برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

12 فایده بی نظیر پیاده روی

12 فایده بی نظیر پیاده روی پیاده روی ورزشی بسیار آسان است و فواید بسیاری به همراه دارد و به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت (ورم و التهاب مفاصل) سودمند است.
پیاده روی ورزشی بسیار آسان است و فواید بسیاری به همراه دارد و به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت (ورم و التهاب مفاصل) سودمند است.
چرا پیاده روی تا این اندازه خوب و منحصر به فرد است؟ این ورزش رایگان است، انجام آن بسیار آسان و برای مفاصل خوشایند و راحت است و فواید فراوانی دارد. پیاده روی یک ورزش هوازی است، دانشگاه تنسی طی تحقیقی دریافت که زنانی که پیاده روی می کنند نسبت به آنهایی که نمیکنند دچار اضافه وزن کمتری هستند. این ورزش همچنین خطر لخته شدن خون را در بدن کاهش می دهد، از آنجا که ماهیچه ساق پا مانند یک پمپ (تلمبه) وریدی عمل می کند با انقباض و پمپاژ خون از ناحیه کف و ساق پا به قلب، سبب کاهش بار روی قلب می شود.
علاوه بر این پیاده روی از جهات دیگر نیز سودمند است:

 

1-پیاده روی گردش خون را بهبود می بخشد

بیماری های قلبی را کاهش می دهد، موجب افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون و همچنین تقویت قلب می شود. مطالعات انجام شده در دانشگاه کلرادو در بولدر و دانشگاه تنسی نشان می دهد، زنان یائسه ای که در طول روز تنها یک یا دو مایل راه رفته اند در طول 24 هفته فشار خون خود را به حدود 11 کاهش داده اند. طبق پژوهش های دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون، در زنانی که در طول روز 30 دقیقه پیاده روی می کنند به میزان 20 درصد خطر سکته کاهش یافته است و با افزایش میزان پیاده روی، این عدد به 40 درصد افزایش یافته است.
 

2-پیاده روی استخوان ها را محکم می کند

مایکل ای شوارتز مدیر مسئول مجله Plancher Orthopedics & Sports Medicine در نیویورک اذعان میدارد که پیاده روی استخوانها را محکم میکند و موجب کاهش میزان از دست رفتن استخوان در مبتلایان به پوکی استخوان می شود. در واقع مطالعه ای در بیمارستان Brigham and Women در بوستون روی زنان یائسه نشان می دهد که 30 دقیقه پیاده روی روزانه به میزان 40 درصد خطر شکستگی لگن را کاهش می دهد.
 

3-پیاده روی به افزایش طول عمر کمک می کند

تحقیقات اخیر دانشکده طب دانشگاه  میشیگان و مرکز خدمات درمانی و اداره امور کهنه سربازان آن اربر (Veterans Administration Ann Arbor Healthcare System) بیانگر این مطلب است که کسانی که در دهه پنجاه و شصت عمرشان به طور منظم ورزش می کنند، نسبت به همسالانشان که ورزش نمی کنند تا هشت سال آینده زندگی خود، 35 درصد کاهش مرگ و میر دارند. این عدد برای کسانی که شرایط کامل سلامت را دارند تا 45 درصد هم افزایش می یابد.
 

4-پیاده روی روحیه را افزایش می دهد

پژوهشی در دانشگاه لانگ بیچ ایالت کالیفرنیا نشان می دهد هرچه تعداد قدم های یک فرد در طول روز بیشتر شود روحیه او نیز بهتر خواهد شد. دلیل این امر این است که قدم زدن، مسکن های طبیعی اندورفین را در بدن آزاد می کند. این تنها یکی از فواید روانی این ورزش است.
 

5-پیاده روی موجب کاهش وزن می شود

یک پیاده روی تند می تواند در عرض 30 دقیقه 200 کالری را بسوزاند و در طول زمان پوند های زیادی از دست خواهد رفت.
 

6-قدم زدن ماهیچه ها را تقویت می کند

این ورزش توانایی عضلات شکمی و ساق پا را بالا می برد، اگر در هنگام راه رفتن دستهای خود را بالا و پایین ببرید عضلات بازو را نیز در این افزایش قدرت سهیم کرده اید. با پیاده روی دامنه حرکتی خود را افزایش می دهید، وزن و فشار را از روی ماهیچه ها و مفاصل (که وظیفه شان تحمل  وزن است) بر می دارید و به کاهش دردهای مفاصل کمک می کنید.
 

7-قدم زدن خواب را بهبود می بخشد

تحقیقی در مرکز پژوهش سرطان Fred Hutchinson سیاتل نشان می داد، زنان بین 50 تا 75 ساله ای که صبحها یک ساعت پیاده روی دارند بیشتر از آنانی که ندارند از شر بی خوابی در امانند.
 

8-این ورزش از مفاصل محافظت می کند

اکثر غضروف مفصل ها به طور مستقیم از خون تغذیه نمی شوند بلکه خوراک آنها از طریق مایع سینوویال (مایع مفصلی) که هنگام حرکت به چرخش در می آید، تامین می شود. هنگام فعالیتهایی مثل پیاده روی که حرکت یا انقباض را به همراه دارد، اکسیژن و مواد مغذی مفاصل در پی فشرده شدن غضروف، انتشار می یابند. اگر راه نروید مفاصل خود را از این مایع حیاتی محروم کرده اید و نابودی آن ها را سرعت بخشیده اید.
 

9-پیاده روی تنفس را بهبود می بخشد

در طول این ورزش به سبب گردش سریع تر اکسیژن در رگ ها، دفعات تنفس بالا می رود و این امر به دفع مواد زاید و ارتقاء سطح انرژی و افزایش توان بهبود بدن کمک می کند.
 

10-این ورزش روند زوال حافظه را کند می کند

مطالعه ای که روی 6000 زن 65 سال و بالاتر توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفراسیسکو انجام شد، به این مطلب اشاره دارد که زوال حافظه مرتبط با سن در افرادی که بیشتر راه می روند کمتر است. زنانی که حدود 2.5 مایل در روز راه می روند 17 درصد دچار زوال حافظه شده اند در حالیکه 25 درصد از این بیماری مختص زنانی است که نیم مایل یا کمتر در هفته راه می روند.
 

11-پیاده روی خطر آلزایمر را کاهش می دهد

مرکز سلامت دانشگاه ویرجینیا در شارلوتسویل طی تحقیقی دریافت مردان در محدوده سنی 71 تا 93 که بیشتر از یک چهارم مایل در روز راه می روند، نسبت به آنهایی که این میزان پیاده روی را ندارند 50 درصد کمتر دچار زوال عقل یا آلزایمر شده اند.
 

12-پیاده روی به شما کمک می کند که کارهایتان را بیشتر و به مدت طولانی تری انجام دهید

نتایج تحقیق مجله Clinical Outcomes Management حاکی از این است که  پیاده روی هوازی و ورزشهای استقامتی، ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه را در افراد بالای 65 سال که دارای علائم آرتروز (ساییدگی مفاصل ) هستند، کاهش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات