برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اینها متهمان اصلی گردن درد هستند

اینها متهمان اصلی گردن درد هستند اگر شما هم عادت به استفاده از تلفن هوشمند یا لپ، خواندن کتاب و مجله و خزیدن در مبل و تماشای تلویزیون دارید، حتما در ادامه روز با گردن درد دست و پنجه نرم می کنید. این عادت ها بدنتان را به مدت طولانی در حالتی نامناسب قرار می دهند و مستعد آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد از اعضای بدن. بدن انسان برای حرکت طراحی شده اما شما گردن و شانه خود را مجبور می کنید به مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار بگیرد.
اگر شما هم عادت به استفاده از تلفن هوشمند یا لپ، خواندن کتاب و مجله و خزیدن در مبل و تماشای تلویزیون دارید، حتما در ادامه روز با گردن درد دست و پنجه نرم می کنید. این عادت ها بدنتان را به مدت طولانی در حالتی نامناسب قرار می دهند و مستعد آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد از اعضای بدن. بدن انسان برای حرکت طراحی شده اما شما گردن و شانه خود را مجبور می کنید به مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار بگیرد.
به نظر می‌رسد که هفت نفر از ده نفر در دوره‌ای از زندگی درد گردن را احساس کرده‌اند که گاه ممکن است موقتی بوده و خودبه‌خود برطرف گردد. در اغلب موارد فشار مضاعف کاری عامل درد گردن است زیرا در این حالت عضلات گردن برای حفظ انحنای طبیعی این اندام کشش بیشتری را تحمل می‌کنند. به‌این‌ترتیب بروز دردهای گردن دور از انتظار نیست و حتی درد ممکن است تا شانه‌ها و سر نیز ادامه یابد. گرچه درد گردن در بیشتر موارد خطرناک نیست اما توصیه می‌شود از بروز آن پیشگیری شود زیرا می‌تواند در طولانی‌مدت موجب ضعف فیزیکی شده و بیماری‌های ستون فقرات را در پی داشته باشد. اما مهم‌ترین علل زمینه‌ساز دردهای گردن را می‌توان چنین برشمرد:
 
1-وضعیت بدنی نادرست: اگر بدن به مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده نادرستی قرار گیرد به‌تدریج دردها و آسیب‌های جدی استخوان‌ها و همچنین مفاصل ایجاد می‌شود. بی‌تحرکی بدن در یک حالت طی چندین ساعت باعث می‌شود ماهیچه‌ها سفت شده و بیشتر تحت‌فشار و کشش باشند. این مشکل افرادی را که مشاغل مانند کار با رایانه دارند بیشتر تهدید می‌کند. اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار دارید، هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود برخیزید، چند حرکت کششی انجام دهید و وضعیت خود را تغییر دهید.
 
2-حالات عصبی و هیجانی: محققان طی چندساله اخیر ارتباط مستقیم حالات روحی و سلامت جسمانی را تایید کرده‌اند. ازجمله می‌توان به دردهای گردن اشاره کرد که در بسیاری موارد به خاطر فشارهای روحی و عصبی بروز می‌کند. نگرانی، اضطراب، استرس و افسردگی فشاری بر بدن وارد می‌کند که معمولا با درد شانه‌ها، گردن و پشت ظاهر می‌شود.
 
3-واکنش‌های شیمیایی بدن: واکنش‌های شیمیایی و عصبی بدن نسبت به محرک‌های مختلف نیز با دردهای گردن در ارتباط است. مصرف بیش‌ازحد قهوه، نوشیدنی‌های حاوی الکل و گوشت قرمز ph بدن را تغییر می‌دهد و زمینه‌ساز بروز التهابات جدی و دیگر واکنش‌های مضر بدن می‌شود.

4-ضعف عضلات: بی‌تحرکی زیاد، تکرار حرکات اشتباه و استرس مداوم باعث ضعیف شدن عضلات گردن و پشت می‌شود. این مشکل در صورت کمبود ریزمغذی‌ها در برنامه غذایی یا انجام تمرینات فیزیکی خیلی شدید به‌خصوص اگر بدن عادت نداشته باشد، تشدید می‌گردد.
 
 
5-استفاده مداوم از تلفن همراه: افرادی که به‌طور مداوم از تلفن همراه استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به دردهای گردن و پشت هستند. پایین نگه‌داشتن سر برای نگاه کردن به صفحه نمایش انقباض عضلات و در نتیجه فشار و کشش زیادی را در پی دارد.
 
6-سیگار: ترکیبات سمی موجود در سیگار زمینه‌ساز بیماری‌های مزمنی در بسیاری از اندام‌های حیاتی بدن می‌شوند. مصرف بیش‌ازحد توتون، کشش و تنش در پشت و گردن ایجاد می‌کند زیرا موجب کمبود آب مهره‌های پشت و گردن شده که تا حد زیادی احساس درد را افزایش می‌دهد.

7-آسیب ها: علت برخی گردن دردها، آسیب هایی است که به این ناحیه وارد شده است. صدمات وارد به ناحیه گردن در ورزشهای رزمی باعث بروز درد در ناحیه بین گردن و شانه می شود. آسیب های نخاعی نیز باعث ایجاد درد و بی حسی در گردن، شانه، بازوها و پاها می گردند. گاهی نیز در اثر تصادفات رانندگی، حرکت شلاقی گردن که گردن را ناگهان و بشدت به جلو و عقب می برد، به گردن درد منجر می شود. التهاب ناشی از این حرکت باعث درد طولانی، ضعف و عملکرد محدود گردن می گردد. اسپاسم های عضلانی که به تدریج و دقایق یا ساعاتی پس از حوادث ظاهر می شود نیز از دیگر علل گردن دردهای ناشی از آسیب است.

8-فتق دیسک گردن: رادیکولوپاتی که در نتیجه فتق دیسک گردن ایجاد می شود باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب گردن و بروز درد می گردد. افرادی که رادیکولوپاتی دارند دردی ضربان دار یا بی حسی دارند که از گردن شروع شده و تا بازوها کشیده می شود.
تنگی کانال نخاعی نیز از جمله علل گردن درد است. علائم آن شبیه به رادیکولوپاتی است و درد به بازوها کشیده می شود و با گذشت زمان عضلات کوچک می شوند.
گاهی نیز تومور استخوانی یا نخاعی باعث دردهای غیرقابل توضیح گردنی می شوند.
برخی بیماریها نیز عوارض گردن درد دارند. بعنوان مثال بیماری مننژیت باعث سفتی عضلات گردن می گردد. یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی باعث گردن می شود، چون مفصل فک و گردن با هم در ارتباط هستند. و یا آرتروز و روماتوئید آرتریت نیز از جمله بیماریهای التهابی هستند که عوارضی چون گردن درد دارند.
 

توصیه‌هایی برای پیشگیری از درد گردن

  • علاوه بر توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، رعایت برخی توصیه‌ها نیز می‌تواند به پیشگیری و تسکین این دردها کمک کند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
  • انجام تمرینات کششی، حداقل یک بار در روز
  • ورزش‌های مناسب پشت، گردن، شانه‌ها و سر
  • خوابیدن روی تشک سفت و بالش نسبتا کوتاه
  • حفظ وضعیت بدن در حالت صاف و بدون قوز، حتی در زمان نشستن‌های طولانی
  • رعایت احتیاط هنگام حمل اجسام سنگین. حتما در صورت نیاز از فرد دیگری کمک بگیرید.
  • پرهیز از خوابیدن به پشت و ترجیحا خوابیدن به پهلو
  • پوشیدن لباس کافی در هوای سرد
البته اگر به رغم رعایت این نکات باز هم از درد مزمن گردن ناراحت هستید، حتما به پزشک مراجعه نمایید تا درمان‌های مناسب تجویز شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات