برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حد مجاز رو به رو شدن کودک با صفحه نمایش چقدر است؟

حد مجاز رو به رو شدن کودک با صفحه نمایش چقدر است؟ راهنمای جدید انجمن متخصصان کودکان آمریکا می‌گوید استفاده کودکان در همه سنین از رسانه‌های دیجیتال باید محدود شود. این راهنمای جدید در اجلاس ملی انجمن متخصصان کودکان آمریکا در شهر سانفرانسیسکو که با حضور حدود ۱۰هزار متخصص کودکان برای بحث درباره توصیه‌های بهداشتی جدید برای کودکان در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، اعلام شد.
راهنمای جدید انجمن متخصصان کودکان آمریکا می‌گوید استفاده کودکان در همه سنین از رسانه‌های دیجیتال باید محدود شود. این راهنمای جدید در اجلاس ملی انجمن متخصصان کودکان آمریکا در شهر سانفرانسیسکو که با حضور حدود ۱۰هزار متخصص کودکان برای بحث درباره توصیه‌های بهداشتی جدید برای کودکان در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، اعلام شد. مدت‌زمانی که کودکان در برابر صفحه‌های نمایش الکترونیکی می‌گذرانند یا زمان صفحه نمایش (screen time)، رسانه‌های اجتماعی و زورگویی سایبری از موارد مهم موردبحث در این اجلاس بودند.

به گزارش سی ان ان، این انجمن قبلا محدودیتی کلی برای زمان صفحه نمایش تعیین کرده بود: کودکان بالای دو سال نباید بیش از دو ساعت در روز در برابر صفحه تلویزیون باشند اما در دنیایی که ما در آن با رسانه‌های ۲۴‌ساعته و هفت‌روزه احاطه‌شده‌ایم، تعریف زمان صفحه نمایش کار مشکلی است.

دکتر یولاندا رید چاسیاکوس، سرپرست نویسندگان «گزارش فنی کودکان و نوجوانان و رسانه‌های دیجیتال» و استادیار دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس گفت: «دیگر توصیه کلی درباره صفحه زمان نمایش فایده‌ای ندارد. برای برخی از کودکان دو ساعت در روز ممکن است بسیار زیاد باشد.»

انجمن متخصصان کودکان در راهنمای جدیدش زمان صفحه نمایش را به‌صورت زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال با مقاصد تفریحی تعریف می‌کند. سایر کاربردهای این رسانه‌ها مانند انجام آنلاین تکلیف‌های خانه جزو زمان صفحه نمایش شمرده نمی‌شوند.

این انجمن توصیه می‌کند که زمان صفحه نمایش برای کودکان ۲ تا ۵ سال به یک ساعت در روز محدود شود. در مورد کودکان ۶ ساله و بالاتر، والدین باید محدودیت‌های برای زمان صفحه نمایش تعیین کنند، ازجمله بر انواع رسانه‌های دیجیتالی که کودکان استفاده می‌کنند، نظارت داشته باشند. نوزادان بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به صفحه‌های نمایش الکترونیکی دارند. بر اساس توصیه این انجمن نوزاد ۱۸ ماهه و کمتر نباید در معرض هیچ رسانه دیجیتالی قرار گیرند.

 

ممنوعیت برای نوزادان

گرچه شاید برای والدین مشکل باشد که فرزندانشان را مجبور کنند رسانه دیجیتال را کنار بگذارند، اما چاسیاکوس گفت: «ممنوع کردن صفحه‌های نمایش الکترونیکی برای نوزادان ازلحاظ رشد طبیعی مغز و برقراری رابطه میان والد و کودک بسیار مهم است. سروصدا و فعالیت صفحه نمایش حواس کودک را پرت می‌کند. حتی اگر نوزاد به‌طور مستقیم به صفحه نگاه نکند- برای مثال مادری که در حال نشستن روی کاناپه و تماشای تلویزیون دارد به نوزادش شیر می‌دهد- نورها و صداهای تولیدشده می‌تواند باعث تحریک بیش‌ازحد نوزاد شود و باعث آزار کودک و مشکلات خواب در او شود.» از همه بدتر اینکه زمان زیاد استفاده از صفحه نمایش الکترونیکی رابطه میان والدین و کودکان را قطع می‌کند. هنگامی‌که مادر دارد به نوزاد شیر مادر می‌دهد، زمانی مهمی ازلحاظ پیوند عاطفی میان این دو نفر است. به گفته او هر چه کودکان تماس چهره به چهره، به‌خصوص تماس چشمی بیشتری با مادران و سایر بزرگسالان داشته باشند، رشد و نمو مغز نوزادان بهتر صورت می‌گیرد. اگر توجه والدین به صفحه تلویزیون یا تلفن معطوف باشد، نوزادان از توجه آنان محروم می‌شوند و اگر والدین به دفعات کودکان را نادیده بگیرند و به کار با رسانه‌های دیجیتال مشغول شوند، کودکان ممکن است در آینده دچار مشکلات رفتاری شوند. همچنین تلویزیون نباید به یک پرستار بچه تبدیل شود و بسیار بهتر است که با کودک صحبت کرد یا برایش کتاب خواند.
 

کودکان ۲ تا ۵ ساله: دوره آشنایی

توصیه انجمن متخصصان کودکان برای کودکان ۲ تا ۵ ساله این است که والدین به اختصاص زمان به انجام بازی‌های خلاق و بدون نیاز به صفحه نمایش اولویت دهند. کودکان را در این سن می‌توان با رسانه‌های دیجیتال آشنا کرد، اما فقط برای یک ساعت در روز. نوع رسانه‌هایی هم کودکان در معرضشان قرار می‌گیرند مهم است: فقط برنامه‌های با کیفیت بالا برای مثال برنامه عروسکی «خیابان سزامی» (یک برنامه تلویزیونی عروسکی مشهور برای کودکان). برنامه‌های باکیفیتی مانند خیابان سزامی بسیار بهتر از برنامه‌های معمول تلویزیونی هستند، زیرا آگهی‌های تجاری که باعث تحریک بیش‌ازحد کودکان می‌شوند، ندارند. کودکان نوپا در این سنین هنوز مهارت‌های شناختی برای درک آگهی‌ها و انیمیشن‌ها را ندارند. کودکان در این سنین «نمی‌توانند مانند یک کودک بزرگ‌تر تصویرها را تفسیر کنند»، به‌عبارت‌دیگر میان افراد دنیای واقعی و شخصیت‌های تخیلی کارتونی فرقی نمی‌گذارند.

انجمن متخصصان کودکان کارتون را برای کودکان در این سنین توصیه نمی‌کند، اما با استفاده از رسانه‌های تعاملی چهره به چهره مانند اسکایپ یا فیس‌تایم موافق است. برای مثال، وارد کردن کودکان در مکالمات تصویری با اسکایپ با پدربزرگ یا مادربزرگ می‌تواند به رشد سالم کودکان کمک کند. کودکان پس از پایان مکالمه می‌توانند با تکرار چیزهایی که پدربزرگ یا مادربزرگ روی اسکایپ گفته است، یادگیری را تکمیل کنند.

 

کودکان شش‌ساله و بالاتر: محدودیت زمانی

انجمن متخصصان کودکان برای کودکان و نوجوانان شش‌ساله و بالاتر، والدین را مسئول تعیین محدودیت استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌شمارد. مقدار زمان صفحه نمایش به وضعیت کودک و خانواده بستگی دارد، اما باید صرف وقت برای انجام فعالیت‌های خلاق را بر فعالیت‌های سرگرم‌کننده اولویت داد. برای کودکان سالم، یک روز میانگین باید «شامل رفتن به مدرسه، زمان برای انجام تکلیف‌های خانه، دست‌کم یک ساعت فعالیت جسمی و بالاخره ۸ تا ۱۲ ساعت خواب باشد. هرچقدر زمان که باقی بماند را می‌توان به زمان صفحه نمایش اختصاص داد. انجمن متخصصان کودکان می‌گوید رسانه‌های دیجیتال هرگز نباید جایگزین فعالیت‌های سالم به‌خصوص خواب، تعامل اجتماعی و فعالیت بدنی شود. دکتر جنی رادسکی، متخصص کودکان در دانشگاه میشیگان و یکی از نویسندگان این توصیه‌های جدید گفت: «مهم‌ترین چیز این است که والدین «مربی رسانه‌ای» کودکان خود باشند، به این معنا که به آنان بیاموزند چگونه از این رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری برای خلاقیت، ارتباط و یادگیری استفاده کنند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات