برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اهمیت ورزش در بیماران پسوریازیس

اهمیت ورزش در بیماران پسوریازیس آیا می خواهید کنترل خود را روی بیماری پسوریازیس افزایش دهید؟ شاید شنیده باشید که ورزش می تواند به شما کمک کند. اما ممکن است نگران این باشید که بیماری تان عود کند یا اینکه از ورزش کردن در محیط های عمومی احساس ناراحتی کنید.
آیا می خواهید کنترل خود را روی بیماری پسوریازیس افزایش دهید؟ شاید شنیده باشید که ورزش می تواند به شما کمک کند. اما ممکن است نگران این باشید که بیماری تان عود کند یا اینکه از ورزش کردن در محیط های عمومی احساس ناراحتی کنید. در این مقاله، دو نفر از متخصصین پسوریازیس به شما توضیح می دهند که چرا در تلاش شما برای بهبودی پسوریازیس، ورزش بهترین دوست و همراه است.
 

چرا ورزش برای بیماران مبتلا به پسوریازیس سودمند است

الان منتر، رییس بخش درماتولوژی دانشکده پزشکی بیلور در دالاس می گوید: تصور ما این است که ورزش نقش عمده ای در درمان بیماری پسوریازیس بر عهده دارد.
اما چگونه؟ ورزش به افراد کمک می کند که وزنشان را کنترل کنند، که این مسئله برای بیماران پسوریازیسی بسیار اهمیت دارد. منتر به گزارشگر وبمد می گوید: افراد مبتلا به این بیماری به طور متوسط 7درصد سنگین تر از افرادی هستند که به این بیماری مبتلا نیستند.
پاول یامائوشی سخنگوی موسسه ملی پسوریازیس و مدیر موسسه درماتولوژی مراقبت از پوست سانتامونیکای کالیفرنیا می گوید: اگرچه چگونگی ارتباط این دو مشخص نیست اما بنظر می رسد التهاب نقش مهمی در این میان بازی کند. چاقی منجر به التهاب مزمن می شود، که می تواند پسوریازیس را وخیم تر کند. همچنین بدن در پاسخ به افزایش التهاب شروع به تولید سلول های چربی بیشتر می کند، و این مسئله نیز کنترل وزن را سخت تر می کند.
یامائوشی می گوید: علاوه بر این، ورزش فواید سلامتی دیگری را نیز برای شخص به ارمغان می آورد. با کمک به کنترل وزن، ورزش منظم خطر مشکلات قلبی را کاهش می دهد. این خطرات قلبی در افراد مبتلا به پسوریازیس شایع تر است. بنابراین کنترل وزن به افراد کمک می کند پیشرفت روند درمانشان بهتر صورت گیرد. درمان در افراد دارای اضافه وزن به خوبی پیش نخواهد رفت.
 

چالش های ورزش در افراد مبتلا به پسوریازیس

حتی اگر فرد از فواید ورزش آگاه باشد، ممکن است نسبت به اینکه دست و پای خود را در باشگاه یا استخر عمومی برهنه کند، بی میل باشد. لباس های مخصوص این فضاها مانند لباس شنا، تی شرت و شورت ورزشی چیز هایی نیستند که او دوست داشته باشد از آنها استفاده کند.
منتر می گوید: بسیاری از مبتلایان به این بیماری، برای پرهیز از نگاه های دیگران، تمایل به کناره گیری از اجتماع و تحرک کمتر دارند. این افراد با ترکیب کناره گیری و زندگی بی تحرک با زیاد خوری و زیاد نوشی یک نسخه جدید برای افزایش بی رویه وزن به خود تحمیل می کنند.

ورزش می تواند برای مبتلایان به این بیماری چالش های دیگری نیز ایجاد کند:
  • به عنوان مثال، جراحت ورزشی که به پوست آسیب می زند، می تواند موجب ایجاد پسوریازیس در آن محل شود. این پدیده به نام پاسخ کوبنر شناخته می شود.
  • تعریق و سایش در نواحی کشاله ران، سینه و لایه های شکم می تواند پسوریازیس را وخیم تر کند. این بیماری در محل هایی که دچار سایش و اصطکاک هستند پیشرفت می کند. هر چیزی که پوست حساس را تحریک کرده و باعث سایش آن شود، پسوریازیس را در طول چند هفته تشدید خواهد کرد.
  • ورزش زیاد در افرادی که آرتریت پسوریازیس دارند، می تواند موجب درد مفاصل شود. این بیماری یک نوع آرتریت التهابی است که در حدود یک چهارم افراد پسوریازیسی را درگیر خود می کند.
 

نکاتی ساده برای ورزش کردن بدون تحریک پسوریازیس

  • برای کاهش اصطکاک،  به هنگام ورزش لباس های گشادتر بپوشید
  • به محض اتمام ورزش دوش سبک بگیرید و از سایش و مالش خودداری کنید. این کار پسوریازیس را تحریک می کند.
  • قبل از ورزش، محل هایی را که ممکن است تحریک شوند چرب کنید. مقداری وازلین روی کشاله ران و زیر سینه بمالید. همچنین می توانید مقداری پودر جاذب عرق روی این نواحی بپاشید.
  • با اولین نشانه های سایش و یا التهاب ناشی از ورزش، از دارو های موضعی استفاده کنید تا به سرعت آن را تحت کنترل در آورید. با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
به پیشنهاد یامائوشی برای کنترل بهتر وزن، ورزش های هوازی را با وزنه برداری(لیفتینگ) ترکیب کنید. با حرکات ساده ای مثل پیاده روی یا آهسته دویدن، به آرامی ورزش را آغاز کنید. سپس به تدریج قدرت و استقامت خود را افزایش دهید. فراموش نکنید که ورزش و رژیم غذایی، دست به دست هم بهترین نسخه کنترل وزن و التهاب است. یامائوشی می گوید: هیچ رژیم جادویی وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای قلب که کمترین میزان غذاهای فرآوری شده و چرب را دارا باشد، پیشنهاد خوبی در شروع برنامه است.
یامائوشی می گوید: اگر آرتریت پسوریازیس دارید التهاب را پیش از آغاز برنامه ورزشی جدید، تحت کنترل درآورید. در غیر این صورت درد و التهاب می تواند ورزش را برای شما سخت و طاقت فرسا کند. منتر می افزاید: به عنوان یک قانون، درد ناشی از آرتریت پسوریازیس با ورزش باید بهتر شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات