برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا سکسکه می تواند علامتی از بیماریهای قلبی باشد؟

آیا سکسکه می تواند علامتی از بیماریهای قلبی باشد؟ سکسکه در اغلب موارد عارضه‌ای خوش‌خیم است و به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اما موارد نادری گزارش شده است که در آن سکسکه مداوم (بیش از ۴۸ ساعت) یا مقاوم (بیش از یک ماه) تنها نشانه حمله قلبی (آسیب عضله قلب ناشی از اختلال خون‌رسانی به قلب) بوده است.
سکسکه در اغلب موارد عارضه‌ای خوش‌خیم است و به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اما موارد نادری گزارش شده است که در آن سکسکه مداوم (بیش از ۴۸ ساعت) یا مقاوم (بیش از یک ماه) تنها نشانه حمله قلبی (آسیب عضله قلب ناشی از اختلال خون‌رسانی به قلب) بوده است.
این انواع سکسکه ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای جدی دیگری هم باشند، ازجمله:
  • مشکلات دستگاه عصبی مرکزی، مانند سرطان، عفونت، سکته مغزی یا ضربه مغزی.
  • عوامل موثر روندهای سوخت‌وساز بدن و داروها مانند کاهش کارکرد کلیه یا تهویه بیش‌ازحد ریه‌ها (hyperventilation)، داروهای بیهوشی.
  • تحریک اعصاب واگ و فرنیک در سر، گردن و قفسه سینه که ممکن است به علل متفاوتی مانند تومور، کیست یا گواتر در گردن، مو یا چیز دیگری که به پرده گوش چسبیده است، ریفلاکس گوارشی و غیره رخ دهد.

سکسکه مداوم در آغاز حمله قلبی

به نقل از MedicalXpress، یک گزارش مورد نادر بروز حمله قلبی با سکسکه مداوم در مردی ۶۸ ساله در سال ۲۰۱۲ در ژورنال پزشکی اورژانس آمریکا منتشر شد. این مرد ۴ روز بود که به‌طور مداوم هر ۴ تا ۶ ثانیه یک بار سکسکه می‌کرد. او شکایت دیگری نداشت. فشارخونش اندکی بالا بود. پزشکان برای بیمار رادیوگرافی قفسه سینه انجام دادند تا احتمال وجود تومور را بررسی کنند، اما چیزی پیدا نکردند. بنابراین یک داروی شل کننده عضلانی بنزودیازپینی (اتیوان) و یک داروی دیگر که برای درمان سکسکه مقاوم به کار می‌رود (توزازین)، تجویز کردند. هیچ‌کدام از این دو دارو نتوانستند سکسکه او را متوقف کنند، اما پزشکان به بیمار اطمینان دادند که سکسکه‌اش درنهایت به‌خودی‌خود متوقف خواهد شد.
دو روز بعد این مرد درحالی‌که هنوز سکسکه می‌کرد، دوباره به بخش اورژانس مراجعه کرد. ازآنجایی‌که این مرد سن بالایی داشت و عوامل خطرساز برای بیماری قلبی- مانند دیابت، سیگار کشیدن و پرفشاری خون ـ را داشت از او الکتروکاردیوگرام گرفته شد که نشان‌دهنده چندین ناهنجاری در ریتم قلب بود. آزمایش‌های خون بالا بودن آنزیم قلبی تروپونین را نشان داد که هنگام آسیب دیدن اخیر عضله قلب وارد خون می‌شود. کاتتریزاسیون نشان‌دهنده تنگی شدید شریان سیرکومفلکس چپ و شریان کوچک‌تر
1 obtuse margina- بود. درنهایت تشخیص یک حمله قلبی از نوع non–ST-segmenelevatio- داده شد.
پزشکان در هنگام پذیرش اولیه بیمار به حمله قلبی شک نکردند، چراکه بیمار دچار درد قفسه سینه، اشکال در تنفس، تهوع، سیاهی رفتن چشم‌ها یا تعریق یا ناراحتی دیگری به‌جز سکسکه مداوم نبود. اما به‌محض اینکه پزشکان داروهای قلبی برای او تجویز کردند، سکسکه او متوقف شد. ظهور حمله قلبی در این مرد با علامت صرف سکسکه بسیار غیرمعمول بود، اما باید توجه داشت که تظاهر مشکلات قلبی در بیماران دچار دیابت مانند این مرد ممکن است غیرعادی باشد.
اما حمله قلبی که ناشی از اختلال خون‌رسانی به عضله قلب است، چطور سکسکه ایجاد کرده بود؟ در این مورد احتمالا اختلال خون‌رسانی به علت تنگ بودن شریان‌های کورونری تغذیه‌کننده عضله قلب باعث تحریک عصب فرنیک که حرکت دیافراگم سینه‌ای را کنترل می‌کند، شده و سکسکه ایجاد شده بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات