برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ چگونه نخ دندان بکشیم؟

چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ چگونه نخ دندان بکشیم؟ نخ‌دندان کشیدن بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه می‌شود که دست‌کم یک‌بار در روز نخ‌دندان بکشید تا به زدودن پلاک‌های میکروبی از نواحی میان دندان‌هایتان که مسواک به آنها نمی‌رسد، کمک شود.
بی شک شما هم جزو کسانی هستید که هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و به توصیه های وی درمورد اهمیت نخ دندان کشیدن گوش می دهید. اما اگر احتمالا شما هم مثل سایر بیماران این حرف ها را از یک گوش شنیده و از گوش دیگر در می کنید باید بگوییم که تنها نخ دندان مثل یک هواپیمای بدون موتور است که در فضای بین دندان هایتان پرواز می کند!
مساله این است که کاری که نخ دندان برای دندان های شما می کند، هیچ جایگزینی ندارد. نخ دندان 40 درصد از کاری که برای تمیز کردن باکتریهای چسبیده به دندان یا همان پللاک ها قرار است انجام شود را، انجام می دهد. پلاک ها تولید اسید می کنند که باعث ایجاد حفره در دندان، تحریک لثه ها و بیماریهای لثه می گردد. هر دندان 5 سطح دارد. اگر نخ دندان نکشید حداقل 2 سطح دندان تمیز نکرده باقی می ماند.
نخ‌دندان کشیدن بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه می‌شود که دست‌کم یک‌بار در روز نخ‌دندان بکشید تا به زدودن پلاک‌های میکروبی از نواحی میان دندان‌هایتان که مسواک به آنها نمی‌رسد، کمک شود. انجام این کار مهم است، زیرا پلاک میکروبی که با مسواک زدن یا نخ‌دندان کشیدن زدوده نشود، درنهایت سخت شده و به جرم دندانی بدل می‌شود.

نخ‌دندان کشیدن همچنین از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

این‌که کشیدن نخ‌دندان را پس از مسواک زدن یا پیش از آن انجام دهید، چندان اهمیت ندارد. مادامی به‌طور کامل و درست نخ‌دندان بکشید، مهم نیست که چه هنگامی آن را انجام دهید. بهتر است زمانی از روز را برای انجام این کار اختصاص دهید که چند دقیقه‌ای وقت مراقبت از دندان‌هایتان را داشته باشید. افرادی که در پایان روز بیش‌ازحد خسته هستند، ممکن است از نخ‌دندان کشیدن در صبح‌ها یا پس از ناهار سود ببرند. دیگران ممکن است بخواهند با دهانی تمیز به خواب روند.

فراموش نکنید که کودکان نیز نیاز به نخ‌دندان کشیدن دارند! شما باید به‌محض اینکه کودکتان دو دندان در کنار یکدیگر درآورد، نخ‌دندان کشیدن برای او را هم شروع کنید. ازآنجایی‌که نخ‌دندان کشیدن به مهارت دستی بیشتری نیاز دارد، کودکان ممکن است تا رسیدن به 10 یا 11 سالگی نتوانند به‌خوبی نخ‌دندان بکشند.

توجه داشته باشید که نخ‌دندان کشیدن نباید دردناک باشد. اگر با شدت زیادی نخ‌دندان بکشید، ممکن است به بافت‌های بین‌دندانی آسیب برسانید.

اگر خیلی آرام نخ‌دندان بکشید، ممکن است ذرات غذا از میان دندان‌ها خارج نشود. احساس کمی ناراحتی هنگام شروع نخ‌دندان کشیدن طبیعی است و نباید به‌این‌علت نخ‌دندان کشیدن را ترک کنید. با مسواک زدن و نخ کشیدن روزانه،‌ این احساس ناراحتی باید در طول یک یا دو هفته برطرف شود.
 

چطور نخ دندان بکشیم؟


 می‌دانیم که باید دست کم یک بار در روز نخ‌دندان بکشیم، اما همه نمی‌دانند که چگونه این کار را به درستی انجام دهند.

این راهنمای قدم‌به‌قدم شما را برای انجام نخ‌دندان کشیدن هدایت می‌کند:
  1. حدود 30 سانتی‌متر نخ‌دندان را جدا کنید و بیشتر طول آن را دور انگشت میانه یک دستتان بپیچید. باقیمانده نخ‌دندان را به دور انگشت میانه دست مقابل بپیچید. این انگشت نخی را کثیف می‌شود، به دور خود نگاه خواهد داشت.
  2. نخ‌دندان را محکم میان انگشتان شست و انگشتان اشاره‌تان نگهدارید.
  3. نخ‌دندان را استفاده از یک حرکت آرام ساینده میان دندان‌هایتان هدایت کنید. هیچ‌گاه نخ‌دندان را به درون لثه‌ها فرونبرید.
  4. هنگامی نخ‌دندان به خط لثه می‌رسد، آن را در مقابل یک دندان به شکلی شبیه حرف C درآورید. به‌آرامی آن را در فضای میان لثه و دندان بلغزانید.
  5. نخ‌دندان محکم روی دندان نگهدارید. به‌آرامی کناره دندان را با حرکت‌های به بالا و پایین، درحالی‌که نخ‌دندان را از لثه‌ها دور نگه‌داشته‌اید، بسایید. این روش را برای بقیه دندان‌ها هم به کار ببندید. بخش پشتی دندان آخر را هم فراموش نکنید.
  6. وقتی کارتان تمام شد، نخ‌دندان استفاده‌شده را به دور بیندازید و دیگر آن را به کار نبرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات