برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حقایقی حیرت انگیز درباره کلسترول

حقایقی حیرت انگیز درباره کلسترول کلسترول یکی از ضروریات بدن است، چون تمام هورمون‌ها و سلول‌های بدن ما برای داشتن عملکرد مطلوب به آن نیاز دارند. علاوه بر این، کلسترول از عناصر اصلی برای تمام سلول‌های بدن است و در کبد به تولید اسیدهای صفراوی کمک می‌کند که برای فراوری کردن چربی موردنیاز هستند.
سطح کلسترول بدن چیزهای زیادی درباره سلامت قلب شما در آینده خواهد گفت. از آنجا که کلسترول بالا خطر بیماریهای قلبی را دو برابر می کند، در پیش گرفتن روشهای پیشگیری و درمان کلسترول بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.
از هر 200 نفر 1نفر به کلسترول بالای فامیلی مبتلاست. حتی اگر خانواده شما سابقه کلسترول بالا نداشته باشد، نیاز به آزمایش کلسترول همچنان باقی است حتی برای کودکان 9 تا 11 ماهه.
در ادامه حقایقی درباره کلسترول خواهیم گفت که شاید تابحال نشنیده باشید.


 

نمی‌توانید بدون کلسترول زندگی کنید

زمانی که متولد می‌شویم در بدن خود کلسترول داریم و نوزادها از طریق شیر مادر خود کلسترول بیشتری به دست می‌آورند. در حقیقت، حتی به شیر خشک بچه نیز کلسترول اضافه می‌شود. کلسترول یکی از ضروریات بدن است، چون تمام هورمون‌ها و سلول‌های بدن ما برای داشتن عملکرد مطلوب به آن نیاز دارند. علاوه بر این، کلسترول از عناصر اصلی برای تمام سلول‌های بدن است و در کبد به تولید اسیدهای صفراوی کمک می‌کند که برای فراوری کردن چربی موردنیاز هستند.
 

از هر سه بزرگسال یک نفر کلسترول بالا دارد

تمام افرادی که بالای 20 سال هستند باید هر 5 سال یک‌بار از طریق یک آزمایش خون ساده کلسترول خود را چک کنند، اما فقط حدود 75 درصد از افراد بالای 20 سال چنین کاری را انجام می‌دهند. این یک حقیقت ناراحت‌کننده است که حدود 32 درصد از بزرگسال‌های آمریکایی سطوح کلسترول بد بالایی دارند که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و ازآنجایی‌که سطوح کلسترول می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون رژیم غذایی و استرس باشد، می‌توان با استفاده از دو آزمایش خون مجزا که به مدت یک هفته از هم انجام می‌شوند به نتایج دقیقی دراین‌باره دست‌یافت.
 

کلسترول بالا می‌تواند دلیل ژنتیکی داشته باشد

ژنتیک یا وراثت تاثیرگذارترین عامل روی سطوح کلسترول است. 75 درصد سطوح کلسترول به ژن‌ها مربوط می‌شود و فقط 25 درصد کلسترول به دلیل رژیم غذایی است. زمانی که غذاهای حاوی کلسترول همچون گوشت قرمز، ماهی و لبنیات را می‌خورید اگر بدن کارکرد طبیعی داشته باشد، می‌تواند از دست کلسترول اضافی خلاص شود. افراد مبتلابه کلسترول بالای خانوادگی نمی‌توانند به‌طور موثر از دست کلسترول اضافی خلاص شوند. اگر در خانواده شما سابقه کلسترول بالا وجود داشته باشد یا اگر دچار حمله‌های قلبی در سنین پایین (قبل از سن 50سالگی) شده باشید ممکن است دچار این عارضه باشید، در این صورت باید سطوح کلسترول شما اندازه‌گیری شود.
 

حتی کودکان هم می‌توانند کلسترول بالا داشته باشند

اکثر افراد فکر می‌کنند که کلسترول بالا یک مسئله مربوط به بزرگسال‌ها است، اما آکادمی طب اطفال آمریکا توصیه می‌کند تمام کودکان بین 9 و 11 سال تحت غربالگری کلسترول قرار بگیرند. کودکانی که در معرض خطر زیاد کلسترول بالا قرار دارند باید از سن‌های پایین‌تر (2 سالگی) غربالگری کلسترول را آغاز کنند، این کودکان شامل کودکان چاق، کودکان داری سابقه خانوادگی حمله قلبی و کودکان دارای سابقه خانوادگی کلسترول بالا هستند.
 

ورزش می‌تواند سطوح کلسترول خوب را افزایش دهد

علاوه بر تغذیه سالم می‌توان از طریق ورزش نیز سطوح کلسترول خوب را افزایش داد. بر اساس نتایج یک تحقیق اخیر روی زنان مبتلابه دیابت نوع ۲، این زنان توانستند با تمرین متناوب سه‌هفته‌ای با شدت بالا سطوح کلسترول خوب را تا 21 درصد افزایش دهند و سطوح تری گلیسیرید را تا 18 درصد کاهش دهند. علاوه براین، یک تحقیق اخیر دیگر نشان داد که مردهایی که ابتدا نرمش می‌کردند و سپس تمرین‌های با شدت بالا انجام می‌دادند توانستند در طول 8 هفته سطوح کلسترول خوبشان را به‌طرز چشمگیری افزایش دهند.
 

مکمل‌ها می‌توانند سطح کلسترول را پایین بیاورند

اگر در معرض خطر بالای حمله قلبی هستید یا اگر کلسترول بالای خانوادگی دارید، رژیم غذایی و ورزش از اولین گزینه‌ها برای کاهش سطوح کلسترول هستند. بسیاری از افراد دارای کلسترول بالا نمی‌خواهند دارو مصرف کنند. خوشبختانه اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و تکمیل کردن آن با مصرف روزانه 2 تا 3 گرم از استرول گیاهی و استانول می‌تواند کلسترول بد را 6 تا 15 درصد کاهش دهد و درنتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. البته این مکمل‌ها را باید روزانه مصرف کرد و نمی‌توان یک‌شبه با تاثیر مثبت آن‌ها مواجه شد.
 

شمار افراد نیازمند داروهای کاهنده کلسترول در حال افزایش است

پزشکان عادت کرده‌اند برای افراد دارای کلسترول بالا مصرف داروهای کاهنده کلسترول را توصیه کند، اما انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند برای افراد دارای خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی (5/7 درصدی یا بیشتر) از داروهای استاتینی کاهنده کلسترول استفاده شود، ازجمله می‌توان به افرادی که سکته مغزی یا قلبی کرده‌اند، افراد دیابتی بین 40 و 75 سال و افراد دارای سطوح کلسترول بد بسیار بالا یا افراد دارای کلسترول خانوادگی بالا اشاره کرد.
 

شاید مونا لیزای داوینچی کلسترول بالایی داشته است

آیا می‌دانستید که از طریق مشاهده چهره فرد می‌توان داشتن کلسترول بالای خانوادگی را در او تشخیص داد؟ چنین کاری ممکن است و بر این اساس محققان می‌گویند زن به تصویر کشیده شده در اثر مونالیزای داوینچی احتمالا کلسترول بالای خانوادگی داشته است.

به نظر می‌رسد این زن ویژگی‌های مشهودی از این عارضه را داشته باشد، یعنی گزانتلاسما (رسوب چربی‌دار مایل به زرد) در چشم‌چپ و احتمالا روی دست چپش.

 

سطوح کلسترول زنان در طول حیاتشان متغیر است

اگرچه زن‌ها در مقایسه با مردها مستعد سطوح کلسترول پایین‌تری هستند، اما ممکن است که زن‌ها در طول حیاتشان با سطوح متغیری از کلسترول مواجه شوند. در طول دوران بارداری سطوح کلسترول زن‌ها افزایش می‌یابد که تصور می‌شود این افزایش کلسترول به رشد مغز کودک کمک می‌کند. علاوه بر این، شیر مادر سرشار از کلسترول یک عامل محافظتی برای قلب کودک است. پس از دوران حاملگی سطوح کلسترول به سطوح طبیعی برمی‌گردند. اما پس از یائسگی سطوح کلسترول بد زنان بالا می‌رود و سطوح کلسترول خوب پایین می‌آید
 

ممکن است که سطوح کلسترول شما خط مرزی باشد

میانگین کلسترول کل آمریکایی‌های بالای 20 سال 192 میلی‌گرم در دسی لیتر است. این‌یک موضوع نگران‌کننده است، چون خط مرزی کلسترول بالا 200 میلی‌گرم در دسی لیتر و کلسترول بالا بیش از 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. اگر نگران بالا بودن سطوح کلسترول خود هستید، در مورد اهداف مربوط که کاهش کلسترول با پزشک خود صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات