برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راهی جدید برای تشخیص آلزایمر

راهی جدید برای تشخیص آلزایمر داروی جدیدی که همراه با اسکن پت PET scanمغزی تجویز می‌شود، به تشخیص بیماری آلزایمر کمک می‌کند. اما پیش از آنکه تحت این تست قرار گیرید، باید اول تست‌های پزشکی را به‌طور کامل انجام دهید.
با افزایش سن، فراموش کردن بعضی چیزها امری طبیعی است. اما بسیاری از افراد مسن نگران هستند شاید به بیماری آلزایمر مبتلاشوند که باعث می‌شود یک سری چیزها را به خاطر نیاوردند.

داروی جدیدی که همراه با اسکن پت PET scanمغزی تجویز می‌شود، به تشخیص بیماری آلزایمر کمک می‌کند. اما پیش از آنکه تحت این تست قرار گیرید، باید اول تست‌های پزشکی را به‌طور کامل انجام دهید. اگر در این تست‌ها مشخص شود شما دچار کاهش شدید و جدی حافظه هستید و پزشک هم نتواند دلیل خاصی برای آن بیابد، می‌توانید این تست را انجام دهید. در غیراینصورت، نتایج گمراه کننده بوده و نباید این تست را انجام دهید. دلایل این امر در زیر آمده است:

1) اسکن ثابت نمی‌کند که شما مبتلا به آلزایمر هستید: آلزایمر در مغز یافت می‌شود، زیرا توده‌های سلولی غیرطبیعی را درگیر می‌کند. این توده‌ها پلاک نامیده می‌شوند. اسکن پت که نوعی تست تصویربرداری است، می‌تواند با کمک داروی رادیواکتیو این پلاک‌ها را نشان دهد. در طول انجام تست، دارو به درون بدن وارد شده و به پلاک‌ها متصل می‌شود. سپس از مغز تصاویری گرفته می‌شود. دارو پلاک‌ها را برجسته کرده و در اسکن به نمایش می‌گذارد.

اگر در اسکن هیچ پلاکی در مغز دیده نشود، احتمال خیلی کمتری وجود دارد که شما مبتلا به بیماری آلزایمر باشید. از سوی دیگر، شما می‌توانید در مغز خود این پلاک‌ها را داشته باشید اما مبتلا به بیماری آلزایمر نباشید. به عبارت دیگر، داشتن پلاک‌ها بدین معنا نیست که شما در آینده مبتلا به آلزایمر خواهید شد.

2) آلزایمر علت اصلی فراموشی نیست: آلزایمر علت اصلی از دست دادن حافظه و مشکلات فکری در میان افراد مسن نیست. اما دیگر شرایط مانند سکته مغزی، مشکلات تیروئید، تداخلات دارویی، الکلی بودن و کمبودهای ویتامینی هم می‌توانند علایم مشابهی را ایجاد کنند. به جز آلزایمر، این موارد قابل درمان هستند. داروها نیز می‌توانند باعث از دست دادن حافظه و مشکلات فکری شوند. پس اگر شما این علایم را دارید، باید بدانید که پیدا کردن دلیل آن، اهمیت زیادی دارد.

3) پیدا کردن علت با یک ارزیابی پزشکی شروع می‌شود: پزشکی که با افراد مسن کار می‌کند و در تشخیص و درمان دمانس (زوال عقل) تبحر و تخصص دارد، باید شما را معاینه کند. پزشک از شما شرح حال گرفته، معاینه فیزیکی انجام داده و دیگر تست‌ها را نیز انجام می‌دهد تا کاملا بفهمد شما تا چه اندازه موضوعات مختلف را به یاد می‌آورید می‌توانید‌

مسئله ها را حل کنید. همچنین ممکن است تحت تست‌های خونی هم قرار گیرید تا پزشک دیگر علل ایجاد کننده کاهش حافظه را ردیابی کند.

پزشک از شما در مورد تمامی داروهای مصرفی سوال خواهد کرد، از جمله داروهای گیاهی و داروهایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند. بعضی از این داروها می‌توانند باعث اختلال در حافظه و قدرت تفکر شوند. شاید هم لازم باشد تحت ام. آر. آی. یا سی تی اسکن قرار گیرید تا دیگر علل ایجاد کننده علایم شبیه آلزایمر را رد کنند، مانند سکته مغزی یا ضربه به سر.

اگر نتایج تست‌ها و معاینات نشان دهند که شما دچار کاهش حافظه شده‌اید و پزشک هنوز نتوانسته دلیل اصلی آن را بیابد، اسکن پت به تشخیص وضعیت شما کمک می‌کند.

4) اسکن‌های جدید خطرات خاص خود را دارند: اگر پیش از آنکه تحت ارزیابی کامل پزشکی قرار گیرید، اسکن پت انجام دهید و نتایج آن حاکی از وجود پلاک‌ها در مغز باشد، این مسئله اضطراب زیاد وبیخودی‌ای به شما وارد می‌کند. همچنین می‌تواند منجر به تشخیص اشتباه هم شود. به عبارت دیگر، پزشک فرض را بر این می‌گذارد که شما مبتلا به آلزایمر هستید و دیگر به دنبال علل دیگر که ممکن است قابل درمان باشند، نمی‌گردد.

همچنین اسکن شما را در معرض مقدار کمی اشعه قرار می‌دهد و گاهی نیز با یک سی‌تی همراه می‌شود، در نتیجه مقدار اشعه تابیده شده بیشتر خواهد شد. اثرات مضر اشعه در طول زمان افزایش می‌یابد، بنابراین بهتر است اگر می‌توانید، از مواجهه با اشعه بپرهیزید.

5) اسکن پت هزینه بالایی دارد: یک اسکن پت که از مغز گرفته می‌شود، هزینه بسیار بالایی دارد. شاید بیشتر بیمه‌ها هم آن را پوشش ندهند.

 

چه زمانی باید این تست انجام شود؟

اگر تحت بررسی‌های کامل پزشکی قرار گرفتید اما علت اصلی کاهش حافظه شما مشخص نشد، شاید انجام اسکن پت قدم بعدی باشد.

زمانی که دیگر علل پیشنهادی رد شدند، دیدن پلاک‌ها در مغز می‌تواند به پزشک کمک کند تا به تشخیص آلزایمر برسد.

دانستن اینکه شما در مراحل ابتدایی آلزایمر قرار دارید، کمک بزرگی به شما می‌کند. شما می‌توانید برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید. داروهایی هم برای درمان آلزایمر وجود دارد که در این مراحل شاید به شما کمک کند. البته اغلب آنها علایم را تخفیف نداده یا روند رو به پیشرفت آن را کند نمی‌کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات