیش‌ازحد باشد از اصطلاح پزشکی Polyphagia (پرخوری) برای او استفاده می‌کنند و چنین فردی باید به پزشک مراجعه کند.

آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل دیابت باشد؟ بدن شما قند موجود در غذاها را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می‌کند. اما وقتی‌که مبتلابه دیابت هستید، گلوکز به سلول‌های شما نمی‌رسد. در عوض بدن شما از طریق ادرار این گلوکزها را بیرون می‌دهد و به شما می‌گوید که باید غذای بیشتری بخورید. مخصوصا افراد مبتلابه دیابت نوع 1 نیاز به غذای بیشتری دارند، اما باوجود مصرف غذای زیاد همچنان از وزن آن‌ها کاسته می‌شود. دیابت نه‌تنها موجب افزایش اشتها می‌شود، بلکه موجب علائمی همچون تشنگی مفرط، دید تار، بریدگی‌ها و کبودی‌های بلندمدت، گزگز یا درد دست یا پا و خستگی نیز می‌شود.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل قند خون پایین باشد؟ زمانی که قند خون یک فرد به سطوح بسیار پایین نزول می‌کند می‌گوییم که فرد مبتلابه هیپوگلیسمی است. افراد مبتلابه دیابت بیشتر در معرض هیپوگلیسمی هستند، اما دیگر مشکلات سلامتی نیز می‌توانند موجب هیپوگلیسمی شوند. از دیگر مشکلات سلامتی که می‌توانند موجب قند خون پایین یا هیپوگلیسمی شوند می‌توان به هپاتیت، اختلالات کلیه و اختلال‌های مربوط به غدد فوق کلیوی و غده هیپوفیز اشاره کرد. در موارد خطرناک این امکان وجود دارد که افراد دارای قند خون پایین مست به نظر برسند. همچنین ممکن است که این افراد در تکلم و پیاده‌روی دچار مشکل شوند. از دیگر علائم مربوط به هیپوگلیسمی می‌توان به اضطراب، احساس تپیدن نامنظم قلب، پوست رنگ‌پریده، لرزش، عرق کردن و گزگز در اطراف دهان اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل کمبود خواب باشد؟ اگر استراحت کافی نداشته باشید، هورمون‌های کنترل‌کننده گرسنگی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرند. افرادی که محروم از خواب هستند اشتهای بیشتری دارند و به نسبت دیگران کمتر احساس سیری کامل می‌کنند. علاوه بر این، وقتی‌که خسته هستید تمایل بیشتری به مصرف غذاهای سرشار از چربی و کالری دارید. از دیگر علائم محرومیت از خواب می‌توان به تغیر خلق‌وخو، بی‌دست و پایی، هوشیاری کم، افزایش احتمال تصادف، خواب‌آلودگی در طول روز و افزایش وزن اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل استرس باشد؟ وقتی‌که مضطرب یا تحت‌فشار روحی بالا هستید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول را آزاد می‌سازد. این هورمون احساس گرسنگی شما را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد تحت‌فشار روحی اشتیاق زیادی به خوردن غذاهای سرشار از چربی یا قند یا هردوی این غذاها دارند. شاید این افزایش اشتها واکنش بدن برای خاموش کردن آن بخشی از مغز باشد که باعث نگرانی می‌شود. از دیگر علائم استرس می‌توان به فوران خشم، خستگی، سردرد، مشکلات خواب و ناراحتی معده اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل رژیم غذایی شما باشد؟ همه غذاها به شیوه مشابهی باعث احساس سیری شما نمی‌شوند. غذاهایی که گرسنگی را مهار می‌کنند سرشار از پروتئین هستند که برای نمونه می‌توان به گوشت قرمز کم‌چرب، ماهی، محصولات لبنی اشاره کرد. علاوه بر این، غذاهای سرشار از فیبر نیز چنین خاصیتی را دارند که برای نمونه می‌توان به میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و لوبیاها اشاره کرد. شیرینی‌ها، نان سفید، بسیاری از غذاهای بسته‌بندی‌شده و فست فودها فاقد این مواد مغذی و سرشار از چربی و کربوهیدرات‌های ناسالم هستند. اگر این غذاها را زیاد مصرف کنید، پس از صرف وعده غذایی اصلی احتمالا فورا احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد یا با صرف این نوع از غذاها مجبور هستید که بیشتر از حد معمول غذا بخورید. از دیگر عواملی که نشان‌دهنده نامناسب بودن غذاهای انتخابی شما در ایجاد احساس سیری هستند می‌توان به یبوست، مدفوع‌های کوچک و سفت و دل‌درد اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل داروی شما باشد؟ مصرف بعضی از داروها باعث می‌شود که بیشتر از حد معمول غذا بخورید. از داروهایی که باعث احساس گرسنگی و درنتیجه پرخوری می‌شوند می‌توان به آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی، استروئیدها، بعضی از داروهای دیابت و داروهای ضد روان‌پریشی اشاره کرد. اگر پس از شروع مصرف دارو با افزایش وزن مواجه شدید، به‌احتمال بسیار زیاد مصرف دارو باعث احساس گرسنگی و درنتیجه پرخوری شما شده است. در صورت مواجه‌شدن با این تاثیر داروها از پزشک خود بخواهید که در صورت امکان داروهای شما را عوض کند.

آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل بارداری شما باشد؟ بسیاری از خانم‌های باردار با افزایش شدید اشتهای خود مواجه می‌شوند. این افزایش اشتها واکنشی است که بدن از خود نشان می‌دهد تا ما را مطمئن سازد که کودک در حال به دست آوردن مواد مغذی کافی برای رشد است. بسیاری از خانم‌ها در طول سه‌ماهه اول بارداری خود با افزایش 2 و 3 کیلوگرمی وزن خود و در طول سه‌ماهه دوم و سوم بارداری خود با افزایش نیم کیلوگرمی وزن خود مواجه می‌شوند. از دیگر نشانه‌های بارداری می‌توان به عدم وجود عادت ماهانه، تکرر ادرار، حالت تهوع و درد سینه یا بزرگ‌تر شدن سینه‌ها اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل تیروئید شما باشد؟ غده تیروئید شما یک غده پروانه‌ای شکل در گردن شماست. غده تیروئید هورمون‌هایی را تولید می‌کنند که کنترل میزان عملکرد اندام‌های بدن را بر عهده‌دارند. اگر تیروئید شما با سرعت بسیار زیادی کارکند، شما را فردی می‌نامند که مبتلابه پرکاری تیروئید هستید. علاوه بر بزرگ شدن غده تیروئید از علائم دیگر پرکاری تیروئید می‌توان به نبض سریع، احساس عصبی، تعریق بیش‌ازحد، ضعف عضله و احساس تشنگی حتی پس از نوشیدن اشاره کرد.
 
آیا اشتهای زیاد یا پرخوری می‌تواند به دلیل نوشیدنی‌ها رژیمی باشد؟ بسیاری از مردم نوشیدنی‌ها یا سوداهای بدون قند می‌نوشند تا از مصرف کالری خود بکاهند یا وزن خود را کاهش دهند. اما قند مصنوعی موجود در این نوشیدنی‌ها به مغز شما می‌گوید که می‌تواند از کالری‌ها برای سوخت خود استفاده کند. درنتیجه زمانی که این نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کنید، احساس گرسنگی در شما شکل می‌گیرد و بدن شما این پیغام را می‌دهد که می‌تواند از طریق غذاها کالری‌های موردنیاز را به دست آورد. درمجموع نوشیدنی‌های رژیمی نه‌تنها باعث احساس گرسنگی می‌شوند، بلکه باعث سردرد، افزایش میل به قندها و افزایش وزن نیز می‌شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات