برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

طراحی حسگر اندازه گیری قند خون بدون نیاز به خراش نوک انگشت

طراحی حسگر اندازه گیری قند خون بدون نیاز به خراش نوک انگشت افراد دیابتی معمولا برای نظارت بر میزان قند خون خود مجبورند تا چندین بار در روز از تست‌ خراش انگشت برای این منظور استفاده کنند. اما اکنون به مدد تلاش‌های محققان دانشگاه تگزاس دالاس، یک روش غیرتهاجمی جدید در راه است.
افراد دیابتی معمولا برای نظارت بر میزان قند خون خود مجبورند تا چندین بار در روز از تست‌ خراش انگشت برای این منظور استفاده کنند. اما اکنون به مدد تلاش‌های محققان دانشگاه تگزاس دالاس، یک روش غیرتهاجمی جدید در راه است.

به نقل از NewAtlas، دکتر شالینی پراساد با یاری همکارانش در دانشگاه شروع به طراحی یک حسگر بیولوژیکی کرده‌اند که دائما قند موجود در عرق را از طریق یک برچسب پوشیدنی اندازه‌گیری می‌کند. این برچسب نازک و انعطاف‌پذیر از نواری فلزی بر یک بافت پلیمری متخلخل تهیه شده است که با بهره‌گیری از مواد شیمیایی اولیه همان واکنش‌های آنزیمی را تولید می‌کند که در نوار تست رایج قندخون وجود دارد.

این‌طور عنوان می‌شود که به‌جای آنکه به تجزیه و تحلیل یک قطره خون کامل بپردازد، حسگرهای موجود در این نوار، به تجزیه و تحلیل عرق پوست زیر این برچسب می‌پردازد. پیش‌بینی می‌شود که این برچسب زیر ساعت مچی سلامت تعبیه شود.

این حسگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مولکول‌های گلوکز اکسیداز را به دام بیندازند و به همین دلیل با سرعت بالاتری اندازه قند خون را نشان دهند. این حسگرهای زیستی ویژگی‌های دیگری هم دارد و جدا از قند خون می‌تواند بالا رفتن میزان PH و مواد شیمیایی موجود در خون را هنگام استرس، هیجان و.. اندازه‌گیری کند. سنجش میزان هورمون کورتیزول و اسیدلاکتیک نیز بخشی دیگر از توانمندی‌های این حسگر هوشمند است.

این حسگر برای اندازه گرفتن میزان قند خون یا سایر مواد شیمیایی، به کمتر از یک میکرولیتر عرق نیاز دارد و اکنون در مراحل آزمایشی قرار دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات