برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غوغای میکروبی در قمقمه های آب

غوغای میکروبی در قمقمه های آب بسیاری از افرادی که وقت زیادی در باشگاه‌ها می‌گذرانند، از یک سو برای رفع تشنگی و از سوی دیگر برای کمک به محیط‌زیست، خود را مجهز به بطری‌های پلاستیکی می‌کنند. بااین‌حال تحقیقات جدید حاکی از آن است که بطری‌های آب پلاستیکی بیش از نشستنگاه توالت آلوده به میکروب هستند.
آزمایش بطری‌های آب نشان از وجود میکروب‌های بسیار خطرناکی همچون باکتری‌ای کولای دارند. برخی از باکتری‌های موجود در بطری‌های آب بیش از نشستنگاه توالت فرنگی، کاسه غذا خوردن حیوانات و ابزارهای ورزشی در باشگاه‌ها آلوده به باکتری‌های مضر هستند. بسیاری از افرادی که وقت زیادی در باشگاه‌ها می‌گذرانند، از یک سو برای رفع تشنگی و از سوی دیگر برای کمک به محیط‌زیست، خود را مجهز به بطری‌های پلاستیکی می‌کنند. بااین‌حال تحقیقات جدید حاکی از آن است که بطری‌های آب پلاستیکی بیش از نشستنگاه توالت آلوده به میکروب هستند. این بطری‌ها اگرچه از موادی مشابه ظرف‌هایی که برای غذای حیوانات استفاده می‌شود، ساخته شده‌اند اما قابلیت آلودگی بسیار بیشتری از این مواد دارند.
 

کدام بطری‌ها بهترین و کدام یک بدترین نوع به شمار می‌روند؟

آزمایش‌ها حاکی از آن است هزاران باکتری عاشق رطوبت در تمامی دهانه و درپوش این بطری‌ها وجود دارد. محققان مطالعه بر 12بطری آب قابل‌استفاده مجدد ورزشکاران را طی یک هفته آغاز کردند. درواقع به‌طور متوسط در بطری‌های آب نزدیک به 300 هزار کلنی باکتری (CFU) در آن‌ها یافت شد. جالب آنکه بیشتر این میکروب‌ها از آسیب‌زاترین انواع آن با نام میله‌های گرم منفی، مانند سالمونلا و ای کولای هستند. این باکتری‌ها میزبان بیماری‌های مرتبط با عفونت‌های پوستی، پنومونی و همچنین مسمومیت خونی به شمار می‌رود.
 

کدام بطری‌ها بهتر و کدام یک بدتر هستند؟

آن‌هایی که درشان به‌طور کشویی از بالا باز می‌شود، بیشترین مقدار میکروب را در خود جای داده‌اند که بیش از 900 کلنی آلودگی (CFU) در سانتی‌متر مربع است. این بطری‌ها دارای بیشترین کوکسی گرم مثبت بودند که با عفونت‌های پوستی، پنومونی و عفونت خون مرتبط است. بطری‌های با در فشاری از بالا (squeeze-top) حاوی 162 هزار کلنی در سانتی‌متر مربع بطری‌های که در آن‌ها به‌طور کامل از بالا باز می‌شود حدودا حاوی 159 هزار کلنی در واحد سانتی‌متر و بطری‌های نی‌دار 25 کلنی داشتند. این طور تصور می‌شود که دلیل آلودگی کم این بطری‌ها به خاطر این است که آب از طریق نی به انتهای آن می‌ریزد به‌جای آن‌که به اطراف برخورد کند و میکروب‌های رطوبت‌دوست را به خود جلب کند. آنهایی که بالای نی‌ها یافت شدند بی‌ضررترین انواع میکروب بودند که کشف شده بودند. بر اساس این تحقیقات، استفاده از بطری‌های نی‌دار توصیه می‌شود هم به خاطر آن‌که باکتری و میکروب‌های کمتری دارند و هم ازاین‌جهت که فاقد میکروب‌های مضر هستند. درحالی‌که آزمایش‌هایی درباره استفاده مجدد از بطری‌های آب قابل‌استفاده در فروشگاه‌ها انجام نشد اما پیش‌بینی می‌شود، آن‌ها هم به لحاظ میکروبی آلودگی‌های زیادی را به خود جذب کنند. وب‌سایتی که این تحقیقات را انجام داده استفاده از بطری‌های استیل را به‌جای استفاده از بطری‌های پلاستیکی پیشنهاد می‌دهد. از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود، این بطری‌ها را پس از هر بار استفاده به‌طور کامل بشوییم و سپس از آن استفاده کنیم.

بطری های پلاستیکی آب ورزشکاران بطور متوسط حاوی CFU313499 است. CFU واحد اندازه گیری باکتری معادل واحد کولونی در هر سانتی متر مربع می باشد.
برای مقایسه بد نیست بدانید تخته آشپزخانه CFU8/6، ظرفشویی CFU3191، کاسه غذای حیوانات CFU47383 و جامسواکی CFU331848 باکتری دارد.

 

کدام یک از انواع بطری ها از نظر آلودگی میکروبی پاک تر هستند؟

ما 12 گونه از بطری های آب قابل استفاده مجدد را بررسی کردیم و میزان آلودگی آنها را تعیین کردیم. بطری های آبی که درِ آن در قسمت بالایی بطری تعبیه شده CFU161971، بطری آب با در کشویی CFU93334، بطری های نی دار CFU4/25 و بطری هایی که در آنها بطور کامل و جداگانه از بالا باز می شود CFU159060 باکتری داشتند. بنابراین بنظر می رسد بطری های نی دار از نظر تجمع کلونی های باکتری از بقیه بطری ها تمیزتر باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات