برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

9 تصور غلط درباره سرطان پروستات

9 تصور غلط درباره سرطان پروستات متاسفانه، امروزه تصورهای غلط زیادی در مورد سرطان پروستات وجود دارد که در این مقاله هدف ما بیان 9 تصور غلط مرسوم در مورد این بیماری است تا خواننده بتواند با آگاهی از این تصورات غلط و پی بردن به حقایق مربوط به این بیماری بر علم و دانش خود در مورد این بیماری بیفزاید.
اکثر افراد فکر می‌کنند که مبتلابه سرطان پروستات نمی‌شوند، مگر آنکه پدر یا برادر آن‌ها مبتلابه سرطان پروستات باشد.» باوجوداین، با توجه به اینکه هرساله در سرتاسر جهان بیش از 1/1 میلیون نفر مبتلابه سرطان پروستات می‌شوند، متاسفانه، امروزه تصورهای غلط زیادی در مورد سرطان پروستات وجود دارد که در این مقاله هدف ما بیان 9 تصور غلط مرسوم در مورد این بیماری است تا خواننده بتواند با آگاهی از این تصورات غلط و پی بردن به حقایق مربوط به این بیماری بر علم و دانش خود در مورد این بیماری بیفزاید.
 

1-تصور غلط: سرطان پروستات بیماری افراد مسن است.

حقیقت: اگرچه این حقیقت دارد که اکثر افراد مبتلابه سرطان پروستات سن بالایی دارند، اما این امکان وجود دارد که افراد جوان‌تر نیز مبتلابه سرطان پروستات شوند. حدود 40 درصد از موارد ابتلا به بیماری سرطان پروستات پیش از سن 65 سالگی رخ می‌دهد. یک حقیقت مرسوم در مورد تمام مردها این است که امکان دارد در دهه 50 سالگی عمر خود و حتی در دهه 40 ‌سالگی عمر خود مبتلابه سرطان پروستات شوند.

انجام تست غربالگری سرطان پروستات یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر موردبحث فراوان قرارگرفته است، اما جامعه سرطان آمریکا به افراد با خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات توصیه می‌کند که حداقل در مورد شروع تست آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) قبل از سن 50 سالگی با پزشک خود صحبت کنند. باوجوداین، افرادی که در خانواده خود سابقه سرطان پروستات را دارند بهتر است که در سن 40 سالگی یا 45 سالگی تست غربالگری سرطان پروستات را شروع کنند، چون افراد جوان‌تری که مبتلابه انواع پیشرفته یا پیش‌رونده سرطان پروستات هستند در مقایسه با افراد مسن‌تر مبتلابه همین انواع سرطان پروستات طول عمر کمتری خواهند داشت.

 

2-تصور غلط: پدر من مبتلابه سرطان پروستات است، پس من هم مبتلابه سرطان پروستات می‌شوم.

حقیقت: به‌طورکلی، فردی که یکی از بستگانش (برای مثال پدر یا برادرش) مبتلابه سرطان پروستات باشد، احتمال ابتلای او به سرطان پروستات دوبرابر احتمال ابتلا در فردی است که بستگانش مبتلابه سرطان پروستات نیستند. اگر دو نفر از بستگان شما، یعنی هم پدر و هم برادر شما مبتلابه سرطان پروستات باشند، احتمال ابتلا به این سرطان در شما 5 برابر می‌شود. باوجوداین، نمی‌توان گفت که همه افراد دارای سابقه سرطان پروستات در خانواده خود مبتلابه این بیماری می‌شوند؛ همچنین نمی‌توان گفت که همه افراد مبتلابه سرطان پروستات در خانواده خود سابقه این بیماری رادارند.

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلابه سرطان پروستات است، در مورد انجام تست‌های PSA با پزشک خود صحبت کنید.

این امکان وجود دارد که پزشک شما بافت‌برداری‌هایی را توصیه کند، اما این کار به معنای این نیست که قطعا مبتلابه سرطان پروستات هستید یا مبتلابه سرطان پروستات خواهید شد.

 

3-تصور غلط: سرطان پروستات مرگبار نیست.

حقیقت: اگرچه میزان بقا پنج‌ساله در میان بیماران مبتلابه سرطان پروستات بسیار بالا است، اما به عقیده جامعه سرطان آمریکا سرطان پروستات پس از سرطان ریه دومین سرطانی است که به مرگ در مردها منجر می‌شود. پزشکان می‌گویند که اکثر سرطان‌های پروستات به‌آرامی پیشرفت می‌کنند و می‌توان در طی سال‌های زیادی این نوع از سرطان‌ها را درمان کرد یا به‌طور فعالانه مدیریت و کنترل کرد. باوجوداین، بعضی از انواع سرطان پروستات پیش‌رونده و خطرناک هستند. خوشبختانه، سرطان پروستات اکثر افراد مبتلابه این سرطان از نوع کشنده و مرگبار نیست. باوجوداین، مشکل این است که تا پیش از بافت‌برداری نمی‌توان نوع سرطان پروستات را تشخیص داد.
 

4-تصور غلط: اگر سرطان پروستات دوباره رخ دهد، امکان درمان آن هرگز وجود نخواهد داشت.

حقیقت: بازگشت یا عود سرطان پروستات می‌تواند ازنظر احساسی تاثر مخربی روی فرد داشته باشد، مخصوصا اگر برای درمان سرطان پروستات خود تحت یک دوره تست غربالگری سرطان پروستات، بافت‌برداری، تشخیص، پرتودرمانی و عمل جراحی قرارگرفته باشد. به‌عبارت‌دیگر، این امکان وجود دارد که عود سرطان پروستات ناامیدی فرد را افزایش دهد و او را از مبارزه با بیماری خود و از تلاش در جهت درمان بیماری خود بازدارد. اما باید گفت که عود یا بازگشت یک سرطان به این معنا نیست که مرگ شما نزدیک شده است. عود یا بازگشت سرطان پروستات تنها به معنای این است که شما احتمالا باید یک رویکرد درمانی دیگری همچون هورمون درمانی یا درمان ترکیبی را امتحان کنید. پس عود سرطان پروستات به این معنا نیست که دیگر امکان درمان سرطان پروستات برای شما وجود ندارد و به‌تدریج به مرگ نزدیک می‌شوید.
 

5-تصور غلط: تست‌های PSA تاثیر منفی روی شما می‌گذارند.

حقیقت: اگرچه بعضی از کارشناسان مخالف انجام منظم تست‌های PSA هستند، اما دلیل مخالفت آن‌ها الزاما خود تست نیست، چون این تست صرفا یک آزمایش خون ساده است. تست PSA بی‌عیب و نقص نیست، اما این را نیز باید گفت که این تست ذاتا برای سلامتی شما خطرناک نیست. مشکل واقعی این تست توانایی یا عدم توانایی ما در تفسیر نتایج آن به‌منظور تصمیم‌گیری در مورد تست‌های بعدی و درمان است. ازآنجایی‌که دلیل سطوح PSA بالا (میزان بالای آنتی‌ژن اختصاصی پروستات) می‌تواند ناشی هر چیزی (از دوچرخه‌سواری گرفته تا انزال) باشد، نیازی نیست که بسیاری از مردان به خاطر بالا بودن PSA تحت بافت‌برداری قرار بگیرند. این به این معنا نیست که تست‌های PSA باارزش نیستند یا نمی‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند. از زمانی که از تست‌های PSA به‌طور وسیع استفاده‌شده است، میزان تشخیص سرطان پروستات در افراد بالا رفته است و میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات کاهش‌یافته است. یکی از دلایل کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات می‌تواند این باشد که تست‌های PSA منجر به بافت‌برداری‌هایی می‌شوند که امکان تشخیص زودهنگام سرطان پروستات را فراهم می‌آورند و همین تشخیص زودهنگام باعث می‌شود که بتوان بیماری را در همان مراحل اولیه خود درمان کرد. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که در مورد انجام دادن یا انجام ندادن تست‌های PSA و زمان انجام آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.
 

6-تصور غلط: اگر میزان کل آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا همان PSA پایین باشد، مبتلابه سرطان پروستات نیستید.

حقیقت: در تشخیص سرطان پروستات بررسی سطوح PSA ارزشمند است، اما این را نمی‌توان گفت که با بررسی سطوح PSA می‌توان به طور قاطع وجود سرطان پروستات را در فردی تشخیص داد؛ بنابراین باید گفت که سطوح PSA بالا الزاما به معنای داشتن سرطان پروستات نیست، همان‌طور که سطوح PSA پایین نیز الزاما بیانگر عدم ابتلا به سرطان پروستات نیست. برای اینکه بتوان وجود سرطان پروستات را به‌طور دقیق در فردی تشخیص داد به انجام سه تست مختلف نیاز است. این تست‌ها شامل PSA، معاینه انگشتی مقعد (DRE) و بافت‌برداری پروستات است. معاینه انگشتی مقعد این امکان را به پزشک شما می‌دهد که غده پروستات را لمس کند. پزشک شما می‌تواند بر اساس نتایج معاینه انگشتی مقعد نیاز یا عدم نیاز به بافت‌برداری را تشخیص دهد.
 

7-تصور غلط: درمان سرطان پروستات همواره باعث ناتوانی جنسی می‌شود.

حقیقت: اخیرا در ژورنال America- medica- Associatio- تحقیقی به چاپ رسیده است که بر اساس نتایج آن نیمی از مردهایی که پیش از درمان سرطان پروستات از عملکرد جنسی خوبی برخوردار بودند پس از درمان سرطان پروستات نیز همچنان عملکرد جنسی خوبی داشتند. از میان دیگر شرکت‌کننده‌های این تحقیق تنها بعضی‌ها از آن‌ها ناتوانی جنسی متوسط تا شدید را تجربه کردند و باقی افراد کاهش عملکرد جنسی خفیفی را تجربه کردند و غالبا این عملکرد جنسی آن‌ها در طول چند ماه تا یک سال به حالت طبیعی خود بازگشت. از طرف دیگر بسیاری از افراد تا پیش از آنکه به دهه شصت و هفتاد عمر خود برسند دچار مشکلاتی در عملکرد جنسی خود می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، دلیل ناتوانی جنسی یک فرد الزاما درمان سرطان پروستات نیست، بلکه این امکان وجود دارد که فرد پیش از درمان سرطان پروستات خود بنا به علل دیگری از ناتوانی جنسی رنج ببرد. علاوه بر این، درمان پروستات نمی‌تواند ناتوانی جنسی را حل کند، اما این امکان وجود دارد که درمان سرطان پروستات از بدتر شدن ناتوانی جنسی در بسیاری از مردها جلوگیری کند.
 

8-تصور غلط: درمان سرطان پروستات همواره باعث بی‌اختیاری می‌شود.

حقیقت: بسیاری از افراد بر این تصور هستند که درمان سرطان پروستات باعث بی‌اختیاری ادراری می‌شود، اما این را باید گفت که این یک تصور نادرست است. بر اساس نتایج تحقیقی منتشرشده در ژورنال بین‌المللی اورولوژی می‌توان گفت که از هر 5 نفر مرد سالمندی که از سرطان پروستات جان سالم به درمی‌برند تنها 1 نفر از آن‌ها به دلیل درمان بیماری خود دچار بی‌اختیاری ادراری می‌شود و به‌طورکلی بیماران جوان‌تر این مشکل بی‌اختیاری را نیز سپری می‌کنند. اگر مبتلابه مشکلات مثانه‌ای باشید، احتمال نشت خفیف ادرار در شما افزایش می‌یابد و خوشبختانه این یک وضعیت موقتی یا قابل‌درمان است.
 

9-تصور غلط: مراجعه به یک پزشک دیگر و جویا شدن نظر او اهانت به پزشک خود است.

حقیقت: جویا شدن نظر یک پزشک دیگر به‌دوراز ادب نیست، بلکه کار عاقلانه‌ای نیز هست، چون این امکان وجود دارد که نظر پزشک شما نادرست باشد. حتی بامهارت‌ترین دانشمندها و پزشک‌ها نیز در صورت شک داشتن به تشخیص خود به همکاران خود مراجعه می‌کنند. در ژورنال آسیب‌شناسی بالینی و تجربی تحقیقی منتشر شد که بر اساس نتایج آن بیماران و پزشک‌هایی می‌توانند اطلاعات بهتری در مورد مراحل مختلف سرطان پروستات به دست آورند که دو تکنیسین آزمایشگاه نیز نمونه‌های بافت‌برداری شده را موردبررسی قرار داده باشند. شما این حق را دارید که برای تشخیص و درمان بیماری خود علاوه بر پزشک خود به یک پزشک دیگر نیز مراجعه کنید و نظر پزشک دیگر را جویا شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات