برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه که باید درباره درمان دارویی پوکی استخوان بدانید

آنچه که باید درباره درمان دارویی پوکی استخوان بدانید چرا بسیاری از مردم بخصوص زنان، درمان های پوکی استخوان را دریافت نمی کنند؟ پاسخ این است که این درمان ها بحث و اختلاف نظرهای زیادی را به همراه دارد. بسیاری از زنان وقتی تحت درمان های پوکی استخوان قرار می گیرند سوال های زیادی در ذهنشان ایجاد می شود؛ مثلا اینکه آیا مصرف مکمل های کلسیمی باعث افزایش خطر بیماری های قلبی می شود؟
امید به زندگی بشر از سال 1800 تاکنون دو برابر شده است. این یک موفقیت شگرف برای بشر محسوب می شود اما هر موفقیتی چالش های بیشتری را در مقابل انسان قرار می دهد. افزایش طول عمر مسوولیت پزشکان برای مراقبت و درمان بیماری هایی که با افزایش عمر به سراغ انسان می آیند را، بیشتر کرده است. یکی از این بیماریها پوکی استخوان است. بیماری که باعث ضعیف و سست شدن استخوان ها و افزایش احتمال شکستن آنها می شود. اگر پوکی استخوان منجر به شکستگی شود کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و عوارض این شکستگی حتی ممکن است باعث مرگ بیمار گردد.
 

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش

پوکی استخوان بیشتر در سالمندان شایع است بخصوص (اما نه بطور مطلق) در زنان. در بسیاری از موارد وقتی پوکی استخوان تشخیص داده می شود که یک شکستگی اتفاقی بروز می کند و این زمانی است که برای برگشت به عقب و اقدامات پیشگیرانه بسیار دیر است.
 

چرا درمان های بیشتری برای پوکی استخوان وجود ندارد؟

علیرغم درمان های مقرون به صرفه و قابل تحمل موجود که می توانند باعث کاهش احتمال شکستگی استخوان شوند، اما تنها 23 درصد از زنان 67 سال به بالا که یک شکستگی مربوط به پوکی استخوان داشته اند، آزمایش سنجش تراکم استخوان یا درمان دارویی پوکی استخوان در 6 ماه پس از شکستگی، دریافت می کنند. این درحالیست که گزینه های درمانی بسیاری برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان پیش از اینکه زنی شکستگی استخوان را تجربه کند، در دسترس است.
سوال اینست که چرا بسیاری از مردم بخصوص زنان، درمان های پوکی استخوان را دریافت نمی کنند؟ پاسخ این است که این درمان ها بحث و اختلاف نظرهای زیادی را به همراه دارد. بسیاری از زنان وقتی تحت درمان های پوکی استخوان قرار می گیرند سوال های زیادی در ذهنشان ایجاد می شود؛ مثلا اینکه آیا مصرف مکمل های کلسیمی باعث افزایش خطر بیماری های قلبی می شود؟ با مصرف این داروها چه اتفاقی برای استخوان فک می افتد؟ آیا این قرص ها خطر سرطان را افزایش می دهد؟ و اگر آسیبی ندیده ام چرا اصولا باید درمان پوکی استخوان را دنبال کنم؟
خوشبختانه اطلاعات بدست آمده از تحقیقات پزشکی آنقدر زیاد است که پاسخ به این سوالات را برای ما آسان می کند.
 

آنچه که باید درباره پیشگیری و درمان پوکی استخوان بدانید

مورد اولی که میخواهیم به آن اشاره کنیم چند نکته درباره مطالعات بالینی است. هر مطالعه ای محدودیت هایی دارد، و ما هنگام تفسیر نتایج باید این محدودیت ها را در ذهنمان نگه داریم. برای مثال، جمعیتی که مورد مطالعه بوده اند ممکن است متفاوت از شما باشند و بنابراین نتایج مطالعه، مناسب و قابل اجرا برای شما نباشد. همچنین تعداد افراد ثبت نام شده در پژوهش و عوامل مداخله گر –چیزهای دیگری که می تواند نتایج مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد، مثل فاکتورهای سبک زندگی- باید هنگام نتیجه گیری داخل شوند. با وجود این محدودیت ها، در طول سالیان متمادی مطالعه، محققان چیزهای زیادی درباره فواید و مضرات درمان های پوکی استخوان کشف کرده و آموخته اند که می توان به آنها استناد کرد:
  • تا به امروز، این اتفاق نظر وجود دارد که هیچ خطر اثبات شده ای از افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی به دلیل مصرف مکمل های کلسیمی، وجود ندارد.
  • سایر مطالعات، خطر آسیب به بافت فک در اثر مصرف بیس فسفونات؛ یکی از انواع داروهای مورد استفاده در درمان پوکی استخوان را مورد بررسی قرار داده اند. خطر واقعی است اما نادر است. در اغلب مواقع، این خطر در ارتباط با داروی بیس فسفونات است که بصورت داخل وریدی استفاده می شود و نه شکل خوراکی آن. بیس فسفونات خوراکی بیشتر از شکل تزریقی آن تجویز و استفاده می شود. برخی گروه های جامعه بیش از دیگران در خطر بالای نکروز قرار دارند. بنابراین اگر داروی بیس فسفونات برای شما تجویز شد، با پزشک درمورد اینکه آیا اثرات جانبی این دارو شما را بیش از دیگران تهدید خواهد کرد یا خیر، مشورت کنید. برای این منظور باید سابقه پزشکی شما مورد بررسی قرار گیرد.
  • سوال دیگری که ذهن بیماران را مشغول کرده این است که آیا داروهای پوکی استخوانبرای مری و سایر بخش های سیستم گوارشی، مضر است؟ البته کمی خطر التهاب دیواره روده وجود دارد اما اگر در دوره درمان، دستورالعمل صحیح مصرف دارو را به دقت رعایت کنید و گفته های پزشک خود را نیز دنبال کنید، خطر بسیار کم خواهد شد.
  • از آنجا که پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و تا زمانیکه در بدن فرد یک شکستگی اتفاق بیفتد خودش را نشان نمی دهد و به همین دلیل به آن بیماری خاموش می گویند، زنان اغلب سوال می کنند آیا واقعا لازم است درمان های پوکی استخوان را دریافت کنم؟ ابزارها و راهنماهایی طراحی شده که به شما و پزشک تان در تصمیم گیری برای شروع درمان های پوکی استخوان کمک می کند. و شما به عنوان بیمار این حق را دارید که هرگونه اطلاعاتی درباره گزینه های درمان موجود را بدانید.
به مقالاتی که در این ارتباط نگاهی بیندازید:
چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان بدهند؟
تراکم سنجی استخوان، چرا و چگونه؟
دارودرمانی پوکی استخوان
کلسیم
پوکی استخوان چیست و چه علائمی دارد؟

پزشک باید اطلاعات کاملی از هر درمانی که توصیه می کند و اثرات جانبی اصلی هریک از آنها به شما بدهد. پس از آن، شما باید یک همراه فعال در مراقبت و درمان خود باشید. خطرات و فواید درمان را در دو کفه ترازو بگذارید و سپس به کمک پزشک خود، تصمیم بگیرید که آیا این درمان پوکی استخوان به نفع شماست یا به ضررتان؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات