برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا از اینکه این نوع درمان ها محبوب و فراگیر هستند تعجب نکنید –ما هنوز هم برای سرماخوردگی یا آنفولانزا درمانی نداریم. درحالیکه برخی درمان های سنتی قادرند از آنفولانزا پیشگیری کنند یا دوره نقاهت بیماری را کوتاه نمایند، درمان های دیگر باعث تسکین و تخفیف علائم می شوند. همچنین بسیاری از درمان های طبیعی بهبودی کوتاه مدت به شما می دهند و تعداد کمی نیز به شما کمک می کنند بهتر شوید. به ادامه اسلایدها نگاه کنید و ببینید کدام درمان طبیعی بیشترین اطمینان را به شما می دهد.
اکیناسه (سرخارگل) این مکمل گیاهی سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و بر علیه عفونت ها اقدام می کند. اما هنوز بدرستی مشخص نشده که می تواند بر علیه سرماخوردگی نیز عمل کند؟ اکثر مشاهدات نشان می دهد که اکیناسه از سرماخوردگی پیشگیری نمی کند اما برخی تحقیقات دریافتند که اکیناسه عللائم بیماری را یک تا دو روز کوتاهتر می کند. بقیه مطالعات می گوید اکیناسه هیچ اثری ندارد. اگر می خواهید اکیناسه را تجربه درمانی کنید، وقتی احساس کردید حالتان بد است و شروع یک سرماخوردگی است مصرف اکیناسه را شروع کرده و 7 تا 10 روز آن را ادامه دهید.
روی در برخی مطالعات نشان داده شده است که روی به بدن در مبارزه با ویروس ها کمک می کند، مثل ویروس سرماخوردگی. این مطالعات بر این باورند که مواد معدنی از تشکیل پروتئین های خاص قبل از آنکه ویروس های سرماخوردگی بتوانند از آنها برای تولید مجدد استفاده کنند، جلوگیری می نمایند. درحالیکه بنظر نمی رسد روی از سرماخوردگی پیشگیری کند، ممکن است به کوتاه کردن دوره بیماری و شدت آن کمک کنند؛ البته اگر روی را 24 ساعت اولیه پس از مشاهده اولین علائم بیماری مصرف کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا FDA می گوید محصولات استنشاقی روی (اسپری روی) را برای سرماخوردگی مصرف نکنید—در برخی افراد پس از مصرف این نوع روی از دست دادن موقتی توان بویایی مشاهده شده است.
ویتامین C هنوز بدرستی مشخص نشده که آیا ویتامین C می تواند با سرماخوردگی مبارزه کند؟ برخی تحقیقات پیشنهاد می کند که ویتامین C می تواند علائم سرماخوردگی را در حدود یک روز کوتاهتر کند. در یک مطالعه مشخص شد کسانی که تحت استرس های فیزیکی شدید هستند یا در آب و هوای سرد زندگی می کنند چنانچه ویتامین C مصرف کنند 50 درصد کمتر احتمال ابتلا به سرماخوردگی دارند. بنظر می رسد دوز 2000 میلی گرم ویتامین C بهترین نتیجه را داشته باشد اما این دوز بالا ممکن است باعث اسهال و ناراحتی معده شود.
سوپ جوجه سوپ جوجه نسخه ای است که مادربزرگ ها می پیچند و به آن علاقمندند. سوپ جوجه به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند. وقتی بخار سوپ را استنشاق می کنید بینی گرفته باز می شود و قاشق قاشق مزه مزه کردن سوپ به تامین آب از دست رفته بدن کمک می کند.
چای داغ چای داغ هم مثل سوپ جوجه مزایای زیادی برای فرد سرماخورده دارد. تنفس بخار چایی گرفتگی گلو و بینی را برطرف می کند و سرکشیدن آن به نرم شدن حلق و گلو و تامین آب بدن می انجامد. چای سبز و سیاه حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان هستند که وظیفه آنها مبارزه با عوامل بیماری زا از جمله ویروس سرماخوردگی است.
سیر سیر از دیرباز به عنوان ضد میکروب شناخته می شود. در مطالعه ای مشخص شد مصرف روزانه مکمل سیر باعث پیشگیری از سرماخوردگی میشود. اما باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا اثرات واقعی این نتیجه مشخص شود. همچنین اگر به عنوان چاشنی به غذا اضافه شود به درمان گرفتگی بینی و بازگشت حس بویایی کمک می کند.
تنفس بخار تنفس در بخار گرفتگی بینی را برطرف می کند. اتاق های مرطوب مثل سونای مرطوب که غلظت بخار زیادی دارند برای این کار بسیار مناسب هستند. یا راه حل ساده تر این است که در و پنجره حمام را بسته و دوش آب داغ را باز کنید تا بخار متنابهی در حمام جمع شود و سپس بخار را تنفس کنید.
قطره بینی اسپری کردن یا انداختن قطره آب نمک در بینی به کمتر شدن چرک و عفونت بینی کمک می کند و باعث کاهش گرفتگی بینی می گردد. شما می توانید از قطره های نمکی که بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه اند استفاده کنید یا در منزل قطره بینی بسازید. به این شکل که در 225 میلی لیتر آب گرم یک چهارم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین بریزید. به کمک یک سرنگ و درحالیکه یکی از سوراخ های بینی را گرفته اید مایع را به داخل سوراخ دیگر بچکانید. این کار را 2 تا 3 بار تکرار کرده و برای سمت دیگر هم انجام دهید.
قوری نتی (Neti Pot) شستشوی بینی با محلول نمکی را می توانید با قوری نتی انجام دهید. با این وسیله می توانید مجرای بینی را با محلول نمکی کاملا شستشو دهید. در نتیجه این عمل، موکوس رقیق تر شده و به راحتی از مجرای بینی خارج می شود. محققان می گویند قوری نتی می تواند علائمی چون گرفتگی بینی، فشار و درد صورت بخصوص در مبتلایان به سینوس مزمن را تسکین دهد.
روغن نعناع سرماخوردگی و آبریزش بینی پوست اطراف سوراخ های بینی را تحریک و دردناک می کند. یکی از درمان های ساده و طبیعی این مشکل، مالیدن روغن نعناع زیر (و نه داخل) بینی یا روی سینه یا گلو است. نعناع درد پوست را تسکین می دهد. گاز متصاعد شده از روغن نعناع باعث تسکین سرفه و باز شدن سوراخ های بینی می شود و در نتیجه گرفتگی بینی نیز بهبود می یابد. توجه کنید که این درمان برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.
قرقره آب نمک قرقره کرده باعث تسکین درد گلو می شود. برای قرقره کردن یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و چهار بار در روز قرقره کنید. این کار باعث مرطوب ماندن حلق و گلوی خشک می شود.
نوار بینی این نوارها روی پل بینی زده می شوند و باعث باز شدن راه بینی می گردند. اگرچه این نوارها نمی توانند شما را از شر گرفتگی بینی خلاص کنند اما به هرحال فضای بیشتری برای جریان هوا در بینی ایجاد می نمایند. بخصوص شب ها و موقع خواب که گرفتگی بینی بیشتر می شود، گزینه درمانی خوبی محسوب می گردد.
تب را سرکوب نکنید تب، واکنش طبیعی بدن به وجود بیماری است و درواقع یک درمان طبیعی محسوب می شود. بدن با تب کردن و داغ شدن محیط زندگی میکروب ها را برای زندگی کردن نامطلوب کرده و با آنها مبارزه می کند. بنابراین تا زمانیکه این تب موجبات خطر جدی برای بدن نیست، نباید آن را به سرعت سرکوب کنید؛ اجازه دهید کار کند. اما اگر احساس ناراحتی می کنید برای درمان آن می توانید کارهایی بکنید. مقدار زیاد مایعات بنوشید. اگر دمای بدن بالاتر از 40 درجه سانتی گراد بود سریعا به پزشک مراجعه کنید مگر اینکه به درمان پاسخ داده و بلافاصله کاهش یابد. درمورد نوزادانه 3 ماهه یا کوچکتر چنانچه تب بالای 37/5 بود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. کودکانی که تب آنها زیر 38/5 درجه است معمولا نیاز به درمان ندارند مگر اینکه احساس ناراحتی کنند.
استراحت کنید کمتر کسی است که فرصت داشته باشد یک یا دو روز در رختخواب استراحت کند. اما برای کسی که سرما خورده است استراحت بیشتر یعنی کسب انرژی بیشتر برای مبارزه با میکروب ها. گرم نگه داشتن بدن نیز خیلی مهم است، پس بهتر است در پوششی گرم بیشتر استراحت کنید و به سیستم ایمنی خود اجازه دهید توان مبارزه خود را افزایش دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات