برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 گزینه طب مکمل در درمان سرطان

10 گزینه طب مکمل در درمان سرطان بسیاری از افراد مبتلا به سرطان تمایل دارند از هر راهی استفاده کنند تا بلکه به آنها کمکی شود، مانند درمان‌های جایگزین و مکمل. اگر سرطان باعث شده کنترل اندکی بر سلامت خود داشته باشید، درمان‌های جایگزین ممکن است به کنترل بهتر علایم در فرد کمک کنند. اما بسیاری از این درمان‌ها تائید نشده یا حتی ممکن است خطرناک هم باشند.
بسیاری از افراد مبتلا به سرطان تمایل دارند از هر راهی استفاده کنند تا بلکه به آنها کمکی شود، مانند درمان‌های جایگزین و مکمل. اگر سرطان باعث شده کنترل اندکی بر سلامت خود داشته باشید، درمان‌های جایگزین ممکن است به کنترل بهتر علایم در فرد کمک کنند. اما بسیاری از این درمان‌ها تائید نشده یا حتی ممکن است خطرناک هم باشند.
 
برای آنکه بتوانید بدها را از خوب‌ها افتراق دهید، در این مقاله به 10 مورد درمان جایگزین سرطان اشاره خواهد شد که عموما ایمن هستند. علاوه براین، شواهد روزافزونی در دست است که این 10 مورد درمانی ممکن است مزایایی هم برای بیمار داشته باشند. درمان‌های جایگزین سرطان ممکن است نقش مستقیمی در درمان سرطان شما نداشته باشند اما به شما کمک می‌کنند تا با علایم و نشانه‌های ایجاد شده در اثر بیماری و درمان‌های آن خود را تطبیق دهید. علایم و نشانه‌های رایجی مانند اضطراب، خستگی، تهوع و استفراغ، درد، اشکال در خواب و استرس ممکن است با این نوع درمان‌های جایگزین کمتر شوند.
 
یکپارچه کردن بهترین درمان‌های جایگزین و مکمل سرطان که مبتنی بر شواهد هستند، با درمان‌هایی که از سوی پزشک دریافت می‌شود، به رهایی یافتن یا تخفیف بسیاری از علایم همراه با سرطان و درمان‌های آنها کمک شایانی می‌کند. در مورد گزینه‌های درمانی که به شما بیشترین فایده را می‌رسانند، با پزشک خود مشورت کنید و با همفکری یکدیگر تصمیم بگیرید که کدام استراتژی برای شما بهترین است.
 
با پزشک خود همکاری نزدیکی داشته باشید تا تعادل درست را میان درمان‌های مرسوم و جایگزین سرطان برقرار سازید. مثلا درمان جایگزین و مکملی مانند طب سوزنی، به کاهش تهوع و درد در شما کمک می‌کند، اما عموما به اندازه کافی قدرتمند نیست تا جایگزین داروهایی شود که از سوی پزشک تجویز می‌شوند.
 
در اینجا به بعضی علایم و راه‌های پیشنهادی برای رهایی از آنها اشاره خواهد شد.
  • اگر احساس اضطراب می‌کنید، روش‌های هیپنوتیزم، ماساژ، مدیتیشن و آرام‌سازی را امتحان کنید.
  • اگر احساس خستگی می‌کنید، ورزش، ماساژ، روش‌های آرام‌سازی و یوگا را امتحان کنید.
  • اگر تهوع و استفراغ دارید، روش‌های درمانی طب‌ سوزنی، آروماتراپی، هیپنوتیزم و موسیقی‌درمانی به شما کمک می‌کنند.
  • اگر درد شما را به ستوه آورده، روش‌های طب سوزنی، آروماتراپی، هیپنوتیزم، ماساژ و موسیقی‌درمانی را امتحان کنید.
  • اگر در خواب خود مشکل دارید، ورزش، روش‌های آرام‌سازی و یوگا کمک کننده هستند.
  • اگر استرس دارید، آروماتراپی، ورزش، هیپنوتیزم، ماساژ، مدیتیشن، تای‌چی و یوگا را فراموش نکنید.
این 10 مورد درمان جایگزین سرطان نشان داده‌اند که در کمک به بیماران مبتلا به سرطان امیدهایی را برانگیخته‌اند. در این مورد با پزشک خود حتما مشورت کنید.
 

1-طب سوزنی

در طول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های ریز و نازکی را در نقاط مشخصی از بدن وارد پوست می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که این روش ممکن است در کاهش علایم تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی کمک کننده باشند. طب سوزنی همچنین به کاهش انواع خاصی از درد در افراد مبتلا به سرطان کمک می‌کند.
طب سوزنی اگر به‌وسیله یک فرد آموزش دیده و با سوزن‌های استریل انجام شود، ایمن است. از پزشک خود در این مورد سوال کنید تا فرد مطمئنی را به شما معرفی کند. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید یا شمارش گلبول‌هایتان کم است، این مساله را در ابتدا با فرد انجام دهنده طب سوزنی در میان بگذارید.
 

2-آروماتراپی

در این روش از روغن‌های معطر برای ایجاد یک حس آرامش استفاده می‌شود. روغن‌ها، که با عطرهایی مانند اسطوخودوس آغشته شده‌اند، در طول ماساژ روی بدن شما مالیده می‌شود یا این روغن به آبی که قرار است در آن حمام کنید، افزوده می‌شود. عطرهای معطر می‌توانند گرم شوند تا عطر خود را وارد هوا کنند. آروماتراپی در کاهش تهوع، درد و استرس کمک کننده هستند.
این روش جایگزین می‌تواند بوسیله یک فرد متخصص در این امر انجام شود یا خودتان آن را انجام دهید. آروماتراپی روشی ایمن است، هرچند روغن‌های استفاده شده می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را در فرد ایجاد کنند. بیماران مبتلا به سرطان که حساس به استروژن هستند، مانند بیماران سرطان پستان، باید از استفاده از مقدار زیادی از روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای روی پوست خود بپرهیزند.
 

3-ورزش

ورزش می‌تواند به مدیریت علایم و نشانه‌ها در طول یا پس از درمان سرطان کمک کند. ورزش‌های ملایم به برطرف کردن خستگی و استرس کمک کرده و شما را در یک خواب راحت همیاری می‌کند.
بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که یک برنامه ورزشی می‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند بقای طولانی‌تری داشته و کیفیت کلی زندگی خود را ارتقا بخشند.
اگر شما تاکنون به طور منظم ورزش نمی‌کرده‌اید، پیش از آغاز یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. برنامه خود را آهسته شروع کنید و به تدریج به زمان و شدت آن بیفزایید. هدفتان آن باشد که حداقل 30 دقیقه در روز و در اغلب روزهای هفته ورزش کنید.
 

4-تای ‌چی (Tai chi)

تای ‌چی شکلی از ورزش است که در آن به حرکات آهسته و تنفس عمیق پرداخته می‌شود. تای ‌چی می‌تواند به کمک یک مربی انجام شود یا خودتان آن را از روی کتاب‌ها یا ویدئوهای مربوطه یاد بگیرید. این نوع ورزش به کاهش استرس شما کمک شایانی می‌کند. تای چی در کل ایمن است. حرکات آهسته تای چی به قدرت فیزیکی زیادی نیاز ندارند و به راحتی با توانایی‌های شما قابلیت تطابق دارند. با این حال، پیش از شروع آن، با پزشک خود مشورت کنید و هیچ حرکتی از آن را که باعث درد در شما می‌شود، انجام ندهید.
 

5-هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یک وضعیت عمیق از تمرکز و مراقبت است. در طول جلسه هیپنوتیزم، درمان‌گر با گفتگوی آهسته و صدای آرام، به شما کمک می‌کند تا آرامش پیدا کنید. سپس به شما کمک می‌کند تا روی اهداف خود تمرکز کنید، مانند کنترل درد و کاهش استرس‌تان.
هیپنوتیزم ممکن است برای بیماران مبتلا به سرطان که دچار اضطراب، درد و استرس هستند، کمک کننده باشد. همچنین برای پیشگیری از تهوع و استفراغ ابتدایی که در گذشته باعث شده با شیمی‌درمانی رخ دهد نیز موثر است. اگر این نوع درمان به‌وسیله فردی آزموده و دارای مدرک انجام شود، روشی ایمن است. اما اگر سابقه بیماری روانی دارید، حتما درمانگر را در جریان این امر قرار دهید.
 

6-ماساژ

درمانگر در طول ماساژ، پوست، عضلات و تاندون‌های شما را ورز می‌دهد تا تنش و استرس عضلانی را برطرف کرده و باعث آرام‌سازی شما شود. روش‌های متعددی برای ماساژ وجود دارد. ماساژ می‌تواند آرام و سبک باشد یا عمیق و با فشار بیشتر. مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ می‌تواند در برطرف کردن درد در بیماران مبتلا به سرطان کمک کننده باشد؛ همچنین در کاهش اضطراب، خستگی و استرس هم اثربخش است.
 
ماساژ اگر به‌وسیله یک فرد آزموده و آشنا به وضعیت بیماران انجام شود، ایمن است. بسیاری از مراکز سرطان، درمانگر ماساژ را به عنوان کارمند خود استخدام کرده‌اند یا پزشک می‌تواند شما را به یک فرد توانا که به‌طور مرتب با بیماران مبتلا به سرطان کار می‌کند، ارجاع دهد.
توجه داشته باشید که اگر سطح شمارش گلبول‌های شما بسیار پائین است، نباید در جلسات ماساژ شرکت کنید. از فردی که قرار است جلسات خود را تحت نظر ایشان باشید، بخواهید از ماساژ نواحی نزدیک محل جراحی شده، نواحی که رادیاسیون گرفته یا تومورها اجتناب کند. اگر تومور در استخوان شما جای گرفته یا مبتلا به دیگر بیماری‌های استخوانی هستید، مانند پوکی استخوان، از ماساژگر بخواهید که از روش‌های با فشار سبک استفاده کند تا ماساژ عمیق.
 

7-مراقبه یا مدیتیشن

مدیتیشن، وضعیتی است از تمرکز عمیق، زمانی که ذهن شما روی یک تصویر، صدا یا ایده، مانند افکار مثبت، تمرکز دارد. زمانی که در حال مراقبه هستید، می‌توانید تنفس عمیق یا ورزش‌های آرام‌بخش هم انجام دهید. مراقبه به بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند تا از اضطراب و استرس خود را برهانند. مراقبه در مجموع راهکار درمانی ایمنی است. شما می‌توانید برای چند دقیقه، یک یا دو بار در روز، مراقبه را به روش خود انجام دهید یا در کلاس و با یک مربی شرکت کنید.
 

8-موسیقی‌درمانی

در طول جلسات موسیقی‌درمانی، شما به موسیقی گوش می‌دهید، با وسایل موسیقی کار می‌کنید، آهنگ می‌خوانید یا برای آهنگ‌ها، شعر می‌نویسید. فردی که در این زمینه کارآزموده است، می‌تواند شما را به نوعی با فعالیت‌های مختلف راهنمایی کند تا به اهداف و نیازهای خاص خود برسید. همچنین می‌توانید به صورت گروهی در این جلسات شرکت کنید.
موسیقی‌درمانی به شما کمک می‌کند تا از درد رهایی یابید و تهوع و استفراغ خود را کنترل کنید. موسیقی‌درمانی ایمن بوده و احتیاجی به داشتن استعداد موسیقی نیست. بسیاری از مراکز درمانی سرطان این گزینه درمانی را به بیماران خود ارائه می‌دهند.
 

9-روش‌های آرام‌سازی

روش‌های آرام‌سازی، تکنیک‌های فوکوس و تمرکز توجه شما بر آرام‌سازی ذهن و آرام کردن عضلات شما است. این روش‌ها می‌توانند شامل فعالیت‌هایی مانند تمرینات تجسمی یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی هم باشند.
روش‌های آرام‌سازی می‌توانند در کاهش اضطراب و خستگی مفید باشند؛ همچنین به بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند تا بهتر بخوابند. روش‌های آرام‌سازی ایمن هستند. شما می‌توانید با کمک یک مربی ورزش‌های آن را انجام دهید یا خودتان و با کمک منابعی که در این زمینه وجود دارند، انجام دهید.
 

10-یوگا

یوگا ترکیبی است از ورزش‌های کششی و تنفس عمیق. در طول جلسه یوگا، بدنتان را در وضعیت‌های مختلفی قرار می‌دهید که نیاز به خم شدن، پیچش و کشش دارد.انواع بسیار مختلفی از یوگا وجود دارد که هریک تغییرات خود را نشان می‌دهد. یوگا می‌تواند به کاهش استرس در افراد مبتلا به سرطان کمک کند؛ همچنین نشان داده شده که به بهبود خواب و کاهش خستگی کمک می‌کند. پیش از آغاز یک جلسه یوگا از پزشک خود بخواهید فردی را به شما معرفی کنند که در زمینه کار با بیماران سرطانی تبحر خاصی دارد. از وضعیت‌هایی که در شما ایجاد درد می‌کند، بپرهیزید. یک مربی خوب به شما ورزش‌ها و موقعیت‌هایی را پیشنهاد می‌کند که برای شما ایمن هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات