برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گم کردن جهت، از علائم اولیه هشداردهنده آلزایمر

گم کردن جهت، از علائم اولیه هشداردهنده آلزایمر یک مطالعه تازه نشان می دهد از دست دادن مهارت جهت یابی یا گم شدن در محیطی آشنا می تواند از علائم اولیه هشداردهنده ابتلا به آلزایمر در آینده نزدیک باشد.
یک مطالعه تازه نشان می دهد از دست دادن مهارت جهت یابی یا گم شدن در محیطی آشنا می تواند از علائم اولیه هشداردهنده ابتلا به آلزایمر در آینده نزدیک باشد. هدف این مطالعه محققان دانشگاه ادینبورگ که پروژه پیشگیری نام دارد، کشف علائم اولیه در سنین جوانی است که بر احتمال ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی دلالت داشته باشد.
آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را تحلیل می‌برد. به واقع، آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از پنج تا 10 سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد؛ اما فرآیند بیماری حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌ است. معمولا تا قبل از دهه 60 سالگی بیماری آلزایمر در افراد تشخیص داده نمی‌شود و این زمانی است گه بیماری آسیب عمیق به مغز وارد کرده است.
محققان دانشگاه ادینبورگ در مطالعه طولانی‌مدت خود دریافتند که تضعیف مهارت‌های مسیریابی از اولین پیش نشانه‌های ابتلا به این وضعیت است. آن‌ها در این مطالعه دو گروه از افراد 41 و 59 ساله را بررسی کردند، یک گروه -پرخطر- بستگان نزدیکی داشتند که به آلزایمر مبتلا بودند و گروه دیگر خویشاوندی که درگیر این بیماری باشد، نداشتند. یافته‌های این مطالعه نشان داد افرادی که در گروه پر‌خطر قرار داشتند، توانایی کمتری در انجام آزمایش‌هایی داشتند که توانایی آنها را برای درک موقعیت مکانی‌شان محک می‌زد. این مطالعه همچنین آشکار کرد بخشی از مغز که مسئول جهت‌یابی است -هیپوکامپ - در این افراد کوچکتر است. محققان معتقدند که دارودرمانی در مراحل اولیه آلزایمر موثرتر است و شیوه زندگی سالم نیز می‌تواند مانع پیشرفت بالقوه این بیماری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات