برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

التهاب مزمن افسردگی را تشدید می کند

التهاب مزمن افسردگی را تشدید می کند التهاب سیستمیک (مزمن) بدن نه تنها با برخی مشکلات جسمی نظیر سرطان و دیابت مرتبط است، بلکه می‌تواند با برخی مشکلات روانی نظیر افسردگی نیز ارتباط داشته باشد. در این مطالعه مشخص شد میزان غلظت دو نشانگر التهاب یعنی CPR و IL-6 در اثر افسردگی تا بیش از 50 درصد هم افزایش یافته است.
پژوهشگران در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که التهاب مزمن در جریان گردش خون می‌تواند منجر به تشدید افسردگی در افراد شود. این گروه از پژوهشگران با بازبینی 200 مقاله دانشگاهی در مورد افسردگی و التهاب به این نتیجه رسیدند که ارتباط معناداری بین این دو وجود دارد.

به گزارش Medscape، این تیم پژوهشی که به بررسی تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن علاقمند بودند، به این نتیجه رسید که التهاب سیستمیک (مزمن) بدن نه تنها با برخی مشکلات جسمی نظیر سرطان و دیابت مرتبط است، بلکه می‌تواند با برخی مشکلات روانی نظیر افسردگی نیز ارتباط داشته باشد. در این مطالعه مشخص شد میزان غلظت دو نشانگر التهاب یعنی CPR و IL-6 در اثر افسردگی تا بیش از 50 درصد هم افزایش یافته است.
التهاب مزمن بیشتر در افرادی که با استرس زیاد زندگی می‌کنند، مشاهده می‌شود. برای نمونه خانواده‌هایی که از طبقات پایین اجتماع هستند یا آنهایی که در کودکی با بدرفتاری مواجه بوده‌اند، چنین التهاباتی را تجربه می‌کنند. عوامل دیگری نظیر رژیم غذایی دارای چربی زیاد و یا شاخص توده بدنی بالا نیز می‌توانند به بروز التهاب مزمن بیانجامند. همچنین پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد افرادی که دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند یا در دوره کودکی با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم کرده بودند، بیشتر از سایر افراد در معرض مشکلات روانی قرار دارند که این مشکل به خاطر استرس زیاد موجود در زندگی روی می‌دهد. در نتیجه، میزان فراوانی التهاب مزمن در این افراد بیشتر است که دلیلش را نیز می‌توان همان فشار روانی دانست.

البته در این میان باید دقت داشته باشیم که التهاب یک پاسخ طبیعی از سوی بدن است و برای نمونه قرمز شدن بخش آسیب دیده بدن امری کاملا طبیعی است. در واقع التهاب سبب می‌شود عوامل بیماری‌زا از بین بروند و به این ترتیب بدن از هجوم عوامل مشکل‌ساز ایمن بماند. اما مشکل وقتی روی می‌دهد که برخی افراد دچار التهاب سیستمیک (مزمن) می‌شوند که این می‌تواند ضمن بروز مشکلات جسمی، به مشکلات روانی نیز بیانجامد.

این تیم پژوهشی همچنین به این نتیجه رسید که افسردگی ناشی از التهاب مزمن در برابر شیوه‌های رایج درمان نیز مقاوم است. با این وجود با فعالیت‌هایی خاص نظیر ورزش می‌تواند تا حد زیادی آن را درمان کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات