برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نوای تسکین بخش برای قلب های بیمار

نوای تسکین بخش برای قلب های بیمار یک موسیقی لذت‌بخش می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و کاهش ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس (مانند کورتیزول) به کاهش استرس کمک کند. گوش دادن مکرر به موسیقی‌های لذت‌بخش می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و سطوح فشارخون در افراد مبتلابه بیماری قلبی شود.
گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث آرامش و خوشحالی ما شود. موسیقی می‌تواند چنان انگیزه‌ای را در ما ایجاد کند که مسیر بیشتری را بدویم یا وزنه‌های بیشتری را بلند کنیم. گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود که خود را ازنظر ذهنی برای مقابله با یک چالش آماده کنیم. علاوه بر این، گوش دادن به موسیقی یکی از سرگرمی‌های سالم و مفید محسوب می‌شود که می‌تواند روی سلامت ذهنی و فیزیکی ما تاثیر مثبت داشته باشد. سیستم عصبی سمپاتیک باعث افزایش ضربان قلب و انقباض آن می‌شود، درحالی‌که سیستم عصبی پاراسمپاتیک ضربان قلب را کاهش می‌دهد و باعث آرام شدن آن می‌شود. موسیقی می‌تواند تعادل خودکار قلب را تغییر دهد و به شیوه‌ای سالم روی هر دو سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

بدن و ذهن ما طوری طراحی‌شده‌اند که سریعا متوجه حضور موسیقی در مکانی می‌شوند. به هنگام گوش دادن به موسیقی ضربان قلب ما افزایش می‌یابد. اگر به موسیقی آرام گوش دهیم این افزایش ضربان قلب اندک است، اما به هنگام گوش دادن به موسیقی هیجان‌انگیز ضربان قلب ما بیشتر افزایش می‌یابد. علاوه بر این، وقتی‌که به موسیقی‌های مختلف گوش می‌دهیم سرعت تنفس ما تا حدودی افزایش می‌یابد. بعضی از افراد بر این باور هستند که تنها نوع خاصی از موسیقی باعث آرامش و نشاط فرد می‌شود. برای مثال، این دست از افراد می‌گویند که موسیقی‌هایی همچون متال باعث آرامش فرد نمی‌شوند و تاثیر منفی روی ذهن و بدن فرد می‌گذارند. باوجوداین، حقیقت این است که نوع موسیقی زیاد اهمیت ندارد، بلکه مهم تاثیر مثبتی است که یک آهنگ یا موسیقی می‌تواند روی یک شخص داشته باشد. به بیان ساده‌تر، حتی یک موسیقی متال نیز می‌تواند باعث آرامش فرد شود و این‌یک جنبه شخصی است.

موسیقی باعث تسکین اضطراب در حین فرایندهای قلبی می‌شود

یک موسیقی لذت‌بخش می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و کاهش ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس (مانند کورتیزول) به کاهش استرس کمک کند. افراد مبتلابه بیماری قلبی به‌طور طبیعی از استرس و اضطراب بالا رنج می‌برند. در حقیقت، عواملی همچون اضطراب و تپش قلب از علائم ضربان قلب غیرعادی هستند. گوش دادن مکرر به موسیقی‌های لذت‌بخش می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و سطوح فشارخون در افراد مبتلابه بیماری قلبی شود.
افرادی که برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی تحت فرایندهایی مانند کاتتریزاسیون قرار می‌گیرند، می‌توانند در حین این فرایندها با گوش دادن به موسیقی از استرس، اضطراب و درد حاصله از این فرایند بکاهند. بعضی از پزشکان برای آنکه از درد و اضطراب بعضی از فرایندهای قلبی بکاهند، در حین انجام این فرایندها آهنگ دلخواه و دوست‌داشتنی بیمار را پخش می‌کنند.

موسیقی فشارخون را کاهش می‌دهد

استرس اضافی و بیش‌ازحد باعث افزایش فشارخون می‌شود. باوجوداین، با گوش دادن به موسیقی می‌توان از افزایش فشارخون جلوگیری کرد یا سطوح فشارخون را کاهش داد. تحقیقات انجام‌گرفته روی افراد با فشارخون بالا نشان داد که گوش‌دادن به موسیقی بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث عمیق شدن تنفس و درنتیجه کاهش فشارخون می‌شود. بنابراین، به آن دست از افرادی که فشارخون بالا دارند پیشنهاد می‌کنیم که موسیقی‌درمانی را نیز امتحان کنند.

موسیقی باعث تسکین درد می‌شود

بسیاری از ما پس از یک اعمال پزشکی بر روی قلب مانند جراحی قلب باز از قرص‌های مسکن برای کاهش درد استفاده می‌کنیم. داروهای مخدر قدرتمندترین مسکن‌هایی هستند که با تاثیر روی‌گیرنده‌های مغز و با ترشح اکسی‌توسین باعث کاهش درد می‌شوند. گوش دادن به موسیقی در حین فرایندهایی همچون عمل جراحی قلب باز باعث افزایش ترشح طبیعی اکسی‌توسین و درنتیجه تسکین درد می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری عروق کورونری قلب نیز گوش دادن به موسیقی می‌تواند در حد خفیف تا متوسطی باعث کاهش درد شود. موسیقی باعث کاهش افسردگی می‌شود. افراد مبتلابه بیماری قلبی غالبا از افسردگی رنج می‌برند. هم بیماری قلبی و هم افسردگی دو مشکل خطرناک هستند که می‌توانند باعث وخیم‌تر شدن همدیگر شوند. در مقایسه با افراد غیرافسرده، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افراد افسرده 2 برابر بیشتر است و افراد مبتلابه بیماری قلبی و افسردگی بیشتر در معرض سکته قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و حمله قلبی هستند. یکی از راه‌های موثر در درمان افسردگی گوش دادن به موسیقی لذت‌بخش، آرامش‌بخش و نشاط‌بخش است. اگرچه در مورد تاثیر موسیقی‌درمانی روی افسردگی افراد مبتلابه بیماری قلبی تحقیقات کاملی انجام نگرفته است، اما از نتایج تحقیقات انجام‌گرفته درزمینه تاثیر موسیقی روی افسردگی افراد مبتلابه بیماری کرون می‌توان دریافت که احتمال تاثیر موسیقی بر روی افسردگی افراد مبتلابه بیماری قلبی نیز زیاد است.

موسیقی باعث بهبود ریتم طبیعی بدن می‌شود

موسیقی یک بخش اساسی در زندگی ما است. بدن ما، مخصوصا قلب، واکنش عمیقی به موسیقی نشان می‌دهد، حتی اگر این موسیقی به‌طور کامل برای ما قابل‌تشخیص نباشد. وقتی‌که در معرض موسیقی آرامش‌بخش قرار می‌گیریم، ضربان قلب، فشارخون و افسردگی ما کاهش می‌باید، از تاثیر اضطراب روی قلب ما کاسته می‌شود و درد ما کمتر می‌شود. بدن ما طوری طراحی‌شده است که می‌تواند بدون نیاز به دارو و عمل جراحی ریتم طبیعی خودش را درست کند. موسیقی یک ابزار مفید است که به ریتم طبیعی بدن ما کمک می‌کند. موسیقی یکی از راه‌های درمانی است که در مقایسه با دیگر راه‌ها کم‌هزینه‌تر است و همواره قابل‌دسترس است./
*به نقل از Everyday Health

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات