برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ضد دردهای غیراستروئیدی برای سلامت قلب خطرناکند؟ انتخاب های ایمن تری هم وجود دارد؟

آیا ضد دردهای غیراستروئیدی برای سلامت قلب خطرناکند؟ انتخاب های ایمن تری هم وجود دارد؟ در جولای 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، درباره خطرات قلبی ضد دردهای متداول بین مردم که به داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی معروفند (NSAIDs) هشدار داد. ایبوپروفن و ناپروکسن و NSAIDs های نسخه ای از این گروهند. آیا لازم است مصرف این داروها را بطور کلی قطع کنید؟
برای محافظت از سلامت قلب، باید ضد دردهای بدون نسخه را با احتیاط مصرف کرد. جایگزین های مناسبی نیز وجود دارند که به جای ضد دردها می توانید از آنها استفاده کنید.
در جولای 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، درباره خطرات قلبی ضد دردهای متداول بین مردم که به داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی معروفند (NSAIDs) هشدار داد. ایبوپروفن و ناپروکسن و NSAIDs های نسخه ای از این گروهند. آیا لازم است مصرف این داروها را بطور کلی قطع کنید؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! NSAIDs دارای خطر قلبی هستند اما همچنان ابزاری سودمند برای کنترل درد ده ها میلیون نفر در جهان به شمار می روند. لازم نیست بترسید و مصرف NSAIDs را کلا قطع کنید. با اینحال، اگر فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی در شما بالاست، بهتر است پیش از مصرف NSAIDs بخصوص اشکال بدون نسخه، با پزشک مشورت کرده و درصورت امکان جایگزین مناسبی برای این داروها پیدا کنید. برای تسکین دردهای شایع عضلات راه های دیگری نیز وجود دارد.
 

NSAID ها چه خطراتی دارند؟

اینکه بین NSAIDs و مشکلات قلبی رابطه ای وجود دارد به خوبی اثبات شده است. پزشکان همیشه بیماران خود را از این خطرات آگاه کرده و درمورد مصرف بی رویه NSAIDs هشدار می دهند. بخصوص اگر بیمار سابقه بیماری قلبی داشته باشد مصرف این داروها او را در معرض خطرات بیشتر قرار می دهد. آخرین هشدار FDA در ارتباط با مصرف NSAIDs دارای چند نکته کلیدی است:
بنظر می رسد همه NSAID های غیر آسپرینی، احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهند. این احتمال در بیماران قلبی یا کسانی که چند فاکتور خطر دارند، افزایش می یابد.
برخی NSAID ها نسبت به بقیه دارای خطر بیشتری هستند. در مطالعات مشخص شده ناپروکسن دارای کمترین خطرات است.
هرچه دوز و مدت زمان مصرف یک NSAID بیشتر شود، خطرات بیشتری شما را تهدید می کند.
 

خطرات NSAID ها برای قلب

برخی مطالعات نشان داده است که افرادی که NSAIDs مصرف می کنند، حملات قلبی بیشتری دارند. علت دقیق این موضوع به درستی مشخص نیست اما شواهد به اندازه کافی هشدار دهنده است؛ بخصوص در مردان مسن، دارای اضافه وزن، سیگاری، دارای فشار خون و کلسترول بالا یا با سابقه حمله یا سکته قلبی.
اگر فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی در فردی بالا بوده و NSAIDs نیز مصرف کند، خطر بیماری های قلبی در او چقدر افزایش می یابد؟ یک کارآزمایی بالینی در حال حاضر درحال بررسی این موضوع در افرادی است که دوزهای بالایی از سلکوکسیب، ایبوپروفن یا ناپروکسن جهت تسکین دردهای آرتریتی مصرف می کنند. نتایج این مطالعه هنوز منتشر نشده و در سال 2016 منتشر خواهد شد.
 

دردهای مزمن

مردانی که به دردهای مزمن مفصلی یا عضلانی مبتلا هستند –دردهایی که چندماه یا بیشتر طول می کشد- و NSAIDs مصرف می کنند، وضعیت متفاوتی دارند. این بیماران ممکن است مجبور باشند برای انجام کارهایروزانه یا داشتن خواب بهتر شبانه هر روز NSAIDs مصرف کنند. این افراد چه باید کنند؟
مصرف NSAIDs تنها راه تسکین دردهای عضلانی و مفصلی نیست. با به کار گرفتن مجموعه ای از درمان های موجود قادر خواهید بود مصرف NSAIDs را کاهش دهید. این درمان ها شامل گرما و سرما درمانی، درمان های فیزیکی، ورزش و کاهش وزن است بخصوص وقتی که دردهای بیمار ناشی از بیمارریهای آرتریتی باشد.
NSAID ها در صدمات و بیماریهای التهابی بسیار موثر هستند و گزینه های انتخابی بهتر، خیلی زیاد نیستند. سعی کنید دوز مصرف را کاهش دهید و به این نکته آگاه باشید که مصرف طولانی مدت NSAIDs فاکتورهای خطر را افزایش خواهد داد.
 

دوزهای کم آسپرین

آسپرین نیز از جمله داروهای NSAID است. آسپرین خطر خونریزی را افزایش می دهد اما اگر به درستی مصرف شود برای سلامت قلب مفید است زیرا از لخته شدن خون که عامل حمله و سکته قلبی است، پیشگیری می کند. با این وجود برخی مطالعات پیشنهاد می کند که سایر NSAID ها ممکن است با توانایی آسپرین در پیشگیری از ایجاد لخته خون و حملات قلبی مداخله کنند. بنابراین بهتر است آسپرین را 30 تا 60 دقیقه پیش از مصرف سایر NSAID ها مصرف کنید.
 

چقدر باید نگران باشم؟

NSAID ها در اکثر مردان خطر مشکلات قلبی را کمی افزایش می دهند اما در مقابل حجم عظیم این داروها که مردم مصرف می کنند می توان از آن چشم پوشی کرد. اینکه با پزشک خود درباره مصرف NSAID ها مشورت کنید قابل ارزش است اما به یاد داشته باشید که سیگار کشیدن، داشتن اضافه وزن، تغذیه ناسالم و ورزش نکردن همچنان دارای بیشتری تاثیر منفی بر بروز بیماریهای قلبی هستند. فاکتورهای خطر زیادی وجود دارند که مردان لازم است بیشتر نگران آنها باشند تا NSAID ها.
 

جایگزین های NSAID ها در مبتلایان به التهاب مفاصل

اگر به بیماری های التهاب مفاصل مثل آرتروز یا روماتیسم مبتلا هستید و دوست دارید کمتر NSAID مصرف کنید، گزینه های درمانی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. البته بهتر است قبلا با پزشک خود در انتخاب این راه ها صحبت کنید. لازم است انتخاب ها براساس نیاز فرد و سابقه سلامت وی طراحی شود.
استامینوفن: در ابتدا برای تسکین درد از استامینوفن استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که استامینوفن ضدالتهاب نیست. بنابراین، اگر درد التهابی ناشی از تورم است، استامینوفن نیاز شما را کامل برطرف نخواهد کرد. مصرف بی رویه استامینوفن به کبد آسیب می زند، در زمینه مصرف ایمن استامینوفن به آنچه پزشک توصیه کرده عمل کنید.

NSAID های ایمن تر؟ هنوز مشخص نشده کدامیک از NSAID ها برای قلب ایمن تر هستند اما براساس تحقیقاتی که تا امروز انجام شده، بنظر می رسد ناپروکسن در مقایسه با سلکوکسیب خطر کمتری برای قلب داشته باشد.

پسر عموی آسپرین! می توانید از پسرعموهای آسپرین که nonacetylated salicylate نامیده می شوند، استفاده کنید. اینها شامل سالسالات و تری سالیسیلات هستند و همانند آسپرین درد و التهاب را کاهش می دهند اما نسبت به آسپرین آسیب کمتری به معده زده یا خونریزی را تشدید می کنند.

ترامادول: ترامادول دارویی قوی در تسکین درد است که تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است و به جای استامینوفن و NSAID ها تجویز می شود. این دارو می تواند فرد را وابسته و معتاد کرده و با بسیاری دیگر از داروها تداخل دارد. درصورت تجویز، پزشک مصرف آن را در شما بدقت زیر نظر خواهد داشت.

آسودگی از درد بدون مصرف دارو: در فیلم های قدیمی احتمالا دیده اید که سربازان وقتی مسکن ها اثری نداشتند، پارچه ای را بین دندان های خود فشار می دادند. اما شما راه حل های بهتری دارید. ورزش کنید، وزن اضافه را کم کنید، از درمان های فیزیکی کمک بگیرید، از اسپلینت های مفاصل استفاده کنید، ماساژ را تجربه کنید و در آخر طب سوزنی را نیز فراموش نکنید. اینها روش هایی هستند که امتحان خود را در تسکین درد و آراش بیمار پس داده اند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر همدردهای عزیز من ۱۳ ساله مسکن استفاده میکنم ومقاوم به درمان هستم ولی خدا رو شکر برام عوارض نداشته ؛شما هم بدون ترس استفاده کنید

دیدگاه و نظــرات