برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم

چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم ابتلا به آنفولانزا یعنی چند هفته دوری از کار و مدرسه و دانشگاه تا زمانی که دوران نقاحت طی شود و زندگی عادی گردد. اما همیشه هم اوضاع به اینجا ختم نمی شود، آنفولانزا بیماری خطرناکی است که حتی ممکن است باعث مرگ شود. شرایط برای بیماران مبتلا به آسم، دیابت، بیماران قلبی و افراد با سیستم ایمنی ضعیف حتی بدتر هم می شود. هدف اول این است که تلاش کنید به آنفولانزا مبتلا نشوید.
ابتلا به آنفولانزا یعنی چند هفته دوری از کار و مدرسه و دانشگاه تا زمانی که دوران نقاحت طی شود و زندگی عادی گردد. اما همیشه هم اوضاع به اینجا ختم نمی شود، آنفولانزا بیماری خطرناکی است که حتی ممکن است باعث مرگ شود. شرایط برای بیماران مبتلا به آسم، دیابت، بیماران قلبی و افراد با سیستم ایمنی ضعیف حتی بدتر هم می شود. هدف اول این است که تلاش کنید به آنفولانزا مبتلا نشوید.
در این مقاله به روش های پیشگیری از آنفولانزا اشاره می کنیم که ثابت شده بسیار موثرند.
 
 
بیشتر بخوانیداز کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا

 

واکسن آنفولانزا دریافت کنید

تحقیقات انجام گرفته در این باره می گویند بهترین و تنهاترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا این است که هرچه سریع تر واکسن آنفولانزا دریافت کنید. بهترین زمان دریافت اوایل پاییز است. اما اگر هنوز هم اقدام نکرده اید هر زمان در طول فصل زمستان برای این کار مناسب است.
واکسن آنفولانزا شخص را در برابر سویه هایی از ویروس آنفولانزا که به گفته محققان گسترده ترین سویه ها در هر فصل شیوع هستند، محافظت میی کند. برای مثال ویروس H1N1 یا آنفولانزای خوکی. برخی واکسن ها برعلیه سه سویه عمل می کنند؛ شما ممکن است نام این واکسن ها را شنیده باشید: واکسن سه گانه یا trivalent. بقیه واکسن ها در برابر 4 سویه ویروس آنفولانزا محافظت می کنند و پزشکان به آنها واکسن چهار گانه می گویند یا quadrivalent.


بیشتر بخوانید: آیا واکسن آنفولانزا می تواند باعث واکنش های آلرژی شود؟
 

انواع واکسن ها را بشناسید

واکسن آنفولانزا از ویروس مرده ساخته می شود. یک نوع آن که برای سنین 6 ماهه و بالاتر تایید شده بشکل عضلانی تزریق می شود. در نوع دیگر از یک سوزن کوچکتر استفاده می کنند و سوزن فقط به لایه بالایی پوست فرو می رود. این نوع برای افراد 18 تا 64 ساله تایید شده است.
نوع دوم اسپری بینی با نام FluMist دارای ویروس زنده اما ضعیف شده آنفولانزاست. این واکسن در آمریکا برای سنین 2 تا 49 سال که سالم بوده و باردار نیستند، تایید شده است.
نوع سوم واکسن های فاقد پروتئین تخم مرغ برای سنین 18 تا 49 سال که به تخم مرغ حساسیت دارند، تایید شده است.
نوع دیگر Fluzone است که دارای دوز بالا بوده و برای افراد 65 سال و بالاتر تایید شده است. این نوع برای ایمن نگاه داشتن سیستم ایمنی مسن سالان بهتر عمل می کند.
برای دریافت نکردن واکسن عذر و بهانه نیاورید. ممکن است روز بعد کمی بازویتان درد بگیرد، ممکن است کمی احساس ناخوشی یا تب پایین کنید اما بیاد داشته باشید امکان ندارد از تزریق واکسن به آنفولانزا مبتلا شوید. همانطور که گفتیم واکسن آنفولانزا حاوی ویروس مرده یا ضعیف شده است که توان بیمار کردن شما را ندارد.
 

بیشتر بخوانید: چگونه در فصل سرما از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

 

در مقابل میکروب ها سد بسازید!

ابتلا به آنفولانزا خیلی راحت است. فرد مبتلا با عطسه و سرفه ویروس ها را در هوا پخش می کند و شما که با دهان باز نزدیک او هستید به راحتی ویروس ها را از راه بینی یا دهان به بدنتان منتقل می کنید.
لمس سطوحی که قبلا در تماس با ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا بوده نیز ویروس ها را به شما منتقل می کند؛ میز رستوران، کابینت، میز کار، دستگیره در و شیرها تا 8 ساعت پس از لمس.
وقتی سطوح آلوده را لمس کرده و سپس دست آلوده را به چشم ها، بینی یا دهان می زنید منتظر باشید که به زودی علائم آنفولانزا در شما ظاهر خواهد شد.
می توان تلاش کرد از افراد بیمار تا حد امکان دور بود؛ توصیه شده حداقل یک متر از فرد بیمار فاصله داشته باشید، اما این همیشه هم شدنی نیست، بخصوص وقتی با فرد مبتلا در یک خانه زندگی می کنید یا در مکان های عمومی مثل سینما یا فروشگاه ها. پس اصول زیر را مد نظر داشته باشید تا از ویروس آنفولانزا در امان بمانید:
  • دست های خود را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید، هر زمان که با کسی دست دادید یا سطوحی را که احتمال آلودگیشان هست، لمس کردید.
  • برای مواقعی که آب پیدا نمی شود یک محلول ضدعفونی کننده با پایه الکل همراه داشته باشید.
  • دستمال های مرطوب حاوی مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سطوحی که شما با آنها در ارتباط بوده و ممکن است لمس کنید.
  • مراقب باشید تا وقتی دست هایتان را نشسته اید به دهان، بین یا چشم ها نمالید.
  • در فصل شیوع آنفولانزا وسایل شخصی خود را با دیگران اشتراکی استفاده نکنید. بشقاب، لیوان و هر وسیله ای که در تماس با دهان است باید در این فصل بشدت شخصی باشد. ظروف آلوده را در ماشین ظرفشویی یا سینک ظرفشویی با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید.

 

بیشتر بخوانید: ماسک، سدی نفوذناپذیر در برابر آنفولانزا

 

به سلامت عمومی خود اهمیت بدهید

اگر می خواهید سیستم ایمنی بدنتان قوی بوده و توانایی مبارزه با ویروس آنفولانزا را داشته باشد لازم است سلامت باشید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
  • حداقل 4 روز در هفته ورزش کنید
  • 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشید

 

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

در کنار همه مضرات سیگار از افزایش احتمال ابتلا به سرطان گرفته تا بیماریهای تنفسی و پیری زودرس پوست و...، سیگار مقاومت بدن در مقابل ویروس آنفولانزا را نیز کم می کند.
تحقیقات نشان داده افراد سیگاری خیلی زودتر از دیگران به آنفولانزا مبتلا می شوند. و وقتی مبتلا می شوند هم شدت بیماری در آنها بیشتر و احتمال مرگ آنها نیز بالاتر خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید: چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟
 

داروهایتان را مصرف کنید

راه هایی که گفتیم تا حد زیادی شما را در مقابل آنفولانزا بیمه می کند اما حتی بهترین راه ها نیز بی نقص نیستند.
اغلب بیماران مبتلا به آنفلوآنزا بدون نیاز به درمان ظرف 1 تا 2 هفته کاملا بهبود می‌یابند اگرچه امکان بروز عوارض جدی نیز وجود دارد. در صورتیکه شما یا کودکتان جزو افراد در معرض خطر بالا برای ایجاد عوارض جدی آنفلوآنزا هستید، با مشاهده اولین نشانه‌های این بیماری به پزشک خود مراجعه کنید.
استامینوفن می‌تواند تب، سردرد و دردهای عضلانی شما را برطرف کند. مصرف آسپیرین و ترکیبات حاوی آن مانند پپتوبیسمول در بیماران زیر 18 سال توصیه نمی‌شود چون ممکن است سبب بروز بیماری خطرناکی به نام نشانگان ری شود.
داروهای رایج ضدسرفه معمولا چندان کمک‌کننده نیستند. سرفه ناشی از آنفلوآنزا معمولا خود به خود و بدون درمان بهبود می‌یابد. مصرف داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود.
داروهایی وجود دارد که در درمان ضد ویروسی آنفولانزا به کار می رود. باید توجه داشت که هر بیمار مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به درمان دارویی ضدویروسی ندارد. در صورتیکه شما بسیار مریض‌احوال هستید یا جزء افراد در معرض خطر برای بروز عوارض بیماری به شمار می ‌آیید ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضدویروسی داشته باشید. داروهای ضدویروسی که برای درمان یا پیشگیری آنفلوآنزا به کار می‌روند شامل اوسلتامیویر، زانامیویر و پرامیویر هستند. بیشترین تاثیر این داروها در آنفلوآنزای فصلی زمانی خواهد بود که در 48 ساعت اول شروع علایم مصرف شوند. این داروها را بدون نظر و تجویز پزشک مصرف نکنید.
آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا موثر نیستند و نباید برای درمان آنفلوآنزا مصرف شوند.
درصورت ابتلا به آنفولانزا مراقب دیگران باشید. سعی کنید میکروب ها را به دوستان، خانواده و همکارانتان منتقل نکنید.

در خانه مانده و استراحت کنید تا زمانیکه حالتان بهتر شده و تب بدون مصرف دارو پایین آمده و این حالت حداقل 24 ساعت پایدار باشد.

هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده کرده سپس دستمال آلوده را در کیسه پلاستیکی گذاشته و به سطل زباله بیندازید تا مانع انتشار ویروس شود./

بیشتر بخوانید: مروری بر درمان دارویی سرماخوردگی

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات