برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زندگی در کنار مسیرهای پرترافیک خطر آلزایمر را بالا می برد

زندگی در کنار مسیرهای پرترافیک خطر آلزایمر را بالا می برد براساس نتایج تحقیقات شماری از پژوهشگران که هشدار مجددی بر آثار مخرب آلودگی هوا و ترافیک بر سلامتی انسان ها است، زندگی در کنار مسیرهای پرتردد و آلوده می‌تواند تا 12 درصد خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال بیماری زوال عقل ( دمانس) را افزایش دهد.

براساس نتایج تحقیقات شماری از پژوهشگران که هشدار مجددی بر آثار مخرب آلودگی هوا و ترافیک بر سلامتی انسان ها است، زندگی در کنار مسیرهای پرتردد و آلوده می‌تواند تا 12 درصد خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال بیماری زوال عقل ( دمانس) را افزایش دهد.

براساس نتایج تحقیقات یازده‌ساله محققان کانادایی که روز پنجشنبه در رسانه‌های انگلیسی بازتاب وسیعی داشته است، افرادی که در فاصله 50 متری مسیرهای پرترافیک زندگی می‌کنند نسبت به کسانی که در فاصله 300 متری این مسیرها ساکن هستند، 7 درصد بیشتر احتمال دارد به بیماری زوال عقل دچار شوند.
نتایج تحقیقات یادشده مؤید آن است که خطر افزایش ابتلا به بیماری زوال عقل ( در مقایسه با کسانی که در فاصله 300 متری هستند) برای کسانی که در فاصله بین 50 تا 100 متری هستند در حدود 4درصد و کسانی که در بین 101 تا 200 متری هستند، در حدود 2 درصد خواهد بود.
به گفته محققان کانادایی، مطالعات صورت گرفته بر روی نزدیک به6.6 میلیون نفر نشان می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل برای کسانی که در شهرهای شلوغ و تا 50 متری مسیرهای پرترافیک زندگی می‌کنند، تا 12 درصد افزایش می‌یابد.
'هونگ چن'، مسئول این تحقیقات، می گوید افزایش شهرنشینی باعث شده است تا شمار بیشتری از مردم در نقاطی زندگی کنند که در نزدیکی ترافیک سنگین قرار دارد و این وضعیت به افزایش ابتلای به بیماری زوال عقل دامن زده است.
پیشتر نیز محققان دریافته بودند که بین آلودگی هوا خصوصا 'دی اکسید نیتروژن ' و ذرات دود ناشی از خودروهای دیزل و سروصدای ترافیک با کاهش ماده سفید مغزی یا کوچک شدن مغز و تضعیف قدرت ادراک فرد رابطه‌ای وجود دارد و نتایج تحقیقات پژوهشگران کانادایی ضمن دفاع از آن یافته ها، نشان می‌دهد که ذرات ریز مغناطیسی معلق در هوا می‌تواند به طور مستقیم وارد بافت مغز شود.
در انجام این تحقیقات، افراد بین 20 تا 85ساله ساکن ایالت اونتاریو در کانادا بین سال‌های 2001 تا 2012زیر نظر قرار گرفتند درحالی‌که با استفاده از کد پستی، میزان نزدیکی آنان به محل‌های ترافیک سنگین مشخص‌شده بود. در طول این دوره، 243 هزار نفر از این گروه به دمانس، 31هزار و پانصد نفر به پارکینسون و 9هزار و 250 نفر به ام.اس مبتلا شدند.
بررسی نتیجه این تحقیقات نشان داد که بین میزان ترافیک و ابتلای به پارکینسون یا ام.اس ارتباطی وجود ندارد اما فاصله افراد تا نقاط ترافیک سنگین با میزان ابتلای به زوال عقل مرتبط است.
در همین حال به گزارش شبکه اسکای نیوز، متخصصان بیماری زوال عقل در انگلیس نیز می‌گویند که این یافته‌ها اگرچه نیازمند بررسی بیشتر هستند، اما در کل قابل‌قبول به نظر می‌رسد.
سازمان جهانی آلزایمر شمار بیماران دمانس را در سراسر جهان 47 میلیون نفر برآورد کرده است که تعداد این بیماران به‌سرعت افزایش می‌یابد.
براساس گزارش های منتشر شده ، هم‌اکنون 850 هزار نفر در انگلیس مبتلابه زوال عقل‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 میلادی این تعداد به بیش از یک‌میلیون نفر افزایش یابد و تا 2050 میلادی مجددا دو برابر شود و به دو میلیون نفر برسد.
گزارش دفتر آمار ملی انگلیس مؤید آن است که بیماری زوال عقل( دمانس) از جمله آلزایمر، در حال حاضر به دلیل افزایش میانگین سنی انگلیسی‌ها، بیش از سایر بیماری های کشنده به ویژه بیماری‌های قلبی در این کشور قربانی می‌گیرد.
دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد که در سال 2015 میلادی بیش از 61 هزار نفر در انگلیس و ولز به دلیل ابتلا به بیماری زوال عقل فوت کرده اند که 11.6 درصد از کل فوتی‌های این کشور به شمار می‌آید.
'دمانس ' یا زوال عقل، در پزشکی و روان‌پزشکی، به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است، گفته می‌شود.
در حال حاضر بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری آسیب‌رسان عصبی است که باعث زوال عقل می‌شود. دومین علت شایع زوال عقل، زوال عقل عروقی است که در اثر تخریب جریان خون مغز ایجاد می‌شود.
گفته می‌شود که هزینه سالانه مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل در انگلیس در حدود 17 میلیارد پوند است که به‌مراتب بیشتر از هزینه مراقبت از مبتلایان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات