برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اطلاعات خود درباره درد را بیازمایید!

اطلاعات خود درباره درد را بیازمایید! درد، تجربه مشترک همه انسان ها در طول دوران زندگی شان است. حسی آزار دهنده که هرکسی به نوعی سعی می کند آن را خاموش کند. به همین دلیل در ذهن بسیاری از ما، تصورات درست و گاه اشتباهی در مورد درد وجود دارد.
درد، تجربه مشترک همه انسان ها در طول دوران زندگی شان است. حسی آزار دهنده که هرکسی به نوعی سعی می کند آن را خاموش کند. به همین دلیل در ذهن بسیاری از ما، تصورات درست و گاه اشتباهی در مورد درد وجود دارد. داشته های خود درباره درد را بیازمایید!

1-درد برای شما خوب است. باعث قوی شدن شما می شود و شخصیت تان را محکم می کند.
صحیح □ غلط □
-2 درد همیشه به این معنی است که بخشی از بدن شما از نظر جسمی آسیب دیده است.
صحیح □ غلط □
-3 درد جزیی از پیری و نوعی بیماری جدی همانند سرطان است.
صحیح □ غلط □
-4 افزایش درد به معنی آن است که بیماری تان درحال بدتر شدن است.
صحیح □ غلط □
-5 اعتیاد به داروهای مخدر- مثل مرفین- شایع است.
صحیح □ غلط □
-6 مخدرها تنها به صورت تزریقی تجویز می شوند.
صحیح □ غلط □
-7 در صورتی شما شروع به مصرف داروهای تسکین کننده درد کردید، هر زمان که بدنتان دیگر به آن داروها پاسخ نداد دیگر در بدن تاثیری ندارد.
صحیح □ غلط □
-8 دوز یا میزان داروی مخدر همیشه باید بالا برود نه پایین.
صحیح □ غلط □
-9 مرفین تنها به افرادی داده م یشود که در حال مرگ هستند.
صحیح □ غلط □
-10 پزشک قادر نیست بیماری و درد را در یک زمان مداوا کند. در صورتی که کنترل درد بخش مهمی در درمان شما باشد، او برای کنترل و درمان شما اقدام می کند.
صحیح □ غلط □
 صفحه جدید
1-غلط: در بعضی موارد، درد چیز خوبی است. شما را از وجود یک اتفاق بد و نادرست در بدن آگاه می کند. مثلا وقتی دستتان می سوزد و باعث می شود به دلیل این سوزش و درد قبل از اینکه ظرف داغ را بردارید و آسیب بیشتر بشود دستتان را به سرعت بکشید. اما درد دایم هیچ سودی برای شما ندارد. این درد باعث اذیت شما می شود و فعالیت هایتان را مختل می کند، باعث عدم انجام فعالیت های دلخواهتان می شود و شما را خسته و افسرده می کند. درد مداوم نه تنها باعث قوی تر شدن شما نمی شود بلکه به تدریج شما را ضعیف و ناتوان می کند.
2-غلط: همه دردها معمولا نشان دهنده آسیب و بیماری نیست. خیلی از مردم تصور می کنند اگر دچار درد هستند حتما دچار یک بیماری خاص و غیرطبیعی شده اند و بعضی ها هم تصور می کنند که اگر یک حالت غیرطبیعی ایجاد شده باشد خیلی آسان قابل درمان است اما همیشه درست نیست. تعیین علت دردهای مزمن آسان نیست، آسیب های جسمی ممکن است همراه با درد باشد و یا نباشد و یا ممکن است فرد آنها را احساس کند و یا آنها را احساس نکند. بنابراین همیشه وجود درد نشان دهنده آسیب جدی نیست.
3-غلط: همانطورکه سن افراد بالا می رود و پیر می شوند دردشان بیشتر می شود اما همیشه پیری با درد همراه نیست. درد در برخی از بیماری ها شایع است. با توجه به سن شما و وضعیت جسمانی در صورتی که درد دارید باید با پزشک خود مشورت کنید. کنترل درد به شما کمک می کند که بهتر بتوانید به فعالیت های روزمره زندگی تان بپردازید و به سایر درمانها پاسخ مناسب دهید.
4-غلط: درد به دلایل مختلف ممکن است بدتر شود اما همیشه یک دلیل مهم برای پیشرفت بیماری و وخیم شدن حال بیمار نیست. اما مهم است که با تغییر شدت درد به دنبال معاینات پزشکی بود.
5-غلط: وقتی داروهای مخدر صحیح مصرف شوند، می توانند در کنترل درد موثر باشند. اگر چه این درست است که در درازمدت شما نیاز به میزان داروی بیشتر و یاداوری دیگری برای کاهش درد دارید اما این تحمل دارویی نشان دهنده این نیست که به آن دارو معتاد شده اید. به همین ترتیب، وابستگی جسمی به این معنی است که شما دچار علایم محرومیت از دارویی شده اید که به مدت طولانی به طور منظم دریافت کرده اید و اکنون از آن محروم مانده اید و این با اعتیاد متفاوت است. اعتیاد به این صورت تعریف می شود، وابستگی و وسواس به دریافت دارو در برابر توصیه های پزشکی و بی توجهی به اینکه مصرف این دارو اثرات مضری روی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شما دارد. خیلی از افرادی که از داروهای مخدر استفاده می کنند برای تسکین درد تحت دستور پزشک خود هرگز معتاد نمی شوند.
6-غلط: داروهای مخدر در انواع مختلف وجود دارند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
  • قرص، کپسول و مایع
  • اسپری های بینی
  • تزریقی
  • پچ های پوستی که روی پوست قرار می گیرند و از راه انتشار به سلول های پوستی دارو به بدن منتقل می شود.
7-غلط: تحمل به داروهای کاهنده درد معمولا شایع است و این به معنی آن است که شما برای تسکین همان درد به میزان بالاتری از دارو نیاز دارید. در برخی موارد، تحمل درد نسبت به عوارض جانبی داروها بهتر است چرا که ممکن است بدن شما به دارو عادت کند. میزان داروهایی مثل مرفین و سایر مخدرها می توانند به تدریج اگر لازم شد افزایش پیدا کنند اما در برخی موارد افزایش تحمل دارو ممکن است نشانه ای از این باشد که این دارو برای یک مشکل و بیماری مناسب نیست.
8-غلط: هنگامی که درد شما به طور موثر تحت کنترل در آمد به مدت چند روز، دوز یا میزان داروی مخدر اغلب باید کاهش پیدا کند بدون اینکه درد بهبود پیدا کرده باشد. این یکی از راه های درمان درد مزمن و شدید است.
9-غلط: خیلی از افراد به طور اشتباه تصور می کنند که بین مرفین و انتهای زندگی یعنی همان مرگ ارتباط وجود دارد. این عقیده را خیلی ها دارند اما اشتباه است. افزایش دوز مرفین تنها راه تسکین دردهای شدید است. البته مرفین برای بسیاری از افرادی که بیماری شان در مرحله انتهایی است و ممکن است در اثر آن بمیرند استفاده می شود اما مرفین برای بیماری های دردناکی هم که تهدیدکننده زندگی نیستند نیز استفاده م یشود. مثلا برای کاهش درد بعد از جراحی استفاده از مرفین شایع است.
10-غلط: اگر این درست بود پس خیلی ها نزد پزشک نمی رفتند و این نوعی بی اعتمادی به پزشکان بود. پزشکان هیچ وقت بین درمان درد و درمان بیماری یکی را انتخاب نمی کنند و در واقع درمان بیماری و بررسی و کنترل علت درد جزو راهکارهای درمانی محسوب می شود و با هم ارتباط دارند و هر دو سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات