برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غذاهایی که به تسکین علایم روماتیسم، کمک می کنند

لوبیا لوبیاها یک راه خوشمزه دیگر برای دریافت فیبر و پروتئین در رژیم غذایی شماست. روماتیسم باعث بروز التهاب در بدن می شود و مصرف فیبر به کاهش آن کمک می کند و پروتئین موجود در لوبیا به حفظ ماهیچه های قوی تر کمک می کند. لوبیاها همانند گوشت منبعی غنی از پروتئین هستند، اما سالم تر. می توانید لوبیا را در کنار غذای اصلی مصرف کنید یا چیزهایی به آن اضافه کنید که لذت خوردن آن بیشتر شود.
روغن های سالم مصرف کنید روغن های اشباع که در کره و گوشت قرمز یافت می شود، با التهاب رابطه دارند. بنابراین بهتر است مصرف آنها را کم کرده و از منابع سالم ترروغن، استفاده کنید؛ مثل آجیل ها و آووکادو. بجای کره روغن زیتون مصرف کنید که به کاهش درد و التهاب نیز کمک می کند.
چای سبز بنوشید چای سبز التهاب و آسیب مفصلی ناشی از روماتیسم را تسکین می دهد. بعلاوه، چای سبز، سیاه، سفید و اولانگ سرشار از پلی فنولهاست که آنتی اکسیدان بوده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. البته در کنار مصرف اینها، از داروهای روماتیسمی خود غافل نشوید و آنها را هم ادامه دهید.
ماهی بخورید اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی سالمون، تن، قزل آلا و دیگر ماهی های سردآبی وجود دارد و ضد التهاب است، بنابراین برای بیماران روماتیسمی توصیه می شود. امگا-3 در ماهی و روغن ماهی به کاهش درد مفاصل و خشکی صبحگاهی کمک می کند. سعی کنید هر هفته دو وعده 85 گرمی ماهی در فهرست غذایی خود داشته باشید.
مصرف مکمل ها اگر مصرف ماهی برای شما مقدور نیست، مکمل های امگا-3 می توانند جایگزین مناسبی باشند و به کم کردن خشکی صبحگاهی مفاصل کمک کنند. حتی می توانند مصرف داروهای ضدالتهابی روماتیسمی را نیز کاهش دهند. روغن گل گاو زبان نیز می تواند همراه با مصرف داروهای ضد روماتیسم، به تسکین درد کمک کند. البته به یاد داشته باشید همیشه قبل از مصرف هر داروی مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
به کارشناس تغذیه مراجعه کنید کارشناس تغذیه با توجه به بیماری و شرایط خاص شما، یک برنامه غذایی مناسب تدوین می کند و اگر نیاز به مصرف مکمل باشد، تجویز می کند. همراه شدن با برنامه غذایی و در کنار آن مصرف داروها نیاز به زمان دارد. برای گرفتن نتیجه مطلوب صبور باشید./
میوه و سبزیجات بخورید بیشتر میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند، یعنی همان ماده ای که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و ضد التهاب است. میوه های غنی از آنتی اکسیدان شامل آلو خشک، کشمش و انواع توت است. بهترین سبزیجات از این نظر شامل کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی است. مصرف سبزیجات تازه و برگ پهن را فراموش نکنید؛ اینها سرشار از فیبر و اسید فولیک هستند. چنانچه داروی متوترکسات مصرف می کنید، خوردن اسید فولیک برخی اثرات جانبی این دارو را کاهش می دهد.
این سبزیجات را فراموش نکنید برخی مبتلایان به روماتیسم فکر می کنند سبزیجات خانواده بادمجانیان مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و بعضی فلفل ها علایم بیماری روماتیسم را بدتر می کنند. اما تاییدی بر این ادعا وجود ندارد. اگر فکر می کنید غذایی خاص وجود دارد که علایم روماتیسمی شما را بدتر می کند، به مدت حداقل 2 هفته آن را نخورید و سپس نگاه کنید با خوردن مجدد آن چه اتفاقی در بدنتان رخ می دهد.
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید متاسفانه هیچ برنامه مناسب در کنار درمان دارویی برای کمک به بیماران روماتیسمی وجود ندارد که احساس بهتری در آنها ایجاد کند، اما خوردن انواع غذاهای سالم برای سلامت عمومی بدن و تعادل وزن بسیار خوب است. باید سعی کنید از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید که دارای غذاهایی مثل ماهی، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات است که به التهاب کمتر بدن کمک می کند.
کلسیم را فراموش نکنید کلسیم و ویتامین D که به بدن در جذب کلسیم کمک می کند، برای بیماران مبتلا به روماتیسم بسیار مهم است و به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می کند، اتفاقی که در اثر مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی می افتد. شیر، پنیر، ماست، کشک و دیگر محصولات لبنیمنابع خوب کلسیم هستند. اگر محصولات لبنی در برنامه غذایی تان نیست گزینه های دیگری هم وجود دارد: جگر و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D، سبزیجات برگ پهن حاوی کلسیم و ماهی های چرب و غذاهای غنی شده (آب پرتقال، غلات) حاوی هر دو. به تایید پزشک می توانید از مکمل های دارویی نیز استفاده کنید.
مصرف ادویه جات ادویه جاتی مثل زردچوبه و زنجبیل به کاهش التهاب کمک می کنند. موقع غذا پختن آن را به غذا اضافه کنید. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید به دلیل خاصیت رقیق کنندگی این ادویه جات، قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.
غلات کامل بخورید فیبر برای هضم غذا بسایر خوب است و در ضمن به کاهش التهاب نیز کمک می کند. سعی کنید نان، بیسکویت و غلاتی مصرف کنید که کامل و سبوس دار باشند. یا آرد کامل گندم ماده اصلی ترکیبی آنها باشد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر این مریضی روماتیسم جوری منو زمین گیر کرده .گاهی وقت ها موقع خوردن غذا , غذا تو گلوم میمونه و واقعا خفه میشم دکتر ،منه بدبخت چیکار کنم؟؟؟

دیدگاه و نظــرات