برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های خانگی سرماخوردگی چقدر سودمند هستند؟

درمان های خانگی سرماخوردگی چقدر سودمند هستند؟ اگر دچار سرماخوردگی شده باشید، ممکن است امیدوار باشید درمان‌های خانگی حال شما را بهتر کنند، چراکه معمولا یکی دو هفته‌ای طول می‌کشد تا این عفونت ویروسی فروکش کند. اما کدام از این درمان‌ها هستند که می‌توانید بر آن تکیه کنید و کدام‌یک احتمالا بی‌تاثیر هستند؟
اگر دچار سرماخوردگی شده باشید، ممکن است امیدوار باشید درمان‌های خانگی حال شما را بهتر کنند، چراکه معمولا یکی دو هفته‌ای طول می‌کشد تا این عفونت ویروسی فروکش کند. اما کدام از این درمان‌ها هستند که می‌توانید بر آن تکیه کنید و کدام‌یک احتمالا بی‌تاثیر هستند؟ در زیر به بررسی برخی از این درمان‌های خانگی می‌پردازیم.
 

سوپ جوجه

برخی از شواهد بیانگر آن است که سوپ جوجه ممکن است ناراحتی ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهد. بهترین پژوهش شناخته‌شده دراین‌باره به‌وسیله استفان رنارد، متخصص ریه از نبراسکای آمریکا انجام شده است که نشان داد سوپ جوجه و سبزی‌ها باعث مهار حرکت سلول‌های سفید خون می‌شود که علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی را ایجاد می‌کنند.
خوب آیا می‌توان از آن استفاده کرد؟ دکتر ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت دراین‌باره می‌گوید: «هنگامی که غشاهای مخاطی ملتهب هستند، بینی شما خشک می‌شود و کبره می‌بندد. خوردن سوپ به روان کردن ترشحات مخاطی کمک می‌کند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی دفع کنید.»

 

نوشیدنی‌های داغ

آیا هنگامی که گلودرد می‌گیرید، به نوشیدن چای داغ روی می‌آورید؟ هنگامی که پژوهشگران در مرکز سرماخوردگی دانشگاه کاردیف در ویلز به 30 نفر که دچار سرماخوردگی بودند، نوشیدنی‌های داغ یا ولرم دادند، افرادی که نوشیدنی داغ را خورده بودند، تسکین بیشتری در آبریزش بینی، سرفه کردن و لرز و عطسه کردن گزارش کردند. نویسندگان این بررسی می‌گویند، این نتایج ممکن است به علت اثر دارونما (پلاسبو) باشد، اما به نظر می‌رسد نوشیدنی‌های داغ منافعی برای گلودرد داشته باشند. رونالد اکلس، رئیس این مرکز می‌گوید: «چشیدن جرعه نوشیدنی داغ تولید بزاق و سایر ترشحات را تحریک می‌کند که گلو را نرم می‌کنند و تسکین می‌بخشند. هر نوشیدنی داغ و خوش‌طعم یا غذای داغی احتمالا از این لحاظ تاثیربخش خواهند بود.» آیا ارزش امتحان کردن را دارد؟ مطمئنا دکتر ماروین ام لیپمن، مشاور ارشد پزشکی نشریه Consumer Reports می‌گوید: «چای داغ با اندکی عسل به‌خصوص برای گلودرد تسکین‌بخش است.»
 

عسل برای تسکین سرفه

یک بازبینی در سال 2014 به‌وسیله سازمان همکاری کاکرین (Cochrane Collaboration) (یک سازمان مستقل غیردولتی که به سازمان‌دهی اطلاعات پژوهشی می‌پردازد) به بررسی 3 تحقیق پرداخت که عسل را با یک یا شمار بیشتری از موارد زیر مقایسه کرده بودند: داروهای ضدسرفه بدون ‌نسخه دکسترومتورفان و دیفن‌هیدرامین، درمان نکردن و یک دارونما. نتیجه این بود که عسل برای تسکین سرفه موثرتر از درمان نکردن و دارونماست و در کاهش فراوانی و شدت سرفه نسبت به دیفن‌هیدرامین اندکی بهتر عمل می‌کند. بااین‌وجود عسل ارزش امتحان کردن برای این مورد را دارد؟ شاید. سرفه به شما کمک می‌کند تا ترشحات اضافی مخاطی را از مجاری تنفسی خارج کنید، بنابراین لازم نیست سرفه را به‌طور کامل متوقف کرد و این بررسی‌های بازبینی‌شده هم فقط شامل کودکان می‌شدند. اما اگر تصمیم گرفته‌اید یک داروی ضدسرفه بی‌نسخه را به کار برید، بازبینی سازمان کاکرین شاهدی به نفع موثر بودن چنین داروهایی پیدا نکرد و جامعه متخصصان کودکان امریکا هم می‌گوید این داروهای ضدسرفه نه‌تنها بر کودکان کم‌سن تاثیری ندارد، بلکه ممکن است خطراتی هم به دنبال داشته باشد.
 

شستن بینی با آب‌نمک

پژوهشگران کاکرین در سال 2015 پنج تحقیق درباره ارزش پاک کردن مجاری بینی با آب‌نمک را بازبینی کردند. فقط یکی از این بررسی‌ها نشان داده بود که این کار باعث کاهش ترشحات و گرفتگی بینی می‌شود و مصرف داروهای ضد احتقان (ضد پرخونی و گرفتگی بینی) را کاهش می‌دهد.
آیا این کار ارزش امتحان کردن را دارد؟ اورلی آویتزور، مدیر پزشکی مجله Consumer Reports می‌گوید، شستن بینی با آب‌نمک ممکن است تا حدی ارزش داشته باشد. البته خود انجام این کار هم تا حدی ناراحتی ایجاد می‌کند که باید به آن عادت کنید. توصیه او این است که از فراورده‌های آماده‌ای که روی آن‌ها برچسب «هیپرتونیک» (با غلظت بالای نمک) زده شده است، پرهیز کنید. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که محلول‌های غلیظ‌تر ممکن است باعث تحریک مجاری بینی می‌شود. برای استفاده از وسایل آماده شستشوی بینی (ظرفی که با آب گرم و نمک پر می‌شود)، از آب مقطر یا استریل استفاده کنید و وسیله را در فواصل مصرف پاک کنید.

 

مکمل‌های غذایی

بسیاری از مکمل‌ها ازجمله اکیناسه، جین‌سینگ، ویتامینC و روی (زینک) برای پیشگیری از سرماخوردگی و کنترل علائم آن تبلیغ می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها درباره کارایی این مکمل‌ها متناقض بوده است.
آیا این مکمل‌ها ارزش امتحان کردن را دارند؟ بهتر است پولتان را برای آن‌ها تلف نکنید. اصولا مکمل‌ها از نظر اجزایشان و میزان این اجزا تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار ندارند و در نتیجه پژوهشگران نمی‌توانند نتیجه‌گیری قاطعی بر اساس داده‌های مربوط به آن‌ها انجام دهند. همیشه نمی‌توان مطمئن بود که دقیقا چه اجزایی درون این مکمل‌ها وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات