برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

در زمستان از این ۶ سبزی غافل نشوید

در زمستان از این ۶ سبزی غافل نشوید خوردن سبزیجات غنی از ویتامین به ویژه در فصل سرد سال می‌تواند شما را از بسیاری بیماری‌ها مصون نگه دارد. این ۶ سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا طعم سلامت را هر روز بچشید. خوردن سبزیجات غنی از ویتامین به ویژه در فصل سرد سال می‌تواند شما را از بسیاری بیماری‌ها مصون نگه دارد. این ۶ سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا طعم سلامت را هر روز بچشید.

1. کلم ‌پیچ

کلم‌پیچ سبزی‌ای بسیار غنی حاوی مقادیری ویتامین A، C و K است. کلم پیچ حاوی مقادیر بالایی انرژی می باشد و دارای آب فراوان و فیبر بالایی است. ویتامین‌های گروه B مخصوصا ویتامین 1B و 3B که در متابولیسم انرژی و سیستم عصبی نقش مهمی ‌برعهده دارند به وفور در کلم پیچ یافت می‌شوند. لیگمین موجود در کلم پیچ به عنوان یک استروژن گیاهی عمل می‌کند و به خصوص برای سلامت قلب زنانی که در سنین یائسگی هستند، بسیار مفید است. میزان اسید فولیک کلم پیچ نیز بسیار زیاد است. اسید فولیک از تولید ماده‌ای به نام هموسیستئین جلوگیری می‌کند و مانع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. غیر از موارد نامبرده، مصرف کلم‌پیچ باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و از سرطان‌های تخمدان و رحم پیشگیری می‌کند. در ضمن این سبزی چون باعث آزادسازی تدریجی قند می‌شود برای افراد دیابتی مفید است.

 

2. شلغم

شغلم سبزی ارزان‌قیمت و در دسترسی است که سالم و راحت کشت می‌شود و حاوی ۱۰ درصد مواد قندی، ویتامین و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم است. شلغم به دلیل داشتن گلوکوزینولیت‌ها به سبزی ضدسرطان معروف است البته از این خاصیت شلغم به شرطی بهره می‌برید که آن را به‌صورت خام بخورید زیرا حرارت «گلوکوزینولیت» را از بین می‌برد. شلغم پاک‌کننده و سازنده خون است و از ابتلا به بعضی سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کند. پتاسیم موجود در شلغم، فشارخون را پایین می‌آورد و آرسنیک آن در تشکیل گلبول‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیمی دارد. از طرفی فسفر موجود در شلغم باعث تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود. این گیاه حاوی مقدار زیادی آهن و مس است که باعث ازدیاد خون به‌ویژه هموگلوبین می‌شود. همچنین وجود ویتامین‌های A ،B و C در برگ و ریشه آن به خوبی نشانگر نقش موثر آن در حفظ تعادل عصبی و به‌خصوص تعادل تغذیه‌ای آن است. عصاره شلغم به علت خاصیت حل‌کنندگی که روی اسیداوریک دارد، دفع‌کننده سنگ‌های کلیوی است.

 

3. نخودفرنگی

نخودفرنگی منبع پروتئین است اما نسبت به سایر منابع پروتئین، چربی کمتری دارد. در عین حال منبع خوب پکتین و سایر فیبرهای غذایی است که می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد. این سبزی منبع بسیار خوبی از ویتامین‏های K ،C، 1B، 9B و همچنین منیزیم و آهن است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای کم خونی فقرآهن مناسب است. تحقیقات ثابت کرده، لوتئین موجود در نخودفرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ‌مانند کاتاراکت (آب مروارید) کمک می‌‏کند و فولیک اسید و ویتامین 6B موجود در نخودفرنگی برای ارتقای سلامت قلب و عروق افراد بسیار مفید است. البته نخودفرنگی‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین است و از آنجایی که پورین می‏تواند به اسیداوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسیداوریک منجر شود. به همین دلیل اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز کنند.

 

4. کدوحلوایی

کدوحلوایی منبع خوب آنتی‌اکسیدان‌هاست. این گیاه حاوی پیش‌ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌ترشدن این بافت کمک می‌کند. بتاکاروتن موجود در کدو در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و این ویتامین برای بینایی و رشد استخوانی ضروری است. کدوحلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌هاست؛ به‌عنوان مثال، غنی از پتاسیم است و می‌تواند فشارخون بالا را کاهش دهد یا به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنویید تا ۳۰ درصد از بروز انواع سرطان‌ها پیشگیری ‌کند. تخمه‌های کدوحلوایی منابع سرشار از روی و اسیدهای چرب امگا3 هستند و مهارت و توان مغز را بالا می‌برد و به فکرکردن بهتر و سریع‌تر کمک می‌کنند. در عین حال باعث تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود.

 

5. گل‌کلم

گل کلم منبع عالی ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و باعث بهبود زخم می‌شود. پتاسیم و منیزیم موجود در آن به حفظ فشار خون کمک می‌کند و فیبر غذایی موجود در آن برای هضم غذا مفید است. این سبزی حاوی ترکیبی به نام «گلوکورافین» است که معده و روده را از زخم معده و سرطان محافظت می‌کند. اسید چرب امگا? و ویتامین K موجود در آن نیز از التهاب مزمن که عامل ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت، درد مزمن و برخی بیماری‌های روده‌ای است، پیشگیری می‌کند. آلیسین موجود در آن نیز احتمال خطر سکته و بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 

6. کلم‌قمری

این سبزی شاید سبزی مورد علاقه شما در بچگی نبوده باشد اما منبع ترکیب‌های سولفیدی و آلدییدی است و همچنین سرشار از ویتامین C و همین‌طور کلسیم، فسفر، پتاسیم و مقادیری کمی‌ نیز ویتامین‌های گروه A و B است. مصرف کلم‌قمری در کمک به پیشگیری از سرطان، بیماری‌های التهابی و کمک به درمان سوء‌هاضمه موثر است. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند کلم‌قمری حاوی ترکیبات مفید لوتون و زیگزانتین است که در محافظت از چشم و پیشگیری از ضعف بینایی تاثیر دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات