برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 نشانه مهم سرطان که ممکن است نشناسید

10 نشانه مهم سرطان که ممکن است نشناسید توده در پستان، کاهش وزن ناگهانی و خون در مدفوع. ما فکر می‌کنیم همه علایم سرطان را می‌شناسیم. مسلما مواردی وجود دارند که ما آنها را نمی‌شناسیم و حال، متخصصان ما را تشویق می‌کنند تا در مورد علایم کمتر شناخته شده که می‌توانند علامتی از بیماری در مراحل اولیه باشند، ما را آگاه کنند.
توده در پستان، کاهش وزن ناگهانی و خون در مدفوع. ما فکر می‌کنیم همه علایم سرطان را می‌شناسیم. مسلما مواردی وجود دارند که ما آنها را نمی‌شناسیم و حال، متخصصان ما را تشویق می‌کنند تا در مورد علایم کمتر شناخته شده که می‌توانند علامتی از بیماری در مراحل اولیه باشند، ما را آگاه کنند.

به گزارش The Telegraph، بسیاری از علایم اولیه سرطان مبهم و غیراختصاصی هستند. این همان چیزی است که مردم باید در مورد آنها آگاه باشند و در صورت مشاهده علایم، به پزشک خود گزارش دهند. اما اغلب ما توجه خاصی به بدنمان نداریم و همه چیز برای ما طبیعی شمرده می‌شود، بنابراین علایم کوچکی را که اغلب در اثر سرطان زودهنگام رخ می‌دهند، نادیده می‌گیریم.

خبر خوب آن است که اغلب سرطان‌ها قابل درمان هستند، به شرط آنکه در مراحل اولیه شناسایی شوند. ما باید در مورد پرچم‌های قرمز آگاهی داشته باشیم. همچنین اگر موردی غیرقابل توضیح است و برای شما غیرطبیعی و طی چندین هفته بهتر نشده باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

در این مقاله، همگام با مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، فهرستی را از علایم مبهم که نباید نادیده گرفته شوند، آورده‌ایم.

 

1) خشونت صدا یا صدای خشن

خشونت صدا یا خشن شدن آن یک علامت شایع است که با سرماخوردگی همراه می‌شود، اما اگر ظرف 2 تا 3 هفته بهتر نشود، باید بررسی شود. خشونت صدای مداوم می‌تواند نشانه‌ای از تومورهای سر یا گردن زودهنگام و قابل درمان باشد، مانند تومور طناب‌های صوتی. امروزه، تکنیک‌های جراحی اغلب با کاربرد حداقل تهاجم، توده سرطانی را برمی‌دارند، بنابراین صدای بیمار دست‌نخورده باقی می‌ماند، البته اگر به اندازه کافی زود و به موقع تشخیص داده شود. سرفه‌های سرکش و مقاوم نیز باید با یک عکس ساده از قفسه سینه بررسی شوند، خصوصا اگر بیش از 3 هفته طول بکشد، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.
 

2) تعریق شدید شبانه

اگر شما زن هستید، احتمالا در دوران یائسگی با گر گرفتن و عرق‌‌ریزی آشنا خواهید شد، اما تعریق شدید شبانه می‌تواند علامتی از لنفوما (توموری که در سلول‌های لنفی رشد می‌کند) هم باشد. بیماران مبتلا به لنفوما، متابولیسم بالایی دارند، زیرا سلول‌های لنفوئید انرژی زیادی استفاده می‌کنند، بنابراین بیماران با عرق‌های شبانه شدید و خیس‌کننده روبرو می‌شوند، به‌طوریکه مجبورند لباس یا حتی ملحفه‌های محل خواب خود را عوض کنند. دیگر علامت‌ها، عبارتند از وجود توده‌ای حدود 2 سانتی‌متر یا بیشتر در زیر بغل، کشاله ران و طرف گردن.
 

3) سوزش سردل مداوم

احساس درد یا ناراحتی پس از صرف یک وعده غذای چرب یا تند غیرمعمول نیست، اما اگر علیرغم مصرف منظم آنتی‌اسیدها، این علامت‌ها بیش از 2 تا 3 هفته به‌طول انجامد، می‌تواند علامتی از سرطان معده یا مری باشد. گاهی اوقات، سوزش سردل مداوم علامتی است از سرطان پانکراس یا تخمدان.
 

4) درد قسمت میانی پشت

در بریتانیا، حدود 5/2 میلیون نفر از درد پشت رنج می‌برند. در 99 درصد موارد، این درد ناشی از مشکلات عضلانی‌اسکلتی است، اما درد پشت می‌تواند یکی از شایع‌ترین علایم سرطان پانکراس هم باشد. علامت کلاسیک این سرطان، درد در قسمت فوقانی شکم است که در طول پشت گسترش می‌یابد. پانکراس در قسمت پشتی شکم جای دارد و با گسترش تومور سرطانی در آن، به نورون‌هایی دست‌اندازی می‌کند که باعث بروز درد در پشت بیمار می‌شود.

اغلب دردهای پشت که ناشی از مشکلات عضلانی‌اسکلتی است، در قسمت پائینی کمر احساس می‌شوند، اما دردی که مرتبط با سرطان پانکراس باشد، به اندازه حدود یک دست بالای آن حس می‌شود و ممکن است علامت‌های دیگری هم با آن دیده شوند، مانند بی‌اشتهایی، خستگی و کاهش وزن.

 

5) ترشح صورتی‌رنگ پس از یائسگی

ترشح صورتی‌رنگ به دلیل خونریزی ظریف یا هرگونه خونریزی واژینال پس از یائسگی، باید به پزشک گزارش شود، زیرا می‌تواند علامت زودهنگامی از سرطان اندومتر باشد. سرطان اندومتر در دنیا رو به افزایش است، زیرا با اضافه وزن مرتبط است و متاسفانه چاقی نیز در دنیا رو به افزایش است. زودرس‌ترین علامت خونریزی مختصر است و اگر سرطان در این مرحله تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است.
 

6) مشکل در دفع ادرار

با افزایش سن یک مرد، غده پروستات وی نیز رشد می‌کند که همین امر، باعث افزایش تعداد دفعات ادرار کردن، خصوصا در شب، می‌شود. اگر شما نمی‌توانید چند ساعتی را بدون ادرار کردن سپری کنید یا در شروع ادرار کردن با مشکل روبرو هستید، این علایم می‌توانند نشانه‌ای از انسداد باشد، مانند یک سرطان پروستات که راه را بسته باشد. پزشک می‌تواند برای شما درخواست آزمایش یا بیوپسی کند. اگر تست مثبت باشد، اغلب مردان به درمان نیازی ندارند، زیرا سرطان آنها اغلب آسیب‌رسان نیست، اما باید آزمایش شده و تهاجمی بودن آن ارزیابی شود.
 

7) اشکال و دشواری در بلع

سکته‌های مغزی، صدمات مغزی و دیگر وضعیت‌های پزشکی می‌توانند باعث دشواری در بلع شوند اما گاهی اوقات، ممکن است علامت اولیه‌ای باشد از سرطان سر و گردن، مانند سرطان طناب صوتی، مری، دهان یا زبان. این نوع سرطان‌ها اگر سریع تشخیص داده شوند، اغلب قابل درمان هستند. دیگر علامت‌ها عبارتند از درد در عقب زبان. هرچند این سرطان‌ها بیشتر در افرادی شایع هستند که الکل می‌نوشند یا سیگار می‌کشند، روند روبه افزایشی را در افراد جوان نشان می‌دهد که اعتقاد برآن است به دلیل انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، از طریق روابط جنسی محافظت نشده است که بروز بیشتری پیدا کرده است.
 

8) مدفوع شل

شما احتمالا در مورد وجود خون در مدفوع می‌دانید، اما هر موردی که تفاوت قابل‌توجهی نسبت به آنچه همیشه برای شما طبیعی بوده، از قبیل تغییر در رنگ، قوام، دفعات اجابت مزاج یا درد، که 2 هفته یا بیشتر طول بکشد، باید گزارش شود. درواقع، هرگونه تغییر ناگهانی در عادات اجابت مزاج، مانند یبوست، شل بودن بیشتر نسبت به آنچه اغلب بوده یا درد، با احساس کشیده شدن نامتعارف یا درد مبهم، باید به پزشک گزارش شود. این علایم ممکن است علامتی باشند از سرطان روده یا در بعضی موارد نادر، بازمی‌گردد به سرطان‌های تخمدان یا پانکراس.
 

9) زخمی که بهبود نمی‌یابد

اغلب افراد می‌دانند که باید مراقب تغییرات در خال‌های بدن، مانند خونریزی، خارش یا نامنظم شدن باشند. اما دیگر علامت‌های سرطان پوست نیز مانند توده‌های کوچک در پوست که بزرگتر می‌شوند و اغلب همراه با یک زخم روی آن که طی 2 تا 4 هفته بهبود نمی‌یابد، هستند. این توده‌های کوچک اغلب بدون درد هستند اما ممکن است خونریزی کرده یا خارش‌دار شوند. اغلب پزشکان این علامت‌ها را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کرده تا به موقع درمان شوند.
 

10) زخم‌های زبان یا دهان

بسیاری از افراد به دلیل عفونت‌های ویروسی دچار زخم‌های دهانی می‌شوند، اما این نوع زخم‌ها اغلب طی چند روز بهبود می‌یابند و کاملا هم دردناک هستند. اما اگر زخمی در دهان 3 تا 4 هفته باقی بماند، با یا بدون درد، باید بررسی شود، زیرا می‌تواند نشانه‌ای باشد از سرطان زبان یا اطراف دهان. علامت‌های سفید روی زبان، همچنین پچ‌های ضخیم و سفید روی زبان نیز باید بررسی شوند، زیرا می‌توانند تغییرات را روی لایه زبان نشان دهند که علامتی هستند از سرطان.
 

5 پرچم قرمز سرطان که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

  1. هرگونه کاهش وزن ناگهانی، بدون گرفتن رژیم غذایی.
  2. خون در مدفوع یا ادرار.
  3. سرفه خونی.
  4. توده در پستان، کشاله ران، بیضه‌ها، اطراف گردن یا زیر بغل.
  5. دردهای شدید و غیرقابل توجیه./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر خدا به دور

دیدگاه و نظــرات