برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

واکسن آنفولانزا برای زنان باردار خطری ندارد

واکسن آنفولانزا برای زنان باردار خطری ندارد مطالعه وسیعی که در کشور سوئد انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه ویروس آنفلوآنزای H1N1 در زنان باردار، خطر بروز ناهنجاری‌های جنینی را افزایش نمی‌دهد. نتایج این مطالعه در شماره آنلاین نشریه پزشکی داخلی به چاپ رسیده است.
مطالعه وسیعی که در کشور سوئد انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه ویروس آنفلوآنزای H1N1 در زنان باردار، خطر بروز ناهنجاری‌های جنینی را افزایش نمی‌دهد. نتایج این مطالعه در شماره آنلاین نشریه پزشکی داخلی به چاپ رسیده است.

به نقل از PRNewswire، مطالعات قبلی، طیف متنوعی از خطرات را برای ناهنجاری‌های مادرزادی در زنانی که طی بارداری تحت واکسیناسیون علیه آنفلوآنزای H1N1 (آنفلوآنزای خوکی) قرار می‌گیرند پیش‌بینی می‌کردند؛ اما در مطالعات قدیمی، نقش عوامل ژنتیکی و نیز عوامل محیطی لحاظ نمی‌شد. تیم مطالعاتی انستیتو کارولینسکا در استکهلم سوئد در صفحه اینترنتی خود می‌گوید: «تقریبا مشخص است که عواقب ابتلا به آنفلوآنزا در زنان باردار شدیدتر از زنان غیرباردار است و می‌دانیم که ابتلا به آنفلوآنزا در دوران بارداری، خطر مرگ جنینی را افزایش می‌دهد. با این وجود، مخالفت‌های فراوانی علیه واکسیناسیون زنان باردار وجود دارد.»

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، برای سال 2017-2016 میلادی، واکسن‌های سه گانه توصیه شده‌اند. واکسن‌های چهارگانه، حاوی ویروس شبه 2013/3073/B/Phukeهستند. در مطالعه‌ای آینده‌نگر، 40 هزار تولد زنده که بین اکتبر 2009 تا اکتبر 2011 به دنیا آمدند تحت‌نظر گرفته شدند. به این مادران طی بارداری واکسن آنفلوآنزای H1N1 یک گانه تزریق شد. از میان کودکان، 14 هزار مورد طی 3 ماهه اول بارداری با واکسن مواجه شدند (14 هفتگی) و 7 هزار نفر طی 8 هفته اول بارداری. محققان فرزندان مواجه شده با بیماری را با 197588 فرزندی که مواجهه نداشتند، از نظر بروز ناهنجاری‌های مادرزادی نظیر بیماری مادرزادی قلبی، شکاف کام و نقایص اندام‌ها مقایسه کردند. نتایج ناهنجاری‌های مادرزادی در 97/4 درصد از مواجه شده‌ها در مقایسه با 78/4 درصد از فرزندان مواجه نشده نشان داد. نویسنده مقاله نتیجه‌گیری می‌کند: «وقتی که عوامل وراثتی در مطالعه لحاظ شوند، واکسیناسیون H1N1 طی بارداری با میزان وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی در فرزندان مرتبط نیست.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات