برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با انواع گردن درد، از اسپاسم تا درد ارجاعی

آشنایی با انواع گردن درد، از اسپاسم تا درد ارجاعی به گفته پزشکان از هر 10 نفر 7 نفر در طول زندگی خود به نوعی از درد گردن شکایت می کنند. اما چنانچه از این افراد بخواهید درد گردن خود را توضیح دهند، به احتمال زیاد به یکی از این هفت مورد خواهید رسید.
به گفته پزشکان از هر 10 نفر 7 نفر در طول زندگی خود به نوعی از درد گردن شکایت می کنند. اما چنانچه از این افراد بخواهید درد گردن خود را توضیح دهند، به احتمال زیاد به یکی از این هفت مورد خواهید رسید.
با تشریح دقیق علائم خاص درد گردن یا ترکیبی از علائم به پزشک خود کمک می کنید که تشخیص دهد درد شما در کدام یک از این هفت مورد قرار می گیرد و راه درمان چیست.
در اینجا به شایع ترین انواع گردن درد اشاره کرده ایم:
1-درد عضلانی: درد عضلات گردن و شانه ممکن است در پاسخ به فشارهای فیزیکی یا عصبی طولانی مدت و بیش از حد اتفاق افتد. در این حالت در عضلات گردن، گره هایی ایجاد میشود که به لمس حساس بوده و به آنها نقاط ماشه ای می گویند.

2-اسپاسم عضلات: در این حالت عضلات گردن ناگهان و با شدت زیادی سفت شده و فرد نمی تواند سرش را بچرخاند. اگر وقتی از خواب برمی خیزید و احساس درد و خشکی در گردن دارید، به احتمال زیاد دچار اسپاسم عضلات شده اید. اسپاسم عضلات ممکن است در اثر آسیب گردنی باشد اما گاهی نیز در پاسخ به دیسک گردن یا مشکلات عصبی است و یا حتی فشارهای روحی. بااینحال، گاهی اسپاسم عضلات هیچ دلیل مشخصی ندارد.

3-سر درد: سر درد ناشی از گردن درد معمولا در قسمت پشت سر و بالای گردن احساس می شود و در اثر اسپاسم یا تنش عضلات است. سر درد گردنی، معمولا دردی خسته و کسل کننده و تیر کشنده است و تند و تیز نیست. همچنین ممکن است این فرد در عضلات گردنش احساس سفتی کند. حرکت گردن باعث تشدید درد خواهد شد.

4-درد مفصل فاست: این درد اغلب عمیق، تیز و تیرکشنده است. درد مفاصل فاست (قسمتی از مهره های گردن) معمولا با خم کردن سر به سمت طرف تحت تاثیر، بدتر می شود و ممکن است به طرف شانه ها و کمر منتشر شود. التهاب مفاصل فاست همانند التهاب در سایر مفاصل بدن، صبح و هنگام بیدار شدن و یا پس از یک دوره عدم فعالیت و تحرک، شدیدتر احساس می گردد.

5-درد عصبی: تحریک یا به دام افتادن ریشه اعصاب ستون فقرات باعث بروز دردی تیز، کوتاه و شدید می گردد و فرد احساس سوزن سوزن شدن دارد. بسته به اینکه چه عصبی درگیر شده باشد درد ممکن است تا بازوها و حتی گاهی تا انگشتان دست هم منتشر شود.

6-درد ارجاعی: وقتی درد یک قسمت بدن باشد و به واسطه اشکال در قسمتی دیگر از بدن بدتر شود به آن درد ارجاعی می گویند. مثلا، گردن دردی که با فعالیت بدتر می شود ممکن است نشاندهنده بیماری قلبی باشد درحالیکه گردن دردی که با غذا خوردن ایجاد می شود ممکن است ناشی از وجود مشکلی در مری باشد.

7-درد استخوانی: درد و حساسیت به لمس در مهره های گردن نسبت به گردن درد عضلانی شیوع کمتری دارد. درد استخوانی نیاز به توجه و رسیدگی پزشکی دارد زیرا ممکن است علامتی از یک مشکل جدی سلامت باشد.
تشخیص به موقع و صحیح درد گردن به شما و پزشک کمک خواهد کرد که درمان به موقع و صحیح را دنبال کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات