برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های طبیعی جایگزین در بیماری ام اس

درمان های طبیعی جایگزین در بیماری ام اس تخمین‌ها از این حکایت دارد که حداقل نیمی از افراد مبتلابه بیماری‌ام‌اس از مکمل‌ها، گیاهان دارویی و دیگر درمان‌های طبیعی برای درمان بیماری خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید که از درمان‌های طبیعی، مخصوصا گیاهان دارویی استفاده کنید ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.
تخمین‌ها از این حکایت دارد که حداقل نیمی از افراد مبتلابه بیماری‌ام‌اس از مکمل‌ها، گیاهان دارویی و دیگر درمان‌های طبیعی برای درمان بیماری خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید که از درمان‌های طبیعی، مخصوصا گیاهان دارویی استفاده کنید ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از چند گیاه دارویی ممکن است برای بیمار مبتلابه ام‌اس مفید باشد، اما استفاده از صدها گیاه دارویی می‌تواند برای فرد مضر باشد و باعث اختلال در عملکرد داروی او شود. اگر پزشک شما چراغ سبز به شما نشان داد، می‌توانید گنجاندن این درمان‌های جایگزین را در برنامه درمانی ‌ام‌اس خود لحاظ کنید.
 

مکمل‌های کرانبری

مکمل‌های کرانبری می‌توانند یک درمان طبیعی برای جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری باشند که یک مشکل مرسوم برای زنان مبتلابه ام‌اس است. دکتر آلن بولینگ، پزشکیار موسسه عصب‌شناسی کلرادو در شهر دنور و استاد بالینی عصب‌شناسی در دانشگاه کلرادو می‌گوید که عفونت‌های دستگاه ادراری می‌توانند باعث بدتر شدن مشکلات عصب‌شناسی شوند. او می‌گوید که اگر ضعف خفیف عضلات پا داشته باشید، عفونت‌های دستگاه ادراری باعث می‌شوند که با گذشت زمان دچار ضعف شدید عضلات پا شوید. باوجوداین، اگر قبل از ابتلا به ام‌اس عفونت دستگاه ادراری داشته باشید، مصرف کرانبری نمی‌تواند کمکی به شما کند. او اضافه می‌کند که سعی کنید هر عفونت فعالی را فورا با استفاده از یک آنتی‌بیوتیک درمان کنید.
 

ویتامین D

بدن شما برای جذب کلسیم و مقابله با پوکی استخوان که از عوارض مرسوم ام‌اس است به ویتامین D نیاز دارد. دکتر ماری رنسل، عصب‌شناس مرکز درمانی و تحقیقاتی کلینیک کلیولند در اوهایو می‌گوید که اکثر افراد مبتلابه ام‌اس کمبود ویتامین D دارند که باید از طریق مکمل‌های دهانی این کمبود را جبران کنند. ویتامین D به‌عنوان یک درمان طبیعی است که مزیت فراوانی برای استخوان‌های شما دارد. در شماره ماه مارس ۲۰۱۴ ژورنال JAMA Neurology تحقیقی به چاپ رسید که به مدت ۵ سال افرادی را مورد مطالعه قرار داد که در مراحل اولیه‌ام‌اس بودند. سرعت پیشرفت ام‌اس در میان افرادی کمتر بود که در خون آن‌ها سطوح بالاتری از ویتامین D وجود داشت.
 

روغن گل مغربی (اسید لینوائیک)

اسید لینولئیک را می توان در دانه آفتابگردان، روغن گیاه گلرنگ و روغن گل مغربی پیدا کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف اسیدلینولئیک به شکل مکمل، علائم ام اس را به آرامی بهبود می بخشد.
 

ماساژ

بسیاری از مبتلایان به ام اس، برای کاهش استرس و افسردگی و شل شدن عضلات، بطور منظم ماساژ می گیرند. شواهدی مبنی بر اینکه ماساژ دوره بیماری را تغییر می دهد وجود ندارد. اما منعی هم برای بیماران مبتلا به ام اس برای ماساژ وجود ندارد. اگر پوکی استخوان دارید حتما به ماساژور خود این موضوع را بگویید. بهتر است پیش از ماساژ با پزشک خود نیز مشورت کنید.
 

طب سوزنی

دکتر بولینگ می‌گوید که طب سوزنی برای درد مفید است و خطر ناشی از طب سوزنی کم است، اما به افراد مبتلابه ام‌اس می‌گوید که در استفاده از طب سوزنی یک احتیاط را به خرج دهند. این احتیاط این است که غالبا پس از جلسه طب سوزنی داروهای گیاهی چینی را به بیماران توصیه می‌کنند. بسیاری از این داروهای گیاهی چینی مرسوم مانند جینسینگ آسیایی می‌توانند سیستم ایمنی را فعال کنند و ام‌اس را بدتر کنند یا در عملکرد داروها اختلال ایجاد کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که پس از جلسه طب سوزنی از مصرف هر داروی گیاهی خودداری کنید.
 

سرد کردن

گرمای زیاد غالبا باعث بدتر شدن علائم ام‌اس می‌شود و می‌توان این علائم را با سرد کردن بهبود داد. از راه‌های ساده برای سرد کردن خود می‌توان به نوشیدنی‌های خنک و ماندن در اتاق خنک اشاره کرد. از راه‌های دیگر می‌توان به پوشیدن لباس‌هایی اشاره کرد که خاصیت خنک‌کنندگی دارند. بر اساس نتایج تحقیق دکتر بولینگ، سرد کردن یا خنک‌سازی به بهبود پیاده‌روی و دید کمک می‌کند و احتمالا تفکر، قدرت و خستگی را نیز بهبود می‌بخشد. انجمن ام‌اس آمریکا جلیقه‌های خنک‌کننده‌ای را برای افراد مبتلابه ام‌اس فراهم آورده است.
 

داروی گیاهی جینکو بیلوبا

شواهدی وجود دارد که گیاه دارویی جینکو بیلوبا می‌تواند به رفع خستگی کمک کند. اما مراقب مصرف این گیاه دارویی باشید، چون می‌تواند دیگر داروهای مصرفی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، جینکو باعث می‌شود که خون شما بیش‌ازحد رقیق شود. پیش از مصرف این گیاه دارویی با پزشک خود صحبت کنید و داروهای مصرفی خود را نیز با پزشک خود در میان بگذارید. همواره پیش از هر عمل جراحی مصرف جینکو را متوقف سازید. در شماره ماه سپتامبر ۲۰۱۲ ژورنال Neurology تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن اگرچه جینکو بیلوبا غالبا باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شود، اما مصرف این گیاه دارویی دوبار در روز هیچ کمکی به بیماران ام‌اس در بهبود تفکر آن‌ها نکرد.
 

تمام فکر و ذهن خود را متمرکز کنید

دکتر رنسل می‌گوید: «مدیتیشن می‌توان به بهبود بیماری ‌ام‌اس، خستگی، کیفیت زندگی و درد کمک کند.» این درمان ذهنی- بدنی می‌تواند باعث تسکین استرس شود که از مشکلات مرسوم افراد مبتلابه ام‌اس است. مدیتیشن شامل استفاده از تمرین‌های نفس کشیدن عمیق و متمرکز کردن ذهن خود روی یک کلمه یا عبارتی است که به آرام شدن شما کمک می‌کند. شما می‌توانید این کار را در اتاق ساکت خانه خود یا با عضو شدن در کلاس‌های تای چی انجام دهید. چینی‌های باستان از ترکیب مدیتیشن و تنفس عمیق برای بهبود توانایی پیاده‌روی خود استفاده می‌کردند.
 

تناسب‌اندام

دکتر بولینگ می‌گوید که یوگا می‌تواند تاثیرات مفیدی روی علائم بیماری‌ام‌اس داشته باشد. از میان علائم ام‌اس علامت خستگی بیشتر از همه موردتحقیق قرارگرفته است. یوگا می‌تواند به استحکام و سفتی عضله کمک کند. باوجوداین، از تمرین‌های بسیار سخت یوگا و حالت‌هایی از یوگا خودداری کنید که احتمال زمین‌خوردن شما را افزایش می‌دهند.
 

سبک زندگی

دکتر بولینگ می‌گوید قابل‌درک است که افراد مبتلابه ام‌اس به دنبال درمان‌های جایگزین باشند، چون در طب رایج هیچ درمان یا دارویی برای درمان کامل علائم بیماری‌ام‌اس وجود ندارد. او به این بیماران می‌گوید که عادت‌های روزانه خود را نیز مدنظر بگیرند، چون سبک زندگی نیز می‌تواند روی بیماری‌ام‌اس تاثیر داشته باشد. از میان عادت‌های مفید می‌توان به تغذیه سالم، سیگار نکشیدن و ننوشیدن مشروبات الکلی اشاره کرد. البته موکدا توصیه می‌شود که به‌هیچ‌وجه روش درمانی رایج بیماری‌ام‌اس را به دلیل درمان‌های جایگزین، حتی درمان‌های طبیعی، کنار نگذارید.
 

از کجا بفهمم کدامیک از این درمان ها برای من مفید است؟

درمان های جایگزین، در بسیاری از موارد مفید هستند اما برخی درمانها در مورد شما عمل نکرده و می تواند پرهزینه و حتی خطرناک باشد. بهترین راه برای ایمنی از عوارض و خطرات موجود، آگاهی پیدا کردن از یک محصول قبل از استفاده کردن است. مشورت با پزشک، مشورت با کسانی که قبلا این محصول را استفاده کرده اند، مطالعه سابقه فعالیت شرکت تولید کننده محصول و ارزیابی فواید محصول در مقابل عوارض آن به تصمیم گیری صحیح شما کمک خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات