برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

جادوی موسیقی در سلامت

جادوی موسیقی در سلامت بسیاری از ما تاثیرات موسیقی را بر سلامت دیده‌ایم و این باعث شده تا محققان در سراسر جهان پتانسیل درمانی آن را بررسی کنند. در واقع تاثیر آن بر سلامت به علت ارتباط عمیق موسیقی بر ارتباط مغز با بدن است. زمانی که به آهنگی گوش می‌کنیم، یک پاسخ عاطفی دریافت می‌کنیم که ممکن است یادآور خاطره‌ای خوب یا بد باشد.
موسیقی‌دان آمریکایی، بیلی جوئل، می‌گوید: «موسیقی مقوله‌ای است که همه ما آن را لمس می‌کنیم. مهم نیست که از چه فرهنگی هستیم، همه موسیقی را دوست دارند.» بسیاری از ما تاثیرات موسیقی را بر سلامت دیده‌ایم و این باعث شده تا محققان در سراسر جهان پتانسیل درمانی آن را بررسی کنند. در واقع تاثیر آن بر سلامت به علت ارتباط عمیق موسیقی بر ارتباط مغز با بدن است. زمانی که به آهنگی گوش می‌کنیم، یک پاسخ عاطفی دریافت می‌کنیم که ممکن است یادآور خاطره‌ای خوب یا بد باشد.

محققان معتقدند این ارتباط عمیق به علت رابطه مغز با بدن است. عناصر موسیقی، یعنی ریتم، ملودی، و غیره، در فیزیولوژی و بهبود عملکرد بدن موثر هستند. مطالعات متعددی ارتباط عمیق موسیقی را با سلامت روانی نشان می‌دهند. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل در کانادا در سال 2011 انجام شده، نشان داد که گوش دادن به موسیقی میزان دوپامین تولید شده در مغز را افزایش می‌دهد و آن را یک درمان عملی برای افسردگی اعلام کرد. گزارش دیگری که در سال جاری در مجله لانست روانپزشکی منتشر شده، بیانگر این است که گوش دادن به موسیقی به کاهش اختلالات مغزی کمک می‌کند. اما محققان در حال یافتن فواید از سلامت موسیقی هستند که ممکن است فراتر از سلامت روان باشد. برخی از کارشناسان بهداشت و درمان خواستار این هستند که موسیقی‌درمانی به طور گسترده‌تر در مراقبت‌های بهداشتی گنجانده شود. ما به دنبال بررسی دقیق‌تر در برخی از مزایای بالقوه سلامت موسیقی هستیم و اینکه آیا حتی جایگزینی آن در استراتژی‌های درمان (در برخی از شرایط)، می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند؟

 

کاهش درد و اضطراب


برخی از مطالعات انجام شده حاکی از این است که «یک نکته خوب در مورد موسیقی، این است که به هنگام گوش دادن به آن درد را احساس نمی‌کنید.» براساس نتایج مطالعه‌ای که توسط دانشگاه برونل در انگلستان انجام شده، موسیقی ممکن است منجر به کاهش درد و اضطراب بیماران هنگام عمل جراحی شود.
با تجزیه و تحلیل 72 کارآزمایی تصادفی شاهددار، شامل بیش از7 هزار نفر که تحت عمل جراحی قرارگرفته‌اند، محققان دریافتند افرادی که هنگام عمل جراحی موسیقی برایشان پخش می‌شد، نسبت به کسانی که موسیقی گوش نکرده‌اند، پس از عمل احساس درد و اضطراب کمتری را گزارش کرده و نیاز کمتری به دارودرمانی برای کاهش درد داشته‌اند. این اثر برای بیمارانی که نوع موسیقی را خودشان انتخاب کرده‌اند، قوی‌تر بود. محققان معتقدند: «اگر موسیقی یک دارو بود، می‌توانستیم آن را در بازار عرضه کنیم. موسیقی روشی غیرتهاجمی، امن و ارزان است که باید به عنوان یک مداخله درمانی به هنگام عمل جراحی در دسترس باشد.»
در ماه مارس 2014، محققان دانمارکی دریافتند که موسیقی ممکن است برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد. این مطالعه تنها یکی از تحقیقات بی‌شماری است که درباره موسیقی و تاثیر آن در کاهش درد انجام شده است. آنها با مطالعه روی 22 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش به انتخاب خود فرد، باعث کاهش درد و تحریک عملکردی قابل‌توجهی شده است.
اما چگونه اثرات کاهش درد در پی موسیقی ظاهر می‌شود؟ مکانیسم دقیق آن مشخص نیست ولی بسیاری از محققان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی باعث انتشار مواد مخدر طبیعی در مغز می‌شود. دکتر دانیل لویتین Levitin، از دانشگاه مک‌گیل در کانادا و همکارانش در یک بررسی که در سال 2013 انجام شده، دریافته‌اند زمانی که مردم از گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه خود لذت می‌برند، نالتروکسن (ماده مخدری که سیگنال‌های عصبی را بلوک می‌کند)، ترشح شده و باعث کاهش درد می‌شود.

 

موسیقی و حافظه

جای بحثی نیست که آهنگ‌ها، دوره‌ها و رویدادهای خاصی را در زندگی به ما یادآوری می‌کنند و لبخند را روی لبان ما می‌آورند. اما از سوی دیگر، محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است موسیقی به افزایش حافظه کمک کند؟ برخی مطالعات حاکی از این است که موسیقی ممکن است در مراحل اولیه دمانس به بهبود عملکرد حافظه کمک کند.
مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله Gerontologisمنتشر شد، تاثیر موسیقی را بر حافظه در افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه ارزیابی کرده است. نتایج نشان داده که در هر دو گروه، هم آواز خواندن و هم گوش دادن به موسیقی، نه تنها خلق و خوی بهتر و به طور کلی خوب بودن را نسبت به گروه شاهد تجربه کرده‌اند، بلکه حافظه بهتر مقطعی و ارزیابی شناختی بهتری نیز داشتند. همچنین گروه آواز، حافظه بهتری را نسبت به شاهد نشان داد. فعالیت‌های موسیقی منظم به هنگام اوقات فراغت می‌تواند در درازمدت توانایی شناختی، عاطفی و زوال عقل خفیف را بهبود بخشد و در مراقبت از زوال عقل و توانبخشی استفاده شود.

 

برطرف‌کننده موثر تنش


مطالعات متعددی نشان می‌دهد گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه باعث ایجاد احساس بهتر و کاهش استرس می‌شود. مطالعه‌ای که ماه گذشته گزارش شد، نشان می‌دهد نوزادان با شنیدن موسیقی، نسبت به زمانی که با آنها صحبت می‌کنیم، مدت زمان بیشتری آرام هستند.
مطالعات پروفسور ایزابل پرتز، از مرکز تحقیقات مغز، موسیقی و زبان در دانشگاه مونترال کانادا، بیانگر این است که شنیدن موسیقی در نوزادان به کاهش استرس و افزایش امکان تطابق و توانایی ریتم داخلی بدن با ریتم خارجی، پالس و یا ضربه کمک می‌کند. مطالعه دیگری در بیمارستان اورموند بریتانیا، در سال 2013 نشان داده که نه تنها گوش دادن به موسیقی به کاهش درد و اضطراب کودکان کمک می‌کند بلکه به کاهش استرس، مستقل از عوامل اجتماعی، نیز می‌انجامد.
به گفته برخی از محققان، موسیقی ممکن است به کاهش استرس (با کاهش ترشح هورمون کورتیزول)، در پاسخ به استرس کمک کند. بررسی توسط دکتر لویتین و همکارانش نشان می‌دهد این اثر کاهنده استرس با موسیقی آرامش‌بخش به احتمال زیاد به کاهش سطح کورتیزول مرتبط است. به گفته لویتین، تاثیر موسیقی بر ساقه مغز و به دنبال آن، روی ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن، مکانیسم دیگری است که به دنبال شنیدن موسیقی ایجاد شده و به کاهش استرس می‌انجامد. این اثرات عمدتا به واسطه نوع موسیقی است. موسیقی آرام با کاهش ضربان قلب، تنفس و فشار خون و موسیقی سریع‌تر با افزایش این پارامترها همراه هستند. موسیقی تند علایم حیاتی را افزایش می‌دهد، در حالی که موسیقی آرامش‌بخش موجب کاهش این علایم می‌شود.
اثر موسیقی بر ضربان قلب به عنوان مسکن استرس، باعث شده که تعدادی از پژوهشگران به این باور برسند که موسیقی نیز ممکن است برای درمان ناراحتی‌های قلبی موثر باشد.
اوایل سال جاری، گزارشی از یک مطالعه ارائه شده در کنفرانس انجمن قلب و عروق بریتانیا در منچستر، نشان می‌دهد که این اثرات موجب کنترل ضربان قلب و کمک به کاهش فشار خون می‌شود. هر چند محققان تاکید کرده‌اند که اظهار نظر در این مورد نیازمند تحقیقات بیشتری است.

 

کمک به بهبود آسیب مغزی و درمان تشنج


تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند به طور فزاینده‌ای، به بهبود آسیب مغزی، مانند سکته مغزی، کمک کند. مطالعه‌ای که سال 2008 توسط محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند انجام شده، بیانگراین است که بیماران مبتلا به سکته مغزی که روزانه به مدت حدود 2 ساعت به موسیقی گوش کرده‌اند، نسبت به کسانی که کتاب‌های صوتی و یا هیچ چیز گوش نمی‌کردند، حافظه بهتر کلامی، توجه و خلق و خوی مثبت‌تری داشته‌اند.
مطالعات دیگر نیز حاکی از این است که موسیقی ممکن است روند بهبودی پس از سکته مغزی را بهبود بخشد. یک مطالعه انجام شده در سال 2013 که توسط محققان کره‌ای انجام شده، نشان داده که بیماران مبتلا به سکته مغزی با موسیقی‌درمانی در کمتر از یک ماه، پیشرفت توانایی گفتاری قابل‌توجهی داشته‌اند.
یک کارشناس درباره فواید احتمالی موسیقی‌درمانی در بیماران مبتلا به سکته مغزی می‌گوید: «در حالی که علوم اعصاب و پژوهش‌ها در حوزه مداخلات مختلف موسیقی‌درمانی برای حمایت از گفتار و زبان و ارتباطات به سرعت در حال رشد و تحول است و اغلب نتایج خوب را مشاهده می‌کنیم، سوالات زیادی در این باره مطرح می‌شود اما نتایج بسیار امیدوارکننده است.»
همچنین در مطالعه ای که در ماه اوت سال جاری گزارش شده، پیشنهاد کرده موسیقی‌درمانی ممکن است برای درمان صرع کمک کند. دراین مطالعه آمده مغز بیماران مبتلا به صرع پاسخ‌های متفاوتی نسبت به افراد سالم، به موسیقی نشان داده‌اند.
مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده، نشان می‌دهد مغز افراد مبتلا به صرع، به‌طور شگفت‌آوری تطابق بیشتری در پاسخ به موسیقی نشان می‌دهند. پژوهشگران این مطالعه معتقدند: «در مطالعه ما، بیماران مبتلا به صرع با موسیقی‌درمانی، دچار تشنج نشدند. این نتایج می‌تواند منجر به یک استراتژی درمانی جدید برای صرع شود. در افراد مبتلا به صرع، استرس باعث تشنج می‌شود ولی با گوش دادن به موسیقی، بسیاری از بیماران احساس آرامش را گزارش داده‌اند.»

 

استفاده از موسیقی‌درمانی در مراکز بهداشتی درمانی

بر اساس شواهد متعددی که از اثرات قابل‌توجه درمانی موسیقی گزارش شده، بسیاری از کارشناسان خواستار استفاده بیشتر از موسیقی‌درمانی در مراکز بهداشتی درمانی شده‌اند. موسیقی‌درمانگرها در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند ولی برای این کار نیازمند مشورت با همکاران (پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست فیزیکی، کاردرمانی و آسیب‌شناسان)، برای حمایت از بیمار به عنوان بخشی از تیم درمانی و مراقبت از بیمار هستند. علاوه بر این، گروه دیگری معتقدند که موسیقی‌درمانی می‌تواند یک گزینه درمانی دیگر برای مشکلاتی مانند سردرد تنشی باشد. به عنوان مثال، علتی که افراد خاصی دچار تشنج همراه با موسیقی‌درمانی شدند، استفاده از موبایل با فرکانس و شدت بالا بود./
*به نقل ازMedical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسی موسیقی عالیه مخصوصا در شرایط سخت زندگی :عقب افتادن کرایه خونه :رکود وحشتناک اقتصادی٬ بر آورده نشدن خواسته های ابتدایی فرزندان٬ناتوانی در پیگیری درمان٬قطع رابطه فامیلی به علت فقر٬آی خوشبختی در آغوشت میگیرم٬

دیدگاه و نظــرات