برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اَبَرغذاها چه هستند؟

اَبَرغذاها چه هستند؟ تصور وجود چیزی به اسم ابرغذا که دارو نیست اما قدرت زیادی در کاهش کلسترول دارد، خطر بیماریهای قلبی و سرطان را کم می کند و علاوه بر اینها خلق و خوی شما را نیز بهتر می کند، کمی مشکل است. باور این ادعا زمانی سخت تر می شود که بگوییم این ابرغذاها عوارض جانبی نیز ندارند. ابرغذاها چیز دست نیافتنی نیستند و شما می توانید آنها را از نزدیک ترین فروشگاه محلی خود تهیه کنید.
تصور وجود چیزی به اسم ابرغذا که دارو نیست اما قدرت زیادی در کاهش کلسترول دارد، خطر بیماریهای قلبی و سرطان را کم می کند و علاوه بر اینها خلق و خوی شما را نیز بهتر می کند، کمی مشکل است. باور این ادعا زمانی سخت تر می شود که بگوییم این ابرغذاها عوارض جانبی نیز ندارند. ابرغذاها چیز دست نیافتنی نیستند و شما می توانید آنها را از نزدیک ترین فروشگاه محلی خود تهیه کنید.
بررسی‌ها همچنین نشان داده‌اند که افرادی که مقدار بیشتری از این غذاها می‌خورند، نسبت به کسانی که آن‌ها را نمی‌خورند یا به‌ندرت می‌خورند، لاغرتر هستند و طول عمر بیشتری دارند.
الیزابت سامر، متخصص تغذیه می گوید: تاثیری که رژیم غذایی بر چگونگی احساسات امروز و فردای شما می گذارد حیرت انگیز است.
سامر می گوید: حتی کسانی که سالم هستند با بکار بردن چند تغییر کوچک در آنچه که می خورند، تاثیرات شگرفی در خود مشاهده خواهند کرد. می توان گفت 50 تا 70 درصد بیماری ها با تنظیم نوع خوراک و نحوه حرکت اشخاص از بین خواهند رفت : بیماری قلبی، دیابت، سرطان و فشار خون همگی از جمله بیماری هایی هستند که رژیم غذایی روی آن ها موثر است.
برای یک بیماری خاص نیازی به خوردن غذای خاص نیست. یک رژیم غذایی سالم به همراه انواع ابر غذاهای زیر در حفظ تناسب اندام، مبارزه با بیماری و طول عمر کمک شایانی خواهد نمود. سامر می گوید: یک ابر غذا، غذایی واقعی و غیر فرآوری شده است، یک چیپس غنی شده با مواد مغذی در لیست ابر غذا ها قرار نخواهد گرفت.
بهترین ابر غذاهایی که محافظ جدی سلامت هستند به قرار زیرند:
  1. لوبیا
  2. بلوبری
  3. کلم بروکلی
  4. جو
  5. پرتقال
  6. کدو حلوایی
  7. ماهی سالمون
  8. سویا
  9. اسفناج
  10. چای (سبز یا سیاه)
  11. گوجه
  12. بوقلمون
  13. گردو
  14. ماست

بلوبری، ابرغذایی با خاصیت آنتی اکسیدانی

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتوفلانوییدها است و دارای مقادیر بالایی پتاسیم و ویتامین C نیز می باشد، به همین دلیل این میوه برای پزشکان و متخصصان تغذیه بهترین انتخاب است. این میوه نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد بلکه ضد التهاب نیز هست.
التهاب عامل اصلی بیماری های مزمن است بنابر این در این راستا، بلوبری فواید ویژه ای خواهد داشت. به هنگام انتخاب بلوبری ها توجه داشته باشید که هر چه پر رنگ تر، آنتی اکسیدان بیشتر. متخصصان تغذیه توصیه می کنند هر روز نصف فنجان بلوبری میل کنید. بلوبری یخ زده به خوبی تازه آن است. همچنین باید انواع دیگر میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که به طور معمول هرچه این میوه ها و سبزیجات تیره تر باشند آنتی اکسیدان بیشتری دارند.
 

ماهی های غنی از امگا3 ابرغذایی برای قلب، مفاصل و حافظه

همه ما می دانیم که امگا3 موجود در ماهی خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، به بهبود آرتریت کمک می کند و ممکن است در کاهش روند آلزایمر و از دست دادن حافظه موثر باشد. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد امگا3 در کاهش افسردگی نقش دارد.
امگا3 در ماهی های چرب آب های سرد بیشتر موجود است. بهتر است به دنبال سالمون آزاد (نه پرورشی)، شاه ماهی، ساردین و ماهی خالدار باشید و دو تا سه وعده در هفته از آن ها استفاده نمایید. دیگر انواع امگا3 در تخم مرغ غنی شده، تخم کتان و گردو موجود است. ابرغذاها دارای فوایدی چون مقادیر زیاد چربی غیر اشباع نیز هستند که می توانند کلسترول را کاهش دهند.
 

سویا، ابر غذایی جهت کاهش کلسترول

تحقیقی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2003 منتشر شده بود، نشان می داد رژیم غذایی حاوی فیبر سویا، پروتئین حاصل از جو و جو دوسر، بادام و مارگارین حاصل از استرول های گیاهی، کلسترول را به اندازه استاتین ها کاهش می دهند، استاتین متداول ترین داروی تجویزی برای کاهش کلسترول است. پنیر توفو، شیر سویا و یا سویای سبز بخارپز شده ( نه پودر آن) پیشنهادهای ما به شما برای بهره بردن از خواص سویاست. به عبارت دیگر سس سویا کاری از پیش نمی برد.
یک هشدار: اگر سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه دارید، استفاده زیاد سویا به شما پیشنهاد نمی شود.
 

فیبر، ابر غذای کاهش وزن و کلسترول

رژیم غذایی پر فیبر به فرد کمک می کند تا سطح کلسترول و قند خون خود را در وضعیت سالم نگه دارد. از آن جا که فیبر به تداوم احساس سیری کمک می کند برای کنترل وزن بهترین وسیله است. غلات سبوس دار، حبوبات، میوه ها و سبزیجات بهترین منابع فیبر هستند. پیشنهاد می کنیم ریختن مقداری حبوبات در سالاد خود را امتحان کنید. استفاده از موارد مذکور به شکل تازه، فریز شده یا خشک شده مفید خواهند بود. می توانید از کنسروها نیز استفاده نمایید اما میزان سدیم آن ها بالاتر است.
 

چای، ابر غذایی جهت کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان

مجموع قدرت آنتی اکسیدانی چای سیاه با چای سبز برابر است. اما چای سبز ECGC دارد که آنتی اکسیدانی قوی است و ما آن را ماده ای ویژه می دانیم. نتایج تحقیقات اخیر ژاپنی ها نشان می دهد که مردانی که چای سبز می نوشند معمولا نسبت به آنان که نمی نوشند کلسترول کمتری دارند. محققان اسپانیایی و انگلیسی نیز دریافته اند که ECGC از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. برای دو چندان کردن سلامت خود چای را جایگزین نوشیدنی های شیرین گازدار نمایید.
 

کلسیم

همه ما می دانیم که کلسیم در ساختن استخوان های قوی و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است. می بایست در محصولات لبنی و یا مکمل ها به دنبال آن باشید. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد کلسیم به کاهش وزن نیز کمک می کند. در اینجا کلسیم مورد نیاز بزرگسالان که توسط USDA منتشر شده است ذکر شده است:
  • 9 تا 18 سال 1300 میلی گرم
  • 19 تا 50 سال 1000 میلی گرم
  • 51 به بالا 1200 میلی گرم
 

و بالاخره خوشمزه ترین ابر غذا: شکلات سیاه

آخرین تحقیقات نشان داده اند شکلات سیاه حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است و می تواند فشار خون را پایین بیاورد. کولز توصیه می کند که شکلات های سیاه 60 درصد یا بیشتر را انتخاب کنید. هرچه سیاه تر بهتر. به علاوه هرچه درصد شکلات سیاه بالاتر باشد میزان قند و چربی موجود در آن کمتر است.

حال که با ابرغذاها و خواص بی نظیر آنها آشنا شدید شاید تحریک شوید که حجم زیادی از این ابرغذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما به یاد داشته باشید که کلید رژیم غذایی سالم، مصرف کردن انواع غذاهای مقوی در مقادیر مناسب است. محققان می گویند رژیم غذایی ایده آل رژیمی است که به مقدار زیادتر بر پایه سبزی ها و میوها، غلات کامل و محصولات حیوانی مفید باشد. ابرغذاها ممکن است مدخل خوبی برای تغذیه سالم باشند و آگاهی از ارزش غذایی خوراکی ها بسیار ارزشمند است، اما غذاهای سالم زیاد دیگری برای کشف و معرفی وجود دارند که ممکن است هیچیک ابرغذا نامیده نشوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات