برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تصلب شرایین خطر آلزایمر را بالا می برد

تصلب شرایین خطر آلزایمر را بالا می برد مطالعات نشان می دهد تصلب شرایین نقش مخربی بر فعالیت های حیاتی مغز دارد و سبب کاهش حافظه می شود.

مطالعات نشان می دهد تصلب شرایین نقش مخربی بر فعالیت های حیاتی مغز دارد و سبب کاهش حافظه می شود.

به گزارش ساینس دیلی، به باریک و سخت شدن عروق، تصلب شرایین گفته می شود. مطالعات محققان جامعه فیزیولوژیک آمریکا نشان می دهد کاهش انعطاف پذیری عروق که با افزایش سن روی می دهد، علاوه بر مشکلات قلبی، در کاهش حافظه و افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر نیز موثر است.
محققان با استفاده از کلریدکلسیم یکی از شریان های کاروتید موش های آزمایشگاهی را مسدود کردند و اثرات مستقیم آن بر عملکرد و سلامت مغز را بررسی کردند. این مطالعه نشان می دهد سختی عروق سبب افزایش پپتیدهای بتا آمیلوئید در مغز موش می شود که ارتباط مستقیمی با بیماری آلزایمر دارد. در واقع تجمع بتا آمیلوئید مهمترین دلیل ابتلا به آلزایمر است.
این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های زوال عقل در اختیار محققان قرار می دهد.
بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر 67 ثانیه یک نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا می شود و از هر سه فرد مبتلا به آلزایمر، یک نفر جان خود را از دست می دهد.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت اکنون آلزایمر مهمترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود 605 میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی جهان است. از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل جان خود را از دست می دهد.
بررسی های محققان مرکز آلزایمر آمریکا نشان می دهد که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از 60 سالگی، دو برابر سرطان سینه است. در ادامه تحقیقات آمده است که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از 60 سالگی یک به 6 است؛ در حالی که این رقم در مردان یک به 11 است.
نتایج این مطالعه در آخرین کنفرانس بیماری های قلب و عروق آمریکا مطرح شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات