برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عادات غلطی که به کبد آسیب می زنند

قند مصرف زیاد قند نه تنها به دندان ها آسیب می رساند بلکه باعث آسیب کبد نیز می شود. اندام های بدن برای ساختن چربی نوعی از قند به نام فروکتوز را استفاده می کنند. مصرف بیش از اندازه قندهای تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث تجمع چربی و بروز بیماریهای کبدی می گردد. برخی مطالعات نشان داده اند که قند همان اندازه برای کبد مضر است که الکل حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این دلیل دیگری است بر محدود کردن مصرف غذاهای با قند بالا مثل نوشابه، شیرینی و شکلات.
مکمل های گیاهی حتی اگر برچسب یک مکمل گیاهی بر طبیعی بودن آن تاکید کند، ممکن است این مکمل برای شما خوب نباشد. مثلا زنان مکمل گیاهی به نام "کاوا کاوا" برای کاهش علائم یائسگی یا ایجاد حس آرامش مصرف می کنند که مطالعات نشان داده اند این مکمل می تواند بر روی عملکرد طبیعی کبد تاثیر بگذارد و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. در برخی کشورها مصرف گیاهان دارویی بدون تجویز پزشک ممنوع شده است اما در ایران متاسفانه این داروها به راحتی در دسترس هستند.
چاقی چربی زیاد در سلول های کبد جمع شده و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود. نتیجه آن، تورم کبد است. با گذشت زمان، بافت کبد سخت و زخمی می شود (پزشکان به این حالت سیروز کبدی می گویند). چاقی و اضافه وزن، میانسال بودن یا دیابت احتمال ابتلا به کبد چرب غیرالکلی را بالا می برد. تغییر سبک زندگی از جمله تغذیه سالم و ورزش به توقف بیماری کمک می کند.
مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین A بدن ما به ویتامین A نیاز دارد و بهترین راه دریافت این ویتامین مصرف گیاهان از جمله میوه و سبزیجات تازه است. بخصوص آنهایی که رنگ قرمز، نارنجی و زرد دارند. اما اگر شما مکمل هایی مصرف کنید که دوز بالایی از ویتامین A دارند برای کبد خود مشکل ایجاد خواهید کرد. پیش از مصرف هر نوع مکمل ویتامین A حتما با پزشک خود مشورت کنید.
نوشیدنی های غیرالکلی مطالعات نشان داده اند کسانی که در مصرف نوشیدنی های غیرالکلی زیاده روی می کنند احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را در خود افزایش می دهند. این مطالعات ثابت نکردند که این نوشیدنی ها باعث این بیماری می شوند. اما وجود همین ارتباط دلیل قانع کننده ای است برای کاهش مصرف نوشیدنی های غیرالکلی.
استامینوفن کمر درد، سر درد یا سزماخوردگی دردهایی است که ما را به سمت مصرف استامینوفن می کشاند. اما مراقب باشید زیاد استامینوفن مصرف نکنید. اگر تصادفا در مصرف دارویی که استامینوفن دارد، زیاده روی کنید مثلا یک قرص برای سردرد و قرص دیگری برای سرماخوردگی و هردو دارای استامینوفن، به کبد خود آسیب می رسانید. دانستن اینکه دوز مناسب استامینوفن چقدر باید باشد بسیار مهم است. محدودیت های مصرف استامینوفن را رعایت کنید تا سالم بمانید.
چربی های ترانس چربی های ترانس ساخته دست بشر هستند و در برخی غذاهای بسته بندی شده و پخته شده پیدا می شود. در ترکیبات غذاها به اسم هیدروژنه از آنها نام می برند. غذایی که حاوی چربی اشباع نشده باشد احتمال افزایش وزن را بالا می برد. این چربی ها برای کبد مضرند. همیشه فهرست ترکیبات خوراکی ها را نگاه کنید. حتی اگر نوشته شده که مقدار چربی ترانس این خوراکی صفر درصد است، ممکن است باز هم مقدار کمی چربی ترانس در آن یافت شود و همین مقدار کم هم زیانبار است.
اشتباهاتی به قیمت سلامتی گاهی پزشکان و پرستاران بوسیله آمپولی که برای بیمار استفاده کرده اند یا معتادان بدلیل استفاده از سوزن مشترک به ویروس هپاتیت C آلوده می شوند. حتی اگر یک بار این اتفاق افتاده باشد یا احتمال این بیماری بدلایلی در شما بالاتر باشد (مبتلایان به HIV یا تولد فرزند از مادری که هپاتیت C داشته) باید آزمایش بدهید.
الکل کم هم خطرناک است احتمالا می دانید که نوشیدن زیاد الکل برای کبد بد است. ممکن است فکر کنید تنها معتادان به الکل کبدشان در خطر است. اما ابتلا به کبد چرب الکی حتی با نوشیدن مقادیر کم الکل هم اتفاق می افتد. تجزیه الکل در عملکرد کبد اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال باعث انباشته شدن چربی زیادی در بافت کبد شده، علاوه بر این، مصرف الکل باعث به‌وجود آمدن ترکیبات سمی در کبد می‌شود که در درازمدت و با مصرف الکل بیشتر، التهاب زیادی در بافت کبد به‌وجود می‌آورند. مهم‌ترین و اولین اقدام، پرهیز مطلق از مصرف مشروبات الکلی است. این راهکار ضروری، تنها عامل جلوگیری از آسیب بیشتر به کبد و حتی ترمیم دوباره بافت‌های آسیب‌دیده توسط خود کبد است. پس از این راهکار، مهم‌ترین درمان، به‌کارگیری یک برنامه تغذیه‌‌ای سالم و جایگزین کردن ویتامین‌ها و املاح بدن است.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات