برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

5 ماده غذایی که توانایی زیادی در ایجاد حس سیری دارند

5 ماده غذایی که توانایی زیادی در ایجاد حس سیری دارند محققان ترکیب‌هایی را در بعضی از مواد غذایی یافته‌اند که به احساس سیری کامل و همچنین کاهش هورمون‌های گرسنگی کمک می‌کنند.
  بسیاری از افراد احساس گرسنگی همیشگی را یکی از دلایل اصلی عدم کاهش وزن خود می‌دانند. به این افراد باید گفت که برای جلوگیری از احساس گرسنگی همیشگی راه‌هایی وجود دارد. محققان ترکیب‌هایی را در بعضی از مواد غذایی یافته‌اند که به احساس سیری کامل و همچنین کاهش هورمون‌های گرسنگی کمک می‌کنند. با توجه به اهمیت بعضی از این غذاها در کاهش احساس گرسنگی در ادامه به ۵ مورد از بهترین غذاهایی اشاره می‌کنیم که در کاهش احساس گرسنگی قدرت و تاثیر بالایی دارند.
 

تمشک

بسیاری از میوه‌های توت‌مانند دارای فواید بهداشتی فراوانی هستند، اما از میان میوه‌های توت‌مانند، تمشک خاصیت بیشتری در کاهش احساس گرسنگی دارد. یک فنجان تمشک قرمز یخ‌زده تنها حاوی ۸۰ کالری و ۹ گرم فیبر است. در حقیقت، میوه تمشک یکی از غنی‌ترین منابع فیبر است. ازآنجایی‌که یک رژیم غذایی پر فیبر باعث احساس سیری زودتر و طولانی‌مدت می‌شود، درنتیجه خوردن تمشک می‌تواند در کاهش احساس گرسنگی مفید باشد. علاوه بر این، تمشک دارای ویتامین سی، منگنز و پتاسیم نیز هست. تمشک یک میوه تابستانی است، اما توصیه می‌شود که این میوه را تنها در تابستان مصرف نکنید. می‌توانید تمشک را در فریزر خود نگه‌دارید و در تمام طول سال از آن استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید تمشک را با ماست، غلات آماده سرد و سالاد نیز بخورید. توصیه می‌شود که یک فنجان تمشک، یک فنجان شیر کم‌چرب و یک موز را به مدت ۶۰ دقیقه به هم بزنید و روز خود را با این معجون شروع کنید.
 

خزه دریایی

مردم قاره آسیا از قرن‌های قبل از خزه دریایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کردند، چون یکی از فواید خزه دریایی کنترل اشتها و کاهش وزن است. خوشبختانه امروزه اکثر مردم جهان از این اهمیت خزه دریایی آگاه شده‌اند و آن را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. خزه دریایی سرشار از پروتئین و فیبر قابل‌حل است که به هضم غذا و کنترل قند خون و میل شدید به غذا کمک می‌کند. علاوه بر این، محققان ژاپنی در تحقیقی دریافتند که رنگ‌دانه قهوه‌ای موجود در واکامه (یک نوع جلبک دریایی خوراکی که در سالادها و سوپ‌ها استفاده می‌شود) که فوکوزانتین نام دارد به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، یکی از تحقیق‌های انجام‌گرفته در دانشگاه هوکایدو ژاپن نشان داد که وزن موش‌های چاق پس از جذب فوکوزانتین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافت. فوکوزانتین باعث تحریک تولید پروتئین در بدن می‌شود و همین افزایش پروتئین باعث سوختن چربی‌های بیشتری می‌شود. می‌توانید از خزه دریایی خوراکی در سوپ‌ها و خورش‌های خود استفاده کنید.
 

پسته (و دیگر مغزهای خوراکی)

مغزهای خوراکی یکی دیگر از مواد غذایی هستند که به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کنند. خوردن پسته و دیگر مغزها باعث می‌شود که برای یک مدت طولانی احساس گرسنگی به شما دست ندهد. علاوه بر این، تحقیق‌های اولیه نشان داده‌اند که کالری مغزها به‌طور کامل جذب بدن نمی‌شود. از میان مغزها، پسته خاصیت بیشتری در کاهش احساس گرسنگی و کنترل وزن دارد. بنا بر نتایج یکی از تحقیق‌های محققان دانشگاه ایلینوی، افرادی که پسته‌های پوست نشده می‌خورند در مقایسه با افرادی که پسته‌های پوست شده می‌خورند ۴۱ درصد کالری کمتری دریافت می‌کنند. این محققان می‌گویند فرایند کندن پوست پسته باعث می‌شود که فرد از خوردن بیش‌ازحد پسته خودداری کند و حواسش به تعداد پسته‌های خورده شده باشد، اما زمانی که پسته‌ها پوست شده باشند فرد ممکن است به‌طور ناخواسته پسته‌های زیادی بخورد و حواسش به تعداد پسته‌های خورده شده نباشد. یکی از راه‌های استفاده از پسته این است که می‌توانید آن را به غلات، ماست و حتی دسر موردعلاقه‌تان اضافه کنید و سپس میل کنید.
 

حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، سویا)

حبوبات یکی دیگر از غذاهای مفید در کاهش احساس گرسنگی هستند، چون حبوبات سرشار از فیبر، نشاسته مقاوم و پروتئین دیرهضم هستند. اخیرا در ژورنال تغذیه انسانی و رژیم‌های غذایی مقاله‌ای به چاپ رسیده است که بر اساس نتایج آن افراد چاقی که از رژیم غذایی سرشار از لوبیا پیروی می‌کردند در طول ۱۶ هفته نزدیک به 4/5 کیلوگرم وزن کم کردند، درحالی‌که این رژیم غذایی سرشار از لوبیا باعث کاهش سطح کلسترول خون آن‌ها نیز شد. علاوه بر این، بر اساس نتایج یکی از تحقیق‌های منتشرشده در ژورنال Obesity احساس سیری افرادی که روزانه ۱ فنجان (155 گرم) حبوبات می‌خوردند در مقایسه با افرادی که این غذاهای سرشار از فیبر را نمی‌خوردند، 3 درصد بیشتر بود. با توجه به فواید بسیار حبوبات توصیه می‌شود که آنها را در اکثر رژیم‌های غذایی خود بگنجانید.
 

تخم‌مرغ‌

تخم‌مرغ‌ نیز در کاهش احساس گرسنگی قدرت چشمگیری دارد. بر اساس یکی از تحقیق‌های چاپ‌شده در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی افرادی که سر میز صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، در طول روز کمتر از ۴۳۸ کالری مصرف می‌کنند. علاوه بر این، نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد که خوردن تخم‌مرغ سر میز صبحانه به کنترل احساس گرسنگی در طول ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند. باوجوداین، برای کنترل سطح کلسترول خون توصیه می‌شود که هرروز تنها یک زرده تخم‌مرغ بخورید و تمرکز خود را بیشتر روی خوردن سفیده تخم‌مرغ قرار دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات