برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هنگام کار با رایانه به چشم فرصت استراحت بدهید

هنگام کار با رایانه به چشم فرصت استراحت بدهید بسیاری از افراد روزها با رایانه و شب ها با تلفن های هوشمند سروکار دارند، اما به گفته کارشناسان بیش از دو ساعت خیره شدن به صفحه نمایش در روز موجب خستگی چشم، سردرد و کمر درد می شود.

بسیاری از افراد روزها با رایانه و شب ها با تلفن های هوشمند سروکار دارند، اما به گفته کارشناسان بیش از دو ساعت خیره شدن به صفحه نمایش در روز موجب خستگی چشم، سردرد و کمر درد می شود.

به گزارش دیلی میل، شیوه های زندگی که به طور فزاینده به سمت تکیه بر فناوری و در نتیجه بی تحرکی پیش می رود، آسیب زیادی به سلامت ما می زنند و باعث ترویج چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن می شوند.
کارشناسان آسیب به بینایی را نیز از نتایج وابستگی به فناوری می دانند، به طوری که تنها در آمریکا 65 درصد از بزرگسالان اکنون به خستگی چشم ناشی از کارکردن با ابزارهای دیجیتالی مبتلا هستند.
طبق گزارش ویژن کانسیل Vision Council، خشکی چشم، چشم های ملتهب، تاری دید، سردرد و گردن و کمر درد از علائم کار زیاد با ابزار های دیجیتالی است.
این در حالی است که 90 درصد از بیماران در گفت و گو با چشم پزشک خود سخنی از میزان به کارگیری وسایل دیجیتالی به میان نمی اورند.
از سوی دیگر خستگی چشم به واسطه استفاده زیاد از تجهیزات دیجیتالی موجب می شود که پس از دو ساعت، جسم نیز دچار ناراحتی فیزیکی شود.
این عوارض معمولا به دلیل نزدیک تا متوسط بودن فاصله چشم ها با صفحه های دیجیتالی از جمله دسکتاپ و لپ تاپ رایانه ها، تلفن های هوشمند، تبلت ها و کتاب خوان های الکترونیکی است.
براساس این گزارش، از هر 10 نفر، هشت نفر همزمان کاربر دستکم دو دستگاه دیجیتالی هستند.
فاصله با صفحه نمایش، فرکانس و مدت زمان استفاده و درجه قرار گرفتن در معرض انرژی بالا نور قابل رویت یا آبی که از نمایشگرهای ویدیویی ساطع می شوند در زمینه ابتلا به عوارض نقش دارند.
در این گزارش آمده است: باید به بیماران در مورد روش های پیشگیری از این مشکل آموزش داد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و رفع خستگی چشم

برای جلوگیری و رفع خستگی چشم ها در مقابل رایانه می توان اقداماتی انجام داد که از جمله آنها استفاده از نور مناسب در حین کار با رایانه است.
میزان نوری که با استفاده از آن فضای اطراف از جمله صفحه رایانه را می بینید، باید حداقل نصف نور فضای کل محیط باشد. این به این معناست که تنظیم نور در محیط تاثیر به سزایی در سلامت چشم دارد.
تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید و ساعات کاری خود را با نور طبیعی روز هماهنگ کنید.در صورت امکان سیستم خود را به بخش های نزدیک به پنجره منتقل کنید تا از نور طبیعی بهره ببرید.

 

بیشتر پلک زدن حین کار با رایانه

پلک زدن برای چشمان مفید است و با هر بار پلک زدن، غدد اشکی، مایع استریل کننده ای را ترشح می کنند که سبب ضدعفونی شدن چشمان می شود. اما اغلب کاربران حین کار با رایانه کم پلک می زنند.
 

استفاده از نرمش های چشمی

ورزش های چشم بسیار ساده هستند. برای تقویت عضله های چشم، کافی است که هر ۲۰ دقیقه یک بار چشمان خود را از صفحه ی مانیتور بردارید و برای ۲۰ ثانیه به نقاط دورتر که حداقل در شش متری قرار دارند، خیره شوید.
نرمش دیگر، خیره شدن به وسایلی در فاصله دور برای مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه و سپس خیره شدن به شیئی در فاصله نزدیکتر به همین میزان یعنی ۱۵ تا ۲۰ ثانیه است.

 

استراحت کوتاه در فواصل زمانی کار با رایانه

استراحت کوتاه نه تنها برای سلامت چشم ها، بلکه برای گردن و کمر نیز ضروری است. تحقیقات نشان داده است که آسیب های چشمی با استراحت های کوتاه بین کار، کاهش چشمگیری پیدا می کند.
حین استراحت، در حالی که به نقاط مختلف نگاه می کنید، از حرکات کششی برای کمر و گردن استفاده کنید.

 

استفاده از عینک های ضد اشعه مخصوص رایانه

عینک های ضداشعه برای کار با رایانه، مناسب افرادی است که ضعف بینایی ندارند و تنها برای رفع خستگی و جلوگیری از صدمه دیدن به چشم ها استفاده می شوند. در واقع این عینک ها نمره ندارند و تنها لنز ضداشعه قوی دارند که توصیه شده است در صورتی که کار با رایانه چشمان شما را خسته می کند، از آنها استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات