برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کشف ارتباط بین بیماری روزاسه و بیماری های خودایمنی

کشف ارتباط بین بیماری روزاسه و بیماری های خودایمنی محققان در یک مطالعه بزرگ مورد ـ شاهدی مبتنی بر جمعیت دریافتند که بیماری روزآسه در زنان با افزایش خطر طیف گسترده‌ای از اختلالات اتوایمیون مانند دیابت نوع 1، بیماری سلیاک، مالتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید در ارتباط است.
محققان در یک مطالعه بزرگ مورد ـ شاهدی مبتنی بر جمعیت دریافتند که بیماری روزآسه در زنان با افزایش خطر طیف گسترده‌ای از اختلالات اتوایمیون مانند دیابت نوع 1، بیماری سلیاک، مالتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید در ارتباط است. این یافته‌ها نتایج مطالعات پیشین را که ارتباط روزآسه و بیماری‌های اتوایمیون (دیابت نوع 1 و بیماری سلیاک) را نشان داده بودند، گسترده‌تر کرده است. البته باید متذکر شد که خطر مطلق هنوز کم است و ابتلا به روزآسه این تضمین را نمی‌دهد که بیماران به دیگر بیماری‌های اتوایمیون هم مبتلا خواهند شد. یافتن این ارتباط ممکن است بینشی را به سوی پاتوژنز این بیماری‌ها فراهم کند و اگر ببینیم درمان سیستمیک روزآسه بر بیماری‌های اتوایمیون و دیگر بیماری‌های مشابه دیگر هم تاثیرگذار است، گامی به جلو برداشته‌ایم.

به گزارش Rheumatology News Digita- Network، محققان در این مطالعه، با استفاده از داده‌های ثبت سلامت دانمارک، 6759 بیمار مبتلا به روزآسه را پیدا کرده و براساس آن، گروه کنترل 33 هزار و 795 نفری را یافتند که از نظر سن و جنس با گروه بیماران همخوانی داشتند. در حدود دوسوم بیماران زن بودند.

در مقایسه با گروه کنترل، افراد مبتلا به روزآسه حداقل 2 برابر احتمال داشت که مبتلا به بیماری دیابت، سلیاک و آرتریت روماتوئید هم باشند (نسبت شانس برای دیابت نوع 1: 2، برای بیماری سلیاک: 2و برای آرتریت روماتوئید: 1/2). همچنین 65/1 برابر احتمال ابتلای آنها به مالتیپل اسکلروزیس نیز وجود داشت. این تفاوت میان دو گروه بیمار و کنترل، به استثنای آرتریت روماتوئید، فقط در زنان از نظر آماری معنی‌دار گزارش شد.

محققان می‌گویند، ارتباط‌های گسترده‌تر با بیماری‌های اتوایمیون جذاب است و پیشنهاد می‌کند جزء ژنتیکی روزآسه قوی‌تر از آن است که در گذشته تصور می‌شد و راه‌های التهابی اتوایمیون در بروز این بیماری نقش مهمی دارند. از آنجا که زیرگروه‌های مجزای روزآسه (اریتماتوتلانژکتیک، پاپولوپوسچورال، فیماتو و اکولار) می‌توانند با بیماری‌های خاصی همراه باشند، مطالعات بیشتر برای یافتن این ارتباط‌ها می‌تواند منجر به طبقه‌بندی زیرگروه‌های بالینی روزآسه شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات