برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بادکش چیست و در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

بادکش چیست و در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟ اگرچه به تازگی توجه همگان به بادکش کردن جلب شده اما بادکش کردن چیز جدیدی نیست! تاریخچه بادکش به جوامع باستانی مصر، چین و خاورمیانه برمی گردد. بادکش کردن به منظورهای زیادی انجام می شود از جمله کاهش درد و التهاب، افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و بعلاوه بعنوان نوعی ماساژ عمقی عضلات.
بادکش از جمله درمان های طب مکمل و سنتی است که در آن درمانگر برای چند دقیقه فنجان های خاصی را روی پوست فرد می گذارد تا ایجاد مکش نماید. بادکش کردن به منظورهای زیادی انجام می شود از جمله کاهش درد و التهاب، افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و بعلاوه بعنوان نوعی ماساژ عمقی عضلات.
 فنجان ها ممکن است از جنس شیشه، بامبو، سیلیکون یا سفال باشند.
اگرچه به تازگی توجه همگان به بادکش کردن جلب شده اما بادکش کردن چیز جدیدی نیست! تاریخچه بادکش به جوامع باستانی مصر، چین و خاورمیانه برمی گردد. در یکی از قدیمی ترین نوشته های پزشکی جهان، Ebers Papyrus توضیح داده شده که در 1550 سال پیش از میلاد مسیح چطور مصری های باستان از بادکش کردن استفاده می کرده اند.

انواع بادکش

بادکش انواع مختلفی دارد از جمله
  1. خشک
  2. تر
در هر دو نوع بادکش، درمانگر ماده قابل اشتعالی مثل الکل، علف یا کاغذ را در فنجان گذاشته و آتش می زند. سپس فنجان را برعکس کرده و روی پوست فرد قرار می دهد.
با گرم شدن هوای داخل فنجان، حالت مکش در فنجان ایجاد می شود. این مکش باعث بالا آمدن پوست و قرمز شدن آن بخاطر گشاد شدن عروق خونی است. فنجان ها معمولا 3 دقیقه روی پوست قرار می گیرند.
در شکل جدید و امروزی بادکش برای ایجاد مکش بجای آتش از یک پمپ لاستیکی استفاده می کنند. گاهی درمانگر فنجان های سیلیکونی به کار می برد و می تواند آنها را روی پوست از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت داده و حالتی از ماساژ را نیز ایجاد کند.
در بادکش تر، درمانگر مکش خفیفی را با قرار دادن فنجان ها به مدت 3 دقیقه ایجاد می کند. سپس فنجان ها را برداشته و با یک چاقوی کوچک جراحی یا به اصطلاح نیشتر، بریدگی های کوچک و ظریفی روی پوست ایجاد می کند. در مرحله بعد مکش دوم برای خارج کردن مقدار کمی خون، انجام می شود.
در جلسه اول ممکن است 3 تا 5 فنجان برای شما استفاده شود. یا ممکن است فقط یک فنجان استفاده شود تا تاثیر بادکش را ببینید. کمتر اتفاق می افتد که از 5 تا 7 فنجان استفاده شود.
پس از پایان بادکش معمولا پماد آنتی بیوتیک و باندپیچی کردن برای پیشگیری از عفونت انجام می شود. پس از 10 روز پوست شما باید به حالت طبیعی خوش برگردد.
طرفداران بادکش تر معتقدند بادکش تر مواد مضر و سمی را از بدن خارج کرده و به پیشرفت روند درمان کمک می کند. اما این فرضیه اثبات علمی نشده است.
برخی درمانگرها بادکش سوزنی انجام می دهند که در آن ابتدا یک سوزن از نوع سوزن های طب سوزنی در محل مورد نظر وارد کرده و سپس فنجان بادکش را روی آن می گذارند.
 

تحقیقات علمی درباره بادکش کردن چه نظری دارند؟

تحقیقات علمی زیادی روی بادکش کردن صورت نگرفته است.
در سال 2015 در مقاله ای که در مجله Journal of Traditional and Complementary Medicine به چاپ رسید نشان داده شده بود که بادکش کردن در درمان آکنه، هرپس زوستر یا زونا و مدیریت درد موثر است.
نتایج این تحقیق مشابه یافته های تحقیقی است که در سال 2012 در مجله PLoS One منتشر شد. در این مطالعه، محققان استرالیایی و چینی 135 مطالعه انجام شده روی بادکش را، مورد بررسی مجدد قرار دادند. آنها نتیجه گیری کردند که بادکش زمانی موثر است که با درمان های دیگری از جمله طب سوزنی یا داروها در بیماریهایی چون هرپس زوستر، آکنه، فلج صورت و اسپوندیلوز گردن، همراه باشد .
در این مقاله بر این نکته تاکید شده که بسیاری از این مطالعات که آنها بازبینی کرده اند می تواند جانبدارانه باشد و به همین دلیل مطالعات بیشتری باید درباره بادکش کردن صورت گیرد.
انجمن بادکش انگلیس معتقد است بادکش کردن در درمان های زیر تاثیر مثبت دارد:
  • اختلالات خونی مثل کم خونی و هموفیلی
  • بیماریهای روماتیسمی مثل آرتریت و فیبرومیالژیا
  • بارداری و اختلالات مربوط به آن
  • بیماریهای پوست مثل اگزما و آکنه
  • فشار خون بالا
  • میگرن
  • اضطراب و افسردگی
  • گرفتگی برونش ناشی از آلرژی و آسم
  • واریس
تحقیق علمی درمورد تاثیر بادکش در درمان این بیماریها صورت نگرفته است.
 

اثرات جانبی بادکش

بادکش کردن تا حدودی ایمن و بی خطر است تا زمانیکه شما به مرکز حرفه ای و تخصصی مراجعه کنید. اما در نقطه ای که فنجان قرار گرفته و بادکش انجام می شود، عوارض زیر ممکن است مشاهده شود:
  • احساس ناراحتی
  • سوختگی
  • کبودی
  • عفونت پوست
در بادکش کردن ملاحظاتی وجود دارد که درصورت نادیده گرفتن، می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. مثلا اگر برای کسی که فشار خونش بالاست، از بادکش گرم و در محل غیرمرتبط استفاده شود، می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند. یا اگر در یک زمان در دو ناحیه خاص از بدن دو نوع بادکش استفاده شود، امکان افت فشار خون و بیهوشی فرد زیاد است. همچنین اگر لیوان بادکش بیش از حد روی سیاهرگ یا سرخرگ قرار گیرد، باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات جدی مثل پارگی عروق می‌شود. بادکش کردن در افرادی که دچار شکستگی عضو هستند هم ممنوع است و در فرد مبتلا به سرطان توسعه یافته، نباید بادکش انجام شود.
 

سوالاتی که پیش از بادکش باید از پزشک خود بپرسید

پیش از انجام بادکش و یا هرنوع درمان مکمل یا جایگزین حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین با فرد درمانگری که قرار است عمل بادکش را انجام دهد نیز صحبت کنید. از او بپرسید:
  • آنها برای درمان چه بیماریهایی از بادکش استفاده می کنند؟
  • در این باره آموزشی دیده است؟
  • تجربه های وی در استفاده از بادکش و درمان بیماران چیست؟
  • آیا برای بیماریم درمان های استاندارد را دریافت می کنم؟
  • آیا دلیلی هست که نباید از بادکش استفاده کنم؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات