برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

به جای تعویض مفصل زانو، این درمان ها را جایگزین کنید

به جای تعویض مفصل زانو، این درمان ها را جایگزین کنید جراحی تعویض مفصل زانو یکی از اعمال سخت جراحی است که باید تنها زمانی تجویز شود که بیمار به سایر درمان ها پاسخ نداده و راهی بجز تعویض مفصل برای او باقی نمانده است. جراحی زانو هرگز نباید اولین گزینه انتخابی شما باشد. برای تسکین درد زانو راه های درمانی جایگزین دیگری نیز وجود دارد.
جراحی تعویض مفصل زانو یکی از اعمال سخت جراحی است که باید تنها زمانی تجویز شود که بیمار به سایر درمان ها پاسخ نداده و راهی بجز تعویض مفصل برای او باقی نمانده است.
جراحی زانو هرگز نباید اولین گزینه انتخابی شما باشد. برای تسکین درد زانو راه های درمانی جایگزین دیگری نیز وجود دارد. شما و پزشکتان باید درباره روش های کم تهاجمی برای تسکین درد زانو بیشتر بحث کنید. در این مطلب به انواع روش های جایگزین جراحی تعویض مفصل زانو اشاره می کنیم.
 

کم کردن وزن و ورزش

کم کردن وزن به میزان تنها چند کیلوگرم تاثیر شگرفی بر کاهش درد می گذارد. 5 کیلوگرم وزن اضافه 25 کیلوگرم فشار مضاعف برزانوها با هر قدمی که بر می دارید وارد می کند. در یک مطالعه مشخص شد حتی 7 کیلوگرم کاهش وزن اثرات بهبود بسیار خوبی بر تسکین درد زانو، احساس راحتی بیمار و افزایش کیفیت زندگی او می گذارد. اگرچه ورزش کردن بخاطر ایجاد درد در ابتدا ممکن است سخت بنظر آید اما علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می کند، عضلات تان را قوی کرده و حمایت مفاصل را افزایش می دهد در نتیجه درد کمتر می گردد. ورزش های non-impact مثل شنا و دوچرخه برای زانودرد توصیه می شود.
 
بیشتر بخوانید: ورزش هایی جهت تسکین درد زانو
 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپ برنامه ای طراحی می کند که به تسکین درد و تقویت عضلاتی که نقش کلیدی در زانو دارند کمک می کند. آنها با شما تمرین می کنند تا نحوه انجام صحیح ورزش ها را یاد بگیرید. آنها با درمان هایی چون سرما و گرمادرمانی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست و سایر روش ها درد را تسکین می دهند. این درمان ها ممکن است باعث افزایش جریان خون پوستی شوند. فیزیوتراپ درصورت لزوم برای شما اسپلینت، بریس یل عصا تجویز می کند.

داروها

مسکن ها به کاهش درد کمک می کنند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن نیز به کاهش التهاب مفاصل کمک می کنند.

تزریق دارو در زانو

تزریق کورتیکواستروئید در زانو التهاب را از بین برده و تسکین درد را تسریع می بخشد و تاثیر مثبت آن تا چند ماه ادامه خواهد داشت. تزریق هیالورونیک اسید در زانو عملکرد آن را روان کرده و همانند یک جذب کننده نیرو و ضربات عمل می کند. هیالورونیک اسید به بافت های استخوان و غضروف کمک می کنند به نرمی روی هم حرکت کنند. این تکنیک به کاهش درد و حرکت بهتر زانو کمک می نماید. از عوارض جانبی این تزریق می توان به تورم و درد اشاره کرد. درصورت حسایت داشتن به مرغ و تخم مرغ ممکن است به این دارو نیز واکنش آلرژی نشان دهید.
بطور کلی این روش های درمانی شما را به روزهایی که مفصل زانوی سالم داشتید بر نمی گردانند ولی عمل جراحی تعویض مفصل  را تا چند سال به تاخیر می اندازند. علاوه بر این روش ها، جایگزین های جراحی نیز وجود دارد که پیش از تعویض کامل مفصل زانو پیشنهاد می شوند.
 
بیشتر بخوانید: انواع تزریق مفصلی در درمان آرتروز زانو
 

دبریمان به روش آرتروسکوپی

دبریدمان Debridement به معنای تمیز کردن محل و برداشتن بافت های اضافه و مشکل زا است. آرتروسکوپی روشی است که در آن به کمک آرتروسکوپ برای دیدن داخل مفصل جهت تشخیص یا درمان بیماری استفاده می شود. از این روش تنها در شرایط خاص استفاده می کنند. اگر علائم مکانیکی مثل قفل شدن زانو وجود داشته باشد جراح با استفاده از آرتروسکوپ درون مفصل را شسته و قطعات غضروفی آزاد در درون مفصل را خارج می کند. ممکن است قسمتی از کپسول مفصلی برش داده شود تا محدودیت حرکتی کاهش یابد. این روش، بیمار را از تعویض مفصل در این مرحله بی نیاز می کند.

میکروفراکچر

در این عمل که به روش آرتروسکوپی انجام می شود، به کمک ابزار مخصوص در سطح استخوان سوراخی ایجاد می کنند. این کار باعث تشویق رشد غضروف جدید از مغز استخوان می شود. این روش برای آرتریت های پیشرفته توصیه نمی شود.

استئوتومی

این روش بیشتر در بیماران جوان استفاده می شود. طی جراحی استئوتومی زانو، استخوان‌ها بریده شده، فرم داده شده یا قسمتی از آن‌ها برداشته می‌شود تا سطوح تحمل کننده بار در مفاصل هم راستا شوند. در جراحی استئوتومی زانو ، محور (Axis) مفصل اصلاح می‌گردد (با رفع محل کجی، انحراف در استخوان یا سطح مفصل زانو) که منجر به توزیع مناسب و مطلوب‌تر وزن و فشار بر روی مفصل و استخوان می‌گردد. در نهایت جراحی استئوتومی زانو باعث می‌شود که وزن بدن به صورت یکنواخت‌تری بر روی غضروف مفصلی تقسیم شود. جراحی استئوتومی زانو با اعمال جراحی، مفصل را جابجا کرده و محور مکانیکی را از روی غضروف آسیب دیده بر می‌دارد. هنگامی که در جراحی استئوتومی زانو بخش استخوانی بریده شد، جراح استخوان‌های باقیمانده را در کنار هم قرار داده و از پلیت و پیچ برای ثابت کردن آن‌ها بهره می‌برد.

درمان سلول های غضروفی اتولوگ

اگر فقط غضروف سخت آسیب دیده باشد، غضروف جدید می تواند از سلول های خود بیمار رشد داده شود. سپس غضروف جدید در ناحیه آسیب دیده بکار می رود. از این روش برای بازسازی نواحی کوچک آسیب های غضروفی استفاده می شود که در اثر حوادث تصادفی در زانو ایجاد شده است. استفاده از این روش در درمان آرتریت ها هنوز تایید نشده است و برای جوان ترها که سلول ها غضروفی فعال تری دارند، مناسب تر است. این روش جدید بوده و درمان سلولی نام دارد که معمولا بعنوان بخشی از آزمایش تحقیق انجام می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات