برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی کودکان بیش فعال

رژیم غذایی کودکان بیش فعال هیچ شواهد دقیقی مبنی بر اینکه رژیم غذایی یا مشکلات تغذیه ای منجر به بیش فعالی می شود، در دسترس نیست. اما طبق یک سری از پژوهش ها می توان گفت برخی از غذا ها در گروهی از افراد، نقش مهمی در اثرگذاری روی علائم بیماری ایفا می کنند.
آیا چیزی که می خوریم روی میزان توجه، تمرکز و یا حتی بیش فعالی موثر است؟
هیچ شواهد دقیقی مبنی بر اینکه رژیم غذایی یا مشکلات تغذیه ای منجر به بیش فعالی می شود، در دسترس نیست. اما طبق یک سری از پژوهش ها می توان گفت برخی از غذا ها در گروهی از افراد، نقش مهمی در اثرگذاری روی علائم بیماری ایفا می کنند.
بنا بر این، این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا خوراکی های خاصی وجود دارد که در چنین شرایطی نباید خورد؟  اگر کودک شما بیش فعال است می بایست در رژیم غذایی او تغییراتی حاصل کنید؟ نقش تغذیه در کودکان بیش فعال چیست؟ آیا مواد افزودنی موجود در غذا ها باعث بیش فعالی می شود؟ تحقیقات درباره ارتباط مواد افزودنی با ADHD چه می گویند؟
در این مقاله به سوال های شما درباره حذفیات رژیم غذایی، مکمل ها و غذا هایی که ممکن است نشانه های اختلال را تشدید کنند، پاسخ داده می شود.


 

رژیم غذایی بیش فعالی چیست؟

این رژیم شامل غذا ها و مکمل های غذایی می شود که مصرف می کنید. در حالت ایده آل، عادات غذایی فرد به کارکرد بهتر مغز کمک می کند و علائم بیش فعالی مانند بی قراری یا عدم تمرکز را کاهش می دهد. ممکن است در مورد انتخاب گزینه های غذایی زیر چیز هایی شنیده باشید:
  • رژیم غذایی عمومی: فرض بر این است که بعضی از غذا های مصرفی علائم این اختلال را تشدید کرده یا تسکین می دهند. احتمالا شما غذا هایی را که موجب بهبود علائم می شود، مصرف نمی کنید.
  • رژیم مکمل: در این برنامه غذایی ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مواد غذایی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. این روش به فرد کمک می کند ناکافی بودن دریافت مواد مغذی را با مکمل ها جبران کند. طرفداران این رژیم بر این باورند که اگر برخی مواد مغذی به طور کافی دریافت نشود، می تواند علائم را تشدید نماید.
  • رژیم های حذفی: در این رژیم مواد غذایی یا خوراکی که فکر می کنید ممکن است محرک رفتار خاصی باشد یا علائمی را تشدید کند، حذف می شود.
 

رژیم غذایی عمومی

رژیم غذایی در بیش فعالان زیاد مورد پژوهش و مطالعه قرار نگرفته است. در این زمینه داده ها محدود و نتایج پیچیده اند. البته بسیاری از متخصصین سلامت تصور می کنند چیزی که فرد می نوشد یا می خورد در بهبود علائم بیماری نقش موثری دارد.
یکی از این متخصصین دکتر ریچارد سانگ می گوید هر آنچه برای مغز مفید است، به احتمال زیاد برای بیش فعالی نیز مفید است. در این راستا مصرف مواد غذایی زیر توصیه می شود:
  • رژیم غذایی پر پروتئین: لوبیا، پنیر، تخم مرغ، گوشت و مغز ها منابع خوبی از پروتئین هستند. این نوع مواد غذایی را در صبحانه یا میان وعده های مدرسه کودکان می توان جای داد. این کار به افزایش تمرکز کمک کرده و احتمالا تاثیر دارو های بیش فعالی را بلند مدت تر می کند.
  • کاهش کربو هیدرات های ساده: مصرف موارد زیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید: شکلات، شربت ذرت، عسل، شکر، محصولات تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید و سیب زمینی بدون پوست.
  • افزایش کربوهیدرات های پیچیده: مصرف سبزیجات و برخی از میوه ها، مثل پرتقال، نارنگی، گلابی، گریپ فروت، سیب و کیوی را بالا ببرید. این مواد غذایی را در عصر ها مصرف کنید تا به خواب شما کمک کنند.
  • افزایش اسید چرب های امگا3: این ماده را می توانید در ماهی های سالمون، تون و دیگر ماهی های سفید آب های سرد بیابید. گردو، آجیل برزیلی و روغن کانولا و زیتون دیگر غذا های حاوی امگا3 هستند. همچنین می توانید از مکمل های اسید چرب امگا3 استفاده کنید.

رژیم حاوی مکمل ها

برخی از متخصصین به افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی توصیه می کنند هر روز  100 درصد مکمل های معدنی و ویتامین ها را مصرف کنند. این در حالی است که دیگر متخصصین تغذیه بر این باورند که افرادی که رژیم غذایی طبیعی و متعادل دارند نیازی به مکمل های ریز مغذی و ویتامین ها ندارند. آن ها می گویند هیچ شواهد علمی وجود ندارد که مکمل های ویتامین و معدنی به بهبود اختلال بیش فعالی کمک می کند.
اما اگر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان رژیم غذایی متعادلی ندارند، مصرف مولتی ویتامین ها موثر خواهد بود. دوز های بالای ویتامین سمی هستند از مصرف آن اجتناب نمایید.
علائم بیش فعالی از فردی به فرد دیگر متغیر است. اگر باید مکمل مصرف کنید حتما به طور مداوم با پزشک خود در ارتباط باشید.

رژیم حذفی در بیش فعالی

برای دنبال کردن چنین رژیمی می بایست ماده غذایی یا خوراکی که تصور می کنید علائم اختلال را وخیم تر می کند انتخاب کنید، سپس تمام چیز هایی که شامل آن می شود را حذف کنید، اگر علائم بهتر یا ناپدید شدند، به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنید.
اگر یک ماده غذایی را از رژیم خود حذف کنید می تواند علائم اختلال را بهبود بخشد؟ مطالعات در این زمینه در حال انجام است و هنوز نتایج دقیقی به دست نیامده است. بسیاری از دانشمندان این روش را برای کنترل بیش فعالی توصیه نمی کنند، اما با این حال هنوز نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. پرهیزاتی که متخصصین توصیه می کنند عبارت است از:

افزودنی های خوراکی

در سال 1975 برای نخستین بار یک متخصص آلرژی پیشنهاد کرد که رنگ های مصنوعی، اسانس ها و مواد نگهدارنده می توانند در بعضی کودکان منجر به بیش فعالی شوند. از آن زمان به بعد پژوهشگران و متخصصان رفتاری کودکان به شدت این موضوع را مورد بحث قرار دادند.
افزودنی های غذایی شامل رنگ های مصنوعی، شیرین کننده ها و نگهدارنده ها هستند. هیچ مدرک مستدلی وجود ندارد که اثبات کند افزودنی های غذایی موجب اختلال بیش فعالی و نقص توجه می شوند.
با این وجود موضوع افزودنی های غذایی و تاثیرات احتمالی آن ها هنوز مورد بحث و تبادل نظر است.
بعضی تحقیقات نشان می دهد رنگ ها و نگهدارنده های خاصی در غذا موجب افزایش رفتار های بیش فعالانه در کودکان می شوند. اما کمیته هشدار غذایی سازمان غذا و دارو می گوید تحقیقات به روز، ارتباط بین رنگ های مصنوعی و بیش فعالی را اثبات نکرده است.
در کشور های مختلف نسبت به اینکه اجازه استفاده از چه نوع رنگ های خوراکی داده شود و چگونه روی برچسب نوشیدنی ها و مواد غذایی مشخص شود، اختلاف نظر هایی وجود دارد. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا باید روی برچسب غذاهایی که با رنگ های خوراکی خاصی تهیه شده اند نوشته شود " این رنگ ممکن است روی فعالیت و توجه کودکان تاثیرات سوء بگذارد". سازمان غذا و دارو تنها دستور داده است که لیست رنگ های افزودنی مورد تاییدش روی برچسب غذا ها زده شود.
برای اینکه بفهمیم آیا محدود کردن برخی غذا ها یا افزودنی های غذایی روی کاهش نشانه های ADHD و بیش فعالی تاثیرگذار است، باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم.
برای اینکه متوجه مزایا و معایب محدود کردن مواد غذایی حاوی افزودنی شوید و تغییرات رفتاری کودک را طی این روند رصد کنید با پزشک کودک خود مشورت کنید.
از نظارت پزشک یا متخصص تغذیه روی برنامه غذایی اطمینان حاصل کنید. یک رژیم غذایی که غذا های زیادی را حذف می کند می تواند مضر باشد زیرا ویتامین ها و مواد مغذی زیادی را از بدن دریغ می کند.
برخی می گویند حذف تمام این مواد غذایی از رژیم غذایی یک ایده بی اساس است و شواهد علمی آن را تایید نمی کنند.اما یک پژوهش نشان داده است برخی از رنگ های خوراکی و نگهدارنده ها بیش فعالی را در بعضی کودکان تشدید کرده اند. اما تاثیرات آن با توجه به سن و نوع ماده افزودنی متفاوت بوده است.
طبق این پژوهش و دیگر مطالعات انجام شده اخیر، آکادمی طب اطفال در امریکا در حال حاضر با این نظر موافق است که حذف نگهدارنده ها و رنگ های خوراکی از رژیم غذایی گزینه قابل قبولی برای کودکان بیش فعال است. برخی از متخصصین پیشنهاد می کنند مبتلایان به بیش فعالی از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب نمایند:
  • رنگ های مصنوعی، خصوصا زرد و قرمز
  • افزودنی های خوراکی مثل آسپارتام، مونو سدیم گلوتامات و نیتریت ها. برخی از مطالعات، ارتباطی بین بیش فعالی و نگهدارنده ای به نام بنزوات سدیم را نشان می دهد.
  • شکر: بعضی از کودکان بعد از خوردن شکلات یا دیگر غذا های شیرین بیش فعال می شوند. با این وجود هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این موضوع دلیل ابتلا به بیش فعالی است وجود ندارد. در یک رژیم غذایی ایده آل، خوراکی های شیرین باید قسمت کوچکی از آن را شامل شوند. شما نیز می توانید سعی کنید شکر را کاهش دهید تا نتایج مثبت آن را روی علائم بیش فعالی مشاهده کنید.
  • کافئین: مطالعات نشان داده است مقدار کمی از آن می تواند به بهبود علائم بیش فعالی در کودکان کمک کند. اما عوارض جانبی مصرف کافئین بر تمام مزایای احتمالی آن می چربد. بیشتر متخصصین توصیه می کنند افراد کافئین کمتری مصرف کنند یا به کل آن را حذف نمایند.
بهترین رویکرد برای حفظ سلامت عمومی و مواد غذایی در یک رژیم محدود کردن مواد غذایی شیرین و فرآوری شده و افزایش میوه، سبزی، غلات و چربی های سالم مثل اسید های چرب  امگا3 است که در انواع ماهی، تخم کتان و دیگر غذا ها یافت می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات