برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای سوزش سردل خطر عفونت معده را افزایش می دهند

داروهای سوزش سردل خطر عفونت معده را افزایش می دهند در مطالعه ای که به تازگی انجام شده مشخص شد بیمارانی که داروهای سوزش سر دل مثل امپرازول یا اس امپرازول مصرف می کنند در معرض خطر دو برابری عفونت های دل و روده قرار دارند.
در مطالعه ای که به تازگی انجام شده مشخص شد بیمارانی که داروهای سوزش سر دل مثل امپرازول یا اس امپرازول مصرف می کنند در معرض خطر دو برابری عفونت های دل و روده قرار دارند.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی و به نقل از وبمد، این تحقیق بر روی 565000 بزرگسالی انجام شد که داروهای خاص سوزش سردل مصرف می کنند و خطر عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل و کمپیلوباکتر آنها را بیشتر تهدید می کرد. هردو نوع باکتری باعث درد شکم و اسهال می شوند اما می توانند عوارض جدی تری نیز ایجاد کنند بخصوص باکتری کلستریدیوم دیفیسیل. در سال 2011 در آمریکا نیم میلیون نفر به عفونت دچار شده و در طول یک ماه 29000 نفر از آنان مردند.
داروهای سوزش سردل مورد مطالعه در این تحقیق هم مهارکننده های پمپ پروتون و هم مسدودکننده های H2 بودند. همه این داروها تولید اسید معده را کاهش می دادند و محققان فرض کردند که ممکن است برخی افراد را مستعد عفونت های دستگاه گوارش کنند.
این یافته ها که 5 ژانویه 2017 در مجله British Journal of Clinical Pharmacology منتشر شد اولین مطالعه ای نیست که خطرات مصرف این داروها را گوشزد می کند.
حتی سازمان غذا و داروی آمریکا پیش از این درمورد رابطه بین باکتری کلستریدیوم دیفیسیل و مهارکننده های پمپ پروتون و خطر ناشی از آن هشدار داده است. اما این مطالعه شواهد بیشتری از این ارتباط بیان می کند.
به گفته دکتر باکلی، باید نتایج این مطالعه را در مفهومی بزرگتر ببینیم. مصرف طولانی مدت مسدودکننده های پمپ پروتون با عوارضی چون کمبود عناصر غذایی، از دست رفتن استخوان و حمله قلبی رابطه دارد.
دکتر باکلی می گوید از آنجا که این داروها بسیار رایج است و بعنوان داروی بدون نسخه در دسترس عموم است مردم می گویند تصور می کنند این داروها 100 درصد بدون خطر هستند. درحالیکه این تنها یک تصور باطل است.
یافته های این مطالعه به واقع ثابت نمی کند که مهارکننده های پمپ پروتون یا مسدودکننده های H2 خطر عفونت های دستگاه گوارش را بالا می برند اما امکان آن وجود دارد و روابطی مشاهده شده است.
محققان تصور می کنند که با کاهش اسیدهای معده تعادل باکتری های خوب و بد در دستگاه گوارش به هم خورده و محیط برای عفونت مهیا می شود.
دکتر دیوید برنستین، متخصص گوارش که در این تحقیق شرکت نداشته می گوید: با این نتیجه که کاهش اسید معده می تواند تاثیر منفی داشته باشد موافق است اما داروهای سوزش سردل به تنهایی نمی توانند باعث عفونت های دستگاه گوارش شوند.
بعنوان مثال کلستریدیوم دیفیسیل اغلب افرادی را که بیمارند و به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد. و عفونت کمپیلوباکتر ناشی از مواد غذایی است و معمولا با خوردن گوشت خام یا نپخته مرغ یا غذاهای آلوده ایجاد می شود.
پس اینطور نیست که شما داروی مهارکننده پمپ پروتون بخورید و عفونت کلستریدیوم دیفیسیل بگیرید. و توجه به این نکته نیز داشته باشید که این داروها با خطر عفونت های "خاص" در ارتباطند.
این مطالعه متذکر می شود که قبل از مصرف یک داروی مهارکننده پمپ پروتون یا مسدودکننده های H2 مطمئن شوید که آیا واقعا لازم است من این دارو را مصرف کنم؟ اگر واقعا لازم بود این داروها را مصرف کنید باید چندوقت یک بار مجددا مورد بررسی قرار گیرید تا پزشک تشخیص دهد آیا بهتر نیست مصرف این دارو قطع شود؟ چرا که مشکلاتی که برشمدیم در اثر مصرف طولانی مدت این داروها بروز پیدا می کند. حتی اگر این دارو توسط پزشک تجویز شده از او بپرسید چرا این دارو برای من تجویز می شود و آیا جایگزین دیگری برای این دارو وجود ندارد؟
مسدودکننده های H2 یک جایگزین محسوب می شوند. این داروها تصور نمی شود سایر عوارضی که مهارکننده های پمپ پروتون دارند را ایجاد کنند؛ مثل مشکلات قلبی.
کسانی که گهگاه سوزش سردل دارند اصلا نیازی به مهارکننده های پمپ پروتون ندارند. رعایت رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی بهترین درمان برای آنهاست.
در بیمارانی که رفلاکس شدیدتری دارند جراحی ممکن است یی از گزینه های جایگزین باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات