برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه گازهای روده‌ای را کاهش دهیم؟

چگونه گازهای روده‌ای را کاهش دهیم؟ گاز روده محصول طبیعی و فرعی عمل گوارش است. تولید گاز روده بدین معناست که دستگاه گوارش شما به خوبی کار می‌کند. همه به خوبی با عوارض وجود گاز اضافی در روده نظیر نفخ، آروغ و گاه مشکلات اجتماعی حاصل از آن آشنایی دارد.
گاز روده محصول طبیعی و فرعی عمل گوارش است. تولید گاز روده بدین معناست که دستگاه گوارش شما به خوبی کار می‌کند. همه به خوبی با عوارض وجود گاز اضافی در روده نظیر نفخ، آروغ و گاه مشکلات اجتماعی حاصل از آن آشنایی دارد.
بیش از 99 درصد گازهای روده مخلوطی از همان گازهای بی‌بویی است که در محیط اطراف ما پراکنده‌اند. این گازها شامل نیتروژن، اکسیژن، دی‌اکسیدکربن، هیدروژن و گاه متان هستند. نیتروژن، اکسیژن و بیشتر دی‌اکسیدکربن موجود در گازهای روده از هوایی می‌آید که آن را در حال جویدن آدامس، خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن می‌بلعیم. واکنش‌های شیمیایی که در معده ما اتفاق می‌افتند نیز بخشی از دی‌اکسیدکربن موجود در گازهای روده را تامین می‌کند. باکتری‌هایی که به صورت نرمال در روده بزرگ هستند، هیدروژن و متان موجود در این گازها را تولید می‌کنند. این باکتری‌ها از غذای گوارش نشده تغذیه کرده و طی فرایندی به نام تخمیر گاز آزاد می‌کنند. نوشیدن نوشابه‌های گاز‌دار می‌توانند تجمع گاز در معده و روده را سبب شوند. همچنین مواد غذایی کربوهیدراتی به دلیل اینکه حاوی قندهای غیرقابل‌گوارش، نشاسته و فیبر هستند نیز، مولد گاز هستند.
 
لاکتوز: شیر و فراورده‌های لبنی از قبیل پنیر و بستنی، همچنین برخی نان‌های فراوری‌شده، غلات و سس‌های سالاد حاوی لاکتوز هستند. بیشتر افراد می‌توانند لاکتوز را به خوبی هضم کنند، اما برخی در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند، چراکه همه یا بخشی از آنزیم لاکتاز را که لاکتوز را به بخش‌های قابل‌هضم تجزیه می‌کند، تولید نمی‌کنند. بدون لاکتوز شیر و سایر غذاهای غنی از لاکتوز در روده تخمیرشده و گاز اضافی تولید می‌کند.
 
فروکتوز: گوارش پیاز، آرتیشو (کنگر فرنگی)، گلابی، گندم و برخی نوشیدنی‌های غیرالکلی و غذاهای پروسس شده حاوی قند می‌تواند دشوار باشد.
 
سوربیتول: سیب، گلابی، هلو، آلو خشک و برخی غذاهای فاقد شکر، آبنبات و آدامس حاوی الکل سوربیتول هستند. هضم این محصول نیز می‌تواند دشوار باشد.
 
رافینوز: این قند در لوبیا، کلم‌پیچ، کلم بروکسل، بروکلی، مارچوبه و غلات سبوس‌دار یافت می‌شود.
 
رایج‌ترین راه‌ها برای کاهش گاز روده تغییر رژیم غذایی، پرهیز از بلع هوا و مصرف داروهایی است که بدون نسخه به فروش می‌رسند.
 
رژیم غذایی خود را تغییر دهید: اگر دچار کمبود لاکتاز، یعنی همان آنزیمی هستید که برای گوارش شیر لازم است، ممکن است پزشک شما توصیه کند که فراورده‌های لبنی را از غذای خود حذف کرده و کلسیم مورد نیاز خود را از مکمل‌های غذایی یا آن دسته از فراورده‌های لبنی تامین کنید که لاکتاز بدان‌ها افزوده شده و امکان هضم لاکتوز را فراهم می‌کنند. به جز این ممکن است نیازی به توقف مصرف تمامی گروه‌های غذایی نداشته باشید. در عوض می‌توانید مصرف تعداد محدودی از غذاهای مولد گاز را برای یکی دو هفته کاهش داده یا قطع کنید.
 
گاز کمتری ببلعید: برای بلعیدن مقدار کمتری گاز از مکیدن آب نبات یا جویدن آدامس خودداری کنید. به آهستگی غذا بخورید تا همراه غذا هوا نبلعید. سیگار نکشید، چون هنگام استنشاق دود سیگار مقداری هوا هم بلعیده می‌شود.
درمان‌های بدون نسخه: برخی از فراورده‌ها مانند Lactaid ممکن است به هضم لاکتوز کمک کنند. برخی از فراورده‌های حاوی داروهایی مانند سایمتیکون برای رفع نفخ در بازار موجودند که گرچه سودمندی آنها ثابت نشده است، ممکن است به کاهش نفخ معده کمک کنند. بسیاری از موارد نفخ، اروغ‌زدن یا زیادی گازهای روده‌ای خود به خود خوب می‌شوند، اما اگر علائم با تغییرات عادات غذایی بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات