برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خوراکی های ضد التهاب برای بیماران روماتیسمی

غذاهای فراوری شده نخورید اگرچه هنوز رژیم غذایی خاصی که بتواند آرتریت روماتوئید را درمان کند شناخته نشده است اما انتخاب غذاهایی که می تواند التهاب بدن را کاهش دهد قطعا در مسیر درمان شما اثر بسزایی خواهد داشت. یک قانون کلی این است که بیشتر غذاهایی مصرف کنید که فرایند فراوری روی آنها صورت نگرفته یا کمتر فراوری شده اند؛ غذاهایی که به طبیعت خام خود نزدیکترند.
از گیاهان خانواده Nightshade پرهیز نکنید گوجه فرنگی، سیب زمینی سفید، فلفل ها و بادمجان را گاهی سبزیجات Nightshade می نامند. برخی متخصصان سلامت می گویند این سبزیجات بیماری های التهابی مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید را تحریک می کنند. اما هیچ تاییدی بر این ادعا وجود ندارد. بعنوان مثال گوجه فرنگی لیکوپن و ویتامین سی دارد که التهاب را کاهش می دهند. فلفل تند (Chili peppers) نیز فوایدی برای بیماریهای التهابی دارد.
ادویه بیفزایید پاپریکا یا فلفل تند را به ادویه جات خود اضافه کنید. پاپریکا طعم، رنگ و سلامت غذا را بهتر می کند. پاپریکا حاوی کپسایسین است که یک ضد درد و التهاب طبیعی است. کپسایسین در فلفل چیلی، فلفل قرمز و فلفل هندی نیز وجود دارد. دیگر ادویه جات مثل زنجبیل، زردچوبه و سیر نیز ممکن است در کاهش التهاب موثر باشند.
آرد سفید را فراموش کنید برنج و نان سفید نمونه ای از غذاهایی هستند که فیبر زیادی ندارند. برای خاموش کردن التهاب بهتر است نان و غلات را سبوس دار مصرف مصرف کنید. در اینصورت علاوه بر فیبر مقدار زیادی از عناصر مغذی را نیز دریافت خواهید کرد.
در مصرف قند زیاده روی نکنید همه می دانیم که قند را می توان در انواع کیک و بیسکوئیت پیدا کرد. اما آیا به این نکته توجه کرده اید که ماست، غلات صبحانه یا چیزهای غیرقابل انتظاری مثل سس سالادهای فاقد چربی یا سس گوجه فرنگی چقدر شکر می توانند داشته باشند؟ به یاد داشته باشید که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند زنان بیش از 6 قاشق چایخوری و مردان بیش از 9 قاشق چایخوری شکر افزوده در روز نباید بخورند.
چاق نشوید چربی زیاد در گوشتی که می خورید می تواند التهاب را تشدید کند. همچنین گوشت قرمز فراوری شده مثل سوسیس یا هات داگ نیز چنین اثری دارند. یکی از علل آن وجود چربی اشباع شده در گوشت است. توصیه می کنیم بدنبال گوشت با چربی پایین باشید. و به یاد داشته باشید لوبیاها، ماهی، سویا و مرغ انتخاب های بهتری برای شما هستند.
ماهی را فراموش نکنید 2 بار در هفته ماهی بخورید بخصوص سالمون، ساردین، تن و خال مخالی. این ماهی ها منبعی غنی از امگا3 هستند، اسید چربی که ضد التهاب است. اگر ماهی دوست ندارید می توانید امگا3 را در گردو و بذر کتان پیدا کنید.
از کاکائو غافل نشوید کاکائو حاوی فلاونوئید است که خاصیت ضد آنتی اکسیدانی داشته و ممکن است در تسکین التهاب نیز موثر باشد. بجای دریافت کاکائو از محصولات با قند بالا و فراوری شده مثل بیسکوییت ها، آن را به اسموتی، فلفل یا فنجان شیر گرم بیفزایید.
عاشق عدس شوید! فرقی نمی کند عدس سبز، سیاه یا قهوه ای باشد، مهم این است که منبع غنی از فیبر می باشد. عدس را می توانید در سوپ و غذاهای هندی استفاده کنید؛ جایی که امکان افزودن ادویه های ضدالتهاب نیز وجود دارد. اگر عدس دوست ندارید لوبیاها و نخودفرنگی نیز همین اثر را دارند اما با طعمی متفاوت.
زیادی مصرف نکنید! همه از فواید روغن زیتون آگاهند و بعنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای آن را میشناسند و بیماران روماتیسمی نیز از خاصیت ضدالتهابی آن باخبرند. اما این فواید نباید باعث شود که از کالری بالای آن چشم پوشی کنید؛ پس مراقب باشید زیاده از حد روغن زیتون مصرف نکنید. روغن زیتون دارای چربی های خوب است و نوع خالص و تصفیه اول آن دارای ترکیب شیمیایی طبیعی بنام اولئوکانتال است که شبیه به داروی ضدالتهابی ایبوپرفن عمل می کند. مغزها، آووکادو و زیتون از دیگر منابع چربی های خوب و ضدالتهابی هستند.
قارچ خام بخورید در مطالعه ای که در سال 2014 صورت گرفته مشخص شد انواع مختلفی از قارچ از جمله قارچ های دکمه ای سفید می توانند التهاب را کاهش دهند. برای بهره بردن از خواص ضدالتهای قارچ بهتر است آن ار خام مصرف کنید. توصیه ما به بیماران روماتیسمی این است که انواع سبزیجات را در رژیم غذایی خود گنجانده و هرچه بیشتر از آنها میل کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات