برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 نکته کلیدی درباره آرتریت روماتوئید سرم منفی

10 نکته کلیدی درباره آرتریت روماتوئید سرم منفی آرتریت روماتوئید سرم منفی نوعی از آرتریت است که آنتی بادی های خاص در خون بیمار وجود ندارد و از روی علائم آرتریت روماتوئید تشخیص داده می شود.
آرتریت روماتوئید سرم منفی نوعی از آرتریت است که آنتی بادی های خاص در خون بیمار وجود ندارد و از روی علائم، آرتریت روماتوئید تشخیص داده می شود. در بیشتر موارد تشخیص آرتریت روماتوئید، فاکتور روماتوئیدی و/یا آنتی بادی های anti-CPP در آزمایش بیمار مثبت می شود. در این حالت بیمار سرم مثبت تشخیص داده می شود. این آنتی بادی ها باعث عوارض مفصلی و التهاب می شوند.

این ۱۰ حقیقت را درباره این بیماری در نظر داشته باشید:

 

1-تشخیص آرتریت روماتوئید سرم منفی نه صرفا بر اساس آزمایش خون، بلکه بر اساس علائم بیمار است

ازآنجایی‌که آزمایش خون نمی‌تواند به‌طور قاطع وجود مشکل آرتریت روماتوئید سرم منفی را در شما ثابت کند، پزشک‌ها برای تایید وجود این عارضه بود یا نبود علائم زیر را در شما بررسی می‌کنند:
 
  • خشکی صبحگاهی دست‌ها، زانوها، آرنج‌ها، لگن، پاها و مچ پا که حداقل به مدت 6 هفته طول می‌کشد.
  • تورم، سفتی یا درد مفصل و گاهی از اوقات قرمزی مفصل. معمولا آرتریت روماتوئید مفاصل را به‌طور متقارن تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • علائمی که به‌طور متقارن در سرتاسر بدن و در مفصل‌های مختلف ظاهر می‌شوند.
  • التهاب مزمن
  • خشکی صبحگاهی که بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد.
  • خستگی
  • علاوه بر تصویربرداری اشعه ایکس می‌تواند نشانه‌های ساییدگی یا دیگر تغییرات استخوانی را نشان ‌دهد.
 

2-وجود یا عدم وجود فاکتور روماتوئیدی (RF) یا آنتی‌بادی ضد پروتئین سیتریلینه حلقوی (ACPA) تنها نشانه بیماری نیست

آزمایش فاکتور روماتوئیدی در دهه 1960 در افراد مظنون به روماتوئید آرتریت مرسوم شد و هنوز کارشناس‌ها به‌طور کامل پیوند دقیق میان این فاکتورها و ایجاد این بیماری را درک نمی‌کنند. فاکتور روماتوئیدی می‌تواند در بیماری‌های گوناگونی همچون هپاتیتآندوکاردیت و میلوم مولتیپل هم مثبت باشد. فاکتور روماتوئیدی با میزان شدت و وخامت بیماری آرتریت روماتوئید ارتباط دارد. یک تحقیق اخیر نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌های ACPA بیانگر یک عامل خطر مستقل برای ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند؛ بنابراین، داشتن ACPA به معنای وجود یک عامل خطرزای ژنتیکی است، اما برای تشخیص آرتریت روماتوئید سرم منفی الزامی نیست که فرد هر یک از این آنتی‌بادی‌ها را در خون داشته باشد.
 

3-بیش از یک‌سوم از افراد آرتریت روماتوئید سرم منفی دارند

اگرچه امکان ابتلا به آرتریت روماتوئید سرم مثبت مرسوم‌تر است، اما یک تحقیق اخیر نشان داد که 38 درصد مبتلایان به این بیماری سرم منفی هستند.
 

4-آرتریت روماتوئید سرم منفی علائم متفاوتی دارد

گفته می‌شود بیماران مبتلابه سرم منفی علائم وخیم‌تری دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که تفاوت میان نوع سرم منفی و سرم مثبت این بیماری بیشتر از آنکه به‌شدت و وخامت علائم ربط داشته باشد به مفصل‌های مبتلا مربوط است.
 

5-آرتریت روماتوئید سرم منفی می‌تواند به سرم مثبت بدل شود

این امکان وجود دارد که با گذشت زمان آرتریت روماتوئید شما از نوع سرم مثبت به نوع سرم منفی تبدیل شوند. بسیاری از افراد سرم منفی غالبا در دو سال اول تشخیص از لحاظ فاکتور روماتوئیدی یا ACPA مثبت می‌شوند. در نهایت 80 درصد از افراد سرم منفی باگذشت زمان سرم مثبت می‌شوند و برخی به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شوند.
 

6-درمان آرتریت روماتوئید سرم منفی متفاوت نیست

خواه مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی خواه سرم مثبت باشید، باید برای درمان آن به‌سرعت اقدام کنید. کاهش درد، کاهش سرعت پیشروی یا جلوگیری از آن از اهداف درمانی در هر دو نوع آرتریت روماتوئید هستند. هدف درمان تسکین حداکثری درد است. از داروهای موثر در مراحل اولیه بیماری می‌توان به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، هیدروکسی کلروکین که به طبقه داروهای تعدیل‌کننده بیماری تعلق دارد و متوترکسات که داروی ضدسرطان هم است، اشاره کرد.
 

7-ممکن است تشخیص آرتریت روماتوئید سرم منفی اشتباه باشد

در درصد کمی از افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی در سال اول یا دوم تشخیص درد فروکش می‌کند، اما در بعضی از آن‌ها بیماری پیشروی می‌کند. این پیشروی می‌تواند به‌صورت خفیف یا شدید باشد. بدن بعضی از افراد واکنشی به درمان مرسوم نشان نمی‌دهد که ممکن است به این دلیل باشد که فرد اصلا مبتلابه آرتریت روماتوئید نیست. گاهی از اوقات آرتریت روماتوئید سرم منفی با عارضه‌های اسپوندیلیت انکیلوزان (یک بیمار روماتیسمی ستون فقرات) اشتباه گرفته می‌شود.
 

8-علائم جدید ممکن است تشخیص را تغییر دهند

ممکن است که فرد مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی درنهایت مبتلابه یک بیماری متفاوتی تشخیص داده شود. برای مثال، اگر فردی مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی تشخیص داده شد و سپس دچار دانه‌های پوستی شد ممکن است که تشخیص به آرتریت پسوریاتیک تغییر کند. دیگر تغییرات یا نتایج تست‌های جدید می‌توانند منجر به تشخیص جدید نقرس مزمن یا آرتروز (استئوآرتریت) شوند.
 

9-راهی برای پیش‌بینی شدت آتی آرتریت روماتوئید سرم منفی وجود ندارد

پیش‌بینی چگونگی پیشرفت بیماری بسیار مشکل است. چه سرم منفی باشید و چه سرم مثبت، نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که این دو نوع آرتریت روماتوئید چگونه پیشروی می‌کنند.
 

10-گاهی در نوع سرم منفی نسبت به نوع سرم مثبت میزان التهاب بالاتر است


محققان اروپایی در تحقیقی 234 بیمار برای حدود 5 سال مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی و مثبت را بررسی کردند. نتایج نشان داد افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید سرم منفی سطوح بالاتری از التهاب را دارند و مفصل‌هایشان بیشتر تحت تاثیر قرارگرفته است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات